Film

Van tovább?

Christian Petzold: Phoenix bár

  • 2015. szeptember 6.

Film

A koncentrációs táborból összeroncsolt arccal és összetört lélekkel hazatérő asszonyt semmi más nem segítette a túlélésben, mint az a tudat, hogy valaki, az ő szerető, keresztény férje, várja otthon.

Csakhogy ez a sármos, kedves, életrevaló fiatalember fel sem ismeri a rémült tekintetű, bizonytalan mozgású, egykori önmagára, a nagyvilági, önbizalommal telt nőre a helyre­állító plasztikai műtét után sem hasonlító asszonyt. Viszont meglátja benne a feleségére emlékeztető, az egykori barátok és főleg a hagyatéki hivatal előtt annak szerepét eljátszani képes hasonmást, akinek segítségével majd hozzájuthat tehetős élettársa vagyonához.

Nem a lélektani hitelesség itt a fő kérdés. Hogy létezhet-e ilyesmi: végig fel nem ismert szerető? A nagy színészi elhitetőképességgel előadott történetben nyilvánvaló a válasz: létezhet, hiszen a férfi érdeklődése már azelőtt is csak a nő – önképként is elfogadott – szerepére irányult. Ezért is tudta az „árja” férfi megtagadni, sőt, elárulva rejtekhelyét a halálba küldeni állítólagos szerelmét. Neki nincsenek hát titkai, csak eltitkolnivalói. A nő azonban az érzelmi megrázkódtatáson túl egzisztenciális kérdésekkel szembesül: vajon így vezet vissza az út az ún. életbe? Eljátszva azt a személyiséget, amellyel korábban azonosult, sőt, amellyel magát összetévesztve más pszeudoszemélyiségek pszeudoéletének részeseként értelmet hazudott életének? Belemegy a duplán megcsavart, de egyáltalán nem szórakoztató játszmába. Szerelemből, ragaszkodásból, érzelmi kiszolgáltatottsága miatt. És talán azért is, hogy amikor eljön az igazság pillanata, meglássa azt, ami van. Nem a férfi szerelme vagy akárki barátsága, együttérzése, hanem a kegyetlen szembesülés lesz az, ami valóban megtartja őt. A szembesülés azzal, hogy a világ, amelyben életét élte, nem eltűnt, hanem mindig is csak illúzióként létezett. S nem mást építenek újjá túlélés címén, mint ezt az illúziót.

Nem tudhatjuk, hogy neki
van-e innen tovább? Nem mindenkinek van: a határozott és öntudatos, mégis öngyilkosságba menekülő zsidó aktivistanő, az asszony barátnője sem tud megbirkózni a táboroknak azzal az egzisztenciális traumájával, amely magának az emberi létezésnek viszonyítási pontjait törölte el egyszer s mindenkorra. És – morálisan – nincs tovább a háborút kisebb megrázkódtatásokkal és fájdalmas, de emberi léptékű veszteségekkel átvészelő, a végső jelenetben teljes létszámban felvonuló baráti társaságnak, benne a mindig mindent trükkösen túlélő egykori társnak sem. Aki végül kénytelen szembesülni saját állétezésével, amikor felesége valódisága egy finoman megoldott, mégis katartikus jelenetben nyilvánvalóvá válik.

Még egyszer: nem tudhatjuk, az asszonynak van-e innen tovább? A zárlat nyitott és nyugtalanító. De ha van tovább, akkor csakis innen van.

Christian Petzold sűrű atmoszférájú, erőteljes filmdrámája a két főhős érintkezéseiből bomlik ki. A jóképű Ronald Zehrfeldben semmi infernális nincs: csak életösztön, csak érvényesülési vágy, csak önzés – mint legtöbbünkben. Ha olykor fel is merül benne a kétely – hogy ki ez a nő, kicsoda ő maga, mi ez a világ itt –, gyorsan elhessegeti a kellemetlen érzést. De a feleséget alakító Nina Hoss rémült, majd kiüresedett, végül fájdalmas, mégis kitisztult tekintete a film után is sokáig velünk marad.

A Cirko Film – Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.