Film

Van tovább?

Christian Petzold: Phoenix bár

  • 2015. szeptember 6.

Film

A koncentrációs táborból összeroncsolt arccal és összetört lélekkel hazatérő asszonyt semmi más nem segítette a túlélésben, mint az a tudat, hogy valaki, az ő szerető, keresztény férje, várja otthon.

Csakhogy ez a sármos, kedves, életrevaló fiatalember fel sem ismeri a rémült tekintetű, bizonytalan mozgású, egykori önmagára, a nagyvilági, önbizalommal telt nőre a helyre­állító plasztikai műtét után sem hasonlító asszonyt. Viszont meglátja benne a feleségére emlékeztető, az egykori barátok és főleg a hagyatéki hivatal előtt annak szerepét eljátszani képes hasonmást, akinek segítségével majd hozzájuthat tehetős élettársa vagyonához.

Nem a lélektani hitelesség itt a fő kérdés. Hogy létezhet-e ilyesmi: végig fel nem ismert szerető? A nagy színészi elhitetőképességgel előadott történetben nyilvánvaló a válasz: létezhet, hiszen a férfi érdeklődése már azelőtt is csak a nő – önképként is elfogadott – szerepére irányult. Ezért is tudta az „árja” férfi megtagadni, sőt, elárulva rejtekhelyét a halálba küldeni állítólagos szerelmét. Neki nincsenek hát titkai, csak eltitkolnivalói. A nő azonban az érzelmi megrázkódtatáson túl egzisztenciális kérdésekkel szembesül: vajon így vezet vissza az út az ún. életbe? Eljátszva azt a személyiséget, amellyel korábban azonosult, sőt, amellyel magát összetévesztve más pszeudoszemélyiségek pszeudoéletének részeseként értelmet hazudott életének? Belemegy a duplán megcsavart, de egyáltalán nem szórakoztató játszmába. Szerelemből, ragaszkodásból, érzelmi kiszolgáltatottsága miatt. És talán azért is, hogy amikor eljön az igazság pillanata, meglássa azt, ami van. Nem a férfi szerelme vagy akárki barátsága, együttérzése, hanem a kegyetlen szembesülés lesz az, ami valóban megtartja őt. A szembesülés azzal, hogy a világ, amelyben életét élte, nem eltűnt, hanem mindig is csak illúzióként létezett. S nem mást építenek újjá túlélés címén, mint ezt az illúziót.

Nem tudhatjuk, hogy neki
van-e innen tovább? Nem mindenkinek van: a határozott és öntudatos, mégis öngyilkosságba menekülő zsidó aktivistanő, az asszony barátnője sem tud megbirkózni a táboroknak azzal az egzisztenciális traumájával, amely magának az emberi létezésnek viszonyítási pontjait törölte el egyszer s mindenkorra. És – morálisan – nincs tovább a háborút kisebb megrázkódtatásokkal és fájdalmas, de emberi léptékű veszteségekkel átvészelő, a végső jelenetben teljes létszámban felvonuló baráti társaságnak, benne a mindig mindent trükkösen túlélő egykori társnak sem. Aki végül kénytelen szembesülni saját állétezésével, amikor felesége valódisága egy finoman megoldott, mégis katartikus jelenetben nyilvánvalóvá válik.

Még egyszer: nem tudhatjuk, az asszonynak van-e innen tovább? A zárlat nyitott és nyugtalanító. De ha van tovább, akkor csakis innen van.

Christian Petzold sűrű atmoszférájú, erőteljes filmdrámája a két főhős érintkezéseiből bomlik ki. A jóképű Ronald Zehrfeldben semmi infernális nincs: csak életösztön, csak érvényesülési vágy, csak önzés – mint legtöbbünkben. Ha olykor fel is merül benne a kétely – hogy ki ez a nő, kicsoda ő maga, mi ez a világ itt –, gyorsan elhessegeti a kellemetlen érzést. De a feleséget alakító Nina Hoss rémült, majd kiüresedett, végül fájdalmas, mégis kitisztult tekintete a film után is sokáig velünk marad.

A Cirko Film – Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.