Film

Van tovább?

Christian Petzold: Phoenix bár

  • 2015. szeptember 6.

Film

A koncentrációs táborból összeroncsolt arccal és összetört lélekkel hazatérő asszonyt semmi más nem segítette a túlélésben, mint az a tudat, hogy valaki, az ő szerető, keresztény férje, várja otthon.

Csakhogy ez a sármos, kedves, életrevaló fiatalember fel sem ismeri a rémült tekintetű, bizonytalan mozgású, egykori önmagára, a nagyvilági, önbizalommal telt nőre a helyre­állító plasztikai műtét után sem hasonlító asszonyt. Viszont meglátja benne a feleségére emlékeztető, az egykori barátok és főleg a hagyatéki hivatal előtt annak szerepét eljátszani képes hasonmást, akinek segítségével majd hozzájuthat tehetős élettársa vagyonához.

Nem a lélektani hitelesség itt a fő kérdés. Hogy létezhet-e ilyesmi: végig fel nem ismert szerető? A nagy színészi elhitetőképességgel előadott történetben nyilvánvaló a válasz: létezhet, hiszen a férfi érdeklődése már azelőtt is csak a nő – önképként is elfogadott – szerepére irányult. Ezért is tudta az „árja” férfi megtagadni, sőt, elárulva rejtekhelyét a halálba küldeni állítólagos szerelmét. Neki nincsenek hát titkai, csak eltitkolnivalói. A nő azonban az érzelmi megrázkódtatáson túl egzisztenciális kérdésekkel szembesül: vajon így vezet vissza az út az ún. életbe? Eljátszva azt a személyiséget, amellyel korábban azonosult, sőt, amellyel magát összetévesztve más pszeudoszemélyiségek pszeudoéletének részeseként értelmet hazudott életének? Belemegy a duplán megcsavart, de egyáltalán nem szórakoztató játszmába. Szerelemből, ragaszkodásból, érzelmi kiszolgáltatottsága miatt. És talán azért is, hogy amikor eljön az igazság pillanata, meglássa azt, ami van. Nem a férfi szerelme vagy akárki barátsága, együttérzése, hanem a kegyetlen szembesülés lesz az, ami valóban megtartja őt. A szembesülés azzal, hogy a világ, amelyben életét élte, nem eltűnt, hanem mindig is csak illúzióként létezett. S nem mást építenek újjá túlélés címén, mint ezt az illúziót.

Nem tudhatjuk, hogy neki
van-e innen tovább? Nem mindenkinek van: a határozott és öntudatos, mégis öngyilkosságba menekülő zsidó aktivistanő, az asszony barátnője sem tud megbirkózni a táboroknak azzal az egzisztenciális traumájával, amely magának az emberi létezésnek viszonyítási pontjait törölte el egyszer s mindenkorra. És – morálisan – nincs tovább a háborút kisebb megrázkódtatásokkal és fájdalmas, de emberi léptékű veszteségekkel átvészelő, a végső jelenetben teljes létszámban felvonuló baráti társaságnak, benne a mindig mindent trükkösen túlélő egykori társnak sem. Aki végül kénytelen szembesülni saját állétezésével, amikor felesége valódisága egy finoman megoldott, mégis katartikus jelenetben nyilvánvalóvá válik.

Még egyszer: nem tudhatjuk, az asszonynak van-e innen tovább? A zárlat nyitott és nyugtalanító. De ha van tovább, akkor csakis innen van.

Christian Petzold sűrű atmoszférájú, erőteljes filmdrámája a két főhős érintkezéseiből bomlik ki. A jóképű Ronald Zehrfeldben semmi infernális nincs: csak életösztön, csak érvényesülési vágy, csak önzés – mint legtöbbünkben. Ha olykor fel is merül benne a kétely – hogy ki ez a nő, kicsoda ő maga, mi ez a világ itt –, gyorsan elhessegeti a kellemetlen érzést. De a feleséget alakító Nina Hoss rémült, majd kiüresedett, végül fájdalmas, mégis kitisztult tekintete a film után is sokáig velünk marad.

A Cirko Film – Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.