"Van egy trükköm" - Sam Shepard színész, drámaíró

  • Kriston László
  • 2005. november 17.

Film

1979-ben nem volt ott Cannes-ban Terrence Mallick Mennyei napokjának premierjén, ahogy 1984-ben az általa írt Párizs, Texas Arany Pálma díjas sikerének sem lehetett tanúja. Jobban érzi magát Amerika kamaraszínházaiban. A kortárs dráma Pulitzer-díjas óriása, aki egyben filmszínész is (Pelikán ügyirat, Sólyom végveszélyben, Kardhal, Az igazak, Frances, A szív bűnei), elkészítette a Párizs, Texas kvázi folytatását: Wenders Kívül tágasabb című filmjének főszereplőjeként és társírójaként pedig végre személye-sen is megjelent a cannes-i filmfesztiválon. Ott beszélgettünk.

1979-ben nem volt ott Cannes-ban Terrence Mallick Mennyei napokjának premierjén, ahogy 1984-ben az általa írt Párizs, Texas Arany Pálma díjas sikerének sem lehetett tanúja. Jobban érzi magát Amerika kamaraszínházaiban. A kortárs dráma Pulitzer-díjas óriása, aki egyben filmszínész is (Pelikán ügyirat, Sólyom végveszélyben, Kardhal, Az igazak, Frances, A szív bűnei), elkészítette a Párizs, Texas kvázi folytatását: Wenders Kívül tágasabb című filmjének főszereplőjeként és társírójaként pedig végre személye-sen is megjelent a cannes-i filmfesztiválon. Ott beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Miért kellett két évtizednek eltelnie, hogy újra összeálljon Wendersszel?

Sam Shepard: Ha úgy alakul, hogy azt mondhatom: "tizenkét filmet forgattunk együtt", de közben egyik sem valami jó, annak jobban örülne? Kettő éppen elégÉ

MN: Nem furcsa érzés, hogy a saját művét ön kelti életre?

SS: A Párizs, Texast túl közelinek éreztem magamhoz. Ellenálltam, mert szeretek távolságot teremteni magam és a mű között. Az új filmünknél viszont úgy láttam, képes vagyok valamelyest elhatárolni magam az anyagtól. Másrészt később megbántam volna. Színészként is akartam Wimmel dolgozni.

MN: Ki keresett meg kit?

SS: Ismét ő jött hozzám az ötlettel, amit némi eszmecsere után elvetettünk. Engem nem hozott lázba a karakter, amit kigondolt: egy Howard Hughes típusú, nagyon sikeres üzletembert akart, aki halálos betegségben szenved, és a végrendelete megírása során rájön, hogy vannak olyan gyermekei, akiket sosem látott. De nem tudtam kötődni sem a városi miliőhöz, sem a biznisz életvitelhez. Mi lenne, ha ugyanebben a fényszögben, de egy másik figurát világítanánk meg? Ekkor álltam elő ezzel a filmszínész karakterrel, és Wim azonnal egyetértett.

MN: Hogyan írtak együtt?

SS: Három évbe telt, mire elkészültünk a forgatókönyvvel. Akárcsak a Párizs, Texas esetében, ezúttal is alapvetően jelenetről jelenetre haladtunk, bármiféle szerkezet vagy cselekményív nélkül. Minden egyes jelenet utat nyitott a következőbe. Módszeres dolog, nemde? Egy szem karakterünk volt, minden belőle eredt. Egyetlenegy stúdió sem engedné, hogy ilyen módszerrel írjanak náluk filmet. Ezért a rendszeren kívül kell dolgozni. Wim kész bármit kipróbálni, s így menet közben többféle dologra tehetsz kísérletet, jóval erősebben kérdőjelezed meg a könyv egyes elemeit, mintha önállóan írnál. Egyedül nem mennék ilyen mélyre a mű analizálásában. A színdarabírásról egyébként is azt gondolom, hogy szóló műfaj.

MN: Drámáit is ily módon írja?

SS: Úgy, hogy nem tudom, hogyan fog végződni. Így a munka során végig megmarad az újszerűség. Nem azzal állok neki írni, hogy akkor, kérem szépen, most közlök egy üzenetet a befogadónak. Mindössze karaktereket alkotok. Persze remélem, hogy menet közben mindez gondolkodásra készteti a nézőt, de nem az üzenet az elsődleges kiindulópont, hanem a karakter. Ha az nem működik, a darab sem fog.

MN: De ugye önnek is vannak ihlet nélküli napjai?

SS: Amiknek nem nagyon tudom az okát. Talán a testhőmérséklettel áll összefüggésben. Wimmel is voltak napjaink, amikor nem jutottunk semmire, máskor meg tizenöt-húsz oldalt írtunk egy ültő helyben. Mindenesetre van egy trükköm: mindig hagyok valamit holnapra. Így aztán amikor másnap leülök írni, az előző nap megálmodott jelenet ihlete vezet tovább. Ha ma kifárasztod az impulzust, holnap nincs hova továbblépni.

MN: Ebben a filmben olyan filmsztárt játszik, aki a valóság elől a forgatások világába bújik.

SS: A filmbiznisz a személyiséged legroszszabb részét kényezteti. Mindenki tisztában van ezzel, aki legalább egy filmet készített. Mindig felesleges dolgokról van szó, a nagyobb lakókocsiról és így tovább. Olyan ez, mint az édesség: a túl sok desszerttől hányni fogsz! Igazi kajára is szükséged van! Sokan csak a lakókocsijukban, az ügynökségükben, a publicitásukban léteznek. Ez maga a halál.

MN: A Kívül tágasabb sokkal viccesebb, mint a Párizs, Texas.

SS: Remélem is! Nem tudom, hogy ez az öregedés vagy a bölcsebbé válás jele vagy sem, de az biztos, hogy idővel felismered, milyen fontos megőrizni a humorérzékedet. Másképp minden olyan szörnyű volna. Van ez a pasas, annyi mindent elszúrt az életében; ha nem kezeli humorral a tévedéseit, akkor neki annyi.

MN: Meglepő, hogy eddig egyetlen független filmes sem kérte fel önt forgatókönyv írására.

SS: Mert nem engednék, hogy a befejezés ismerete híján írogassak. Függetlennek hívják magukat, de valójában kiknek készítenek filmeket? 'k is aggódnak a stúdió ítélete meg a pénz miatt. Olyan öntörvényű filmes, mint Jarmusch vagy Wim, iszonyú kevés van. Ezzel az alkotással mi csak magunknak akartunk örömet szerezni.

MN: Az elmúlt húsz évben hogyan tartotta a kapcsolatot Wendersszel?

SS: Összesen kétszer láttam. Úgy, hogy tök véletlenül összefutottam vele.

MN: Pedig úgy tudni, közeli barátok.

SS: Azok vagyunk, de nem kell ehhez sok találkozás meg e-mail. Különböző az életünk, és mindketten más dolgokban utazunk.

MN: Kifejezetten Jessica Lange-ra írta a szerepét?

SS: Akár egy szobrot, ezt a figurát róla mintáztam meg. Együtt élünk, ismerem, butaság lenne nem használni ezt a tudást. Nekem nyilvánvalóan könnyebb férfiakról írnom, mint nőkről, hiszen nem tartozom közéjük. Jessica ezért elolvassa a női szerepeket, amiket írok. És nem fogja azt mondani: "ezt jól csináltad", ha a karakter nem hiteles. Az ő szerepének a megírásába is besegített.

MN: Hogyan változott Amerika a Párizs, Texas óta?

SS: Nagyon veszélyesnek érzem Amerikát. Sokkal polarizáltabb lett. És őrültebb. Most olyan, mintha bármelyik pillanatban fel akarna robbanni. Furcsa módon Wim jobban képes átlátni Amerikát, mint sok amerikai, mert ő nincs annyira belesüllyedve a problémáinkba.

MN: Elképzelhető, hogy ír majd valamit, ami közvetlenül reflektál erre a változásra?

SS: Nem.

MN: Miért?

SS: Mert így nem lehet írni. Vagy ha ezt tesszük, az nem fog működni. Nem témákat dolgoz ki az ember, hanem karaktereket.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.