Film

Harag

  • - kg -
  • 2014. december 6.

Film

Legjobb tankos-másodvilágháborús? Olyan kategória ez kábé, mint a tengeralattjárós-árulós, a kísértetházas-pókhálós, a halottkémes-nyomozós vagy az őrült tudósos filmek – olyanok ne is próbálkozzanak, akiknek nem szívügyük valamilyen gyermekkori becsípődés folytán a műfaj. Tehát még egyszer: legjobb tankos-háborús? Akik maradtak, nyilván vágják, hogy a Szahara Humphrey Bogarttal (+Korda Zoltán), Öt lépés Kairó felé Billy Wildertől, A négy páncélos és a kutya Gömböccel, a német juhásszal, a Kelly hősei mindenkivel, és idevehetjük az Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag lovas kontra tank jelenetét, a társművészetek közül pedig Rejtő Jenő tankolós poénját. A Harag című film két eddig távol eső célcsoportot, a Brad Pitt-rajongókat és a tankos-világháborús fanokat kívánja egyesíteni – kiváló eredménnyel. De idevehetjük a kutyás filmeket is, mert a cím­adó tank, melynek becses neve Fury, Brad Pitt legjobb barátja, s csak utána következik a legénység: az izmos proli, a szemüveges hívő és a kisebbségben lévő spanyol ajkú. Tényleg már csak az orosz hússaláta hiányzik, helyette egy gyerekképű újonc kerül a piszkos négyes mellé – vajh’ ki éri meg a filmvégi stáblistát? A tankos-háborús filmek rajongói örömmel nyugtázhatják, hogy Pitt példásan aprítja a nácit, van tank-tank elleni menet, és van 4 amerikai vs. rengeteg SS kör is, egy pillanatra pedig nők is feltűnnek a filmben Brad Pitt felsőteste közelében. David Ayer filmje szépen illeszkedik a régi idők tankos mozijainak sorába – igazi férfimunka, nagyapáink is így tankoltak a moziban.

Forgalmazza a Freeman Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.