Film

VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan

Film

A kortárs magyar filmművészetben alapvetően két megközelítés uralkodik: a szórakoztatónak szánt, valami sosemvolt, feljavított valóságillúziót nyújtó közönségfilmek és a gyakran alulnézeti, társadalmi üzenettel operáló vagy absztrakt kelet-európai térbe helyezett, többnyire szerzői filmek. Ha jól csinálják, egyik sem elvetendő irány, ám egyik sem tud közös nemzedéki élményt adni. Az ilyen filmek inkább abból az alapállásból születnek, hogy az első filmet feltétlenül saját élményeinkből forgassuk. Látszólag Reisz Gábor is így tesz: egy a felnőtt életbe belépni képtelen fiatalemberről mesél, ám titokban egész kortárs magyar valóságunkról, városi életünkről, egy nemzedék érzéseiről is érvényes állításokat tesz.

A film szerkezete olyan, mint a főhős, Áron élete: nincs egy erős, központi narratívája, csak epizodikusan teng-leng, a dolgok csak úgy történnek, a fiú képtelen őket aktívan irányítani. Egy tipikus mai huszonéves értelmetlen diplomával, szülei fizette albérlettel, apolitikus attitűddel, kapunyitási pánikkal és olyan hitelesen ábrázolt menni vagy maradni dilemmával, mely húsbavágóbb, mint ezer államilag finanszírozott reklámfilm. Reisz pontosan érzi, hogy az apró részletek adják egy figura, egy miliő, egy város hitelét: egy rojtos kabátujj, néhány busz után loholó kisnyugdíjas, egy BKV-s jegyellenőrzés, az egymást érő, az ingerküszöböt már nem is súroló tüntetések. Szinte tapintható, zavarba ejtően valószerű jelenetek (szerelmi bánat, mindennapi megaláztatások) keverednek Áron gondrysan szürreális fantáziáival, egyszerre jellemezve nemzedékének külső és belső valóságát. Reisz nem ítélkezik, csak dokumentál, csendesen és humorral figyel, és az apró, gyorsan elillanó pillanatok rögzítésével képes megragadni, hogy milyen ma Magyarországon élni.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

A Rend: a nyolcvanas évek náci terroristavezérének élete filmért kiált

  • - turcsányi -
Robert Jay Mathews adócsalóként kezdte, majd rabló lett és gyilkos, aki valamiféle – szélsőjobbos, neonáci – ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Justin Kurzel filmje, A Rend jelentős hangulatfestő erővel és néhány kiváló színészi alakítással ábrá­zol­ja gazemberi pályafutását.

Egy kivételes tanár, akit a francóisták végeztek ki

A tanár, aki a tengert ígérte című filmben telefonhívást kap egy fiatalasszony: lehet, hogy megtalálták a spanyol polgárháború alatt meghalt dédapját egy Barcelonától 500 kilométerre lévő tömegsírban. Elutazik hát nagyapja gyermekkorának helyszínére, hogy összerakja a széthullott mozaikot.

A liberalizmus védelmében

Az általános hülyítés közepette kétharmadnyi újságoldal erejéig legalább jelezni szeretnénk, hogy annak, amit az agitprop fröcsögése liberalizmusnak tételez, és ami ellen ádáz, mondhatni univerzális jelentőségű harcot folytat, semmi köze a liberalizmushoz mint eszmerendszerhez.

Érted jönnek

A demokraták melegágyának vélt Szilícium-völgy beállt a republikánus elnök mögé. Sokan most döbbentek rá, hogy ezek a fiatalos, laza, világmegváltónak hitt cégek is hidegfejű multik.

Ígérni nem elég

Nincs ember, aki ne akarna békét Ukrajnában, ennek megvalósítása azonban szinte áthatolhatatlan akadályokba ütközik. És akkor még szóba se került Donald Trump. Kijivben kutattuk a tartós rendezés esélyeit.