Hacsek, Sajó és a vérbáró

David Cronenberg: Veszélyes vágy

  • - kg -
  • 2012. március 28.

Film

Freud és Jung ül a Café Sperlben - így viccek szoktak kezdődni, de ez nem vicc, hanem a régi szép időkben vérbáróként ismert David Cronenberg új filmje. De hol vannak már a régi szép idők?
Ha azok nem is, a boldog bécsi tejszínhabos békeidők nagyon is élnek a pszichoanalízisről kezdetben elég egyformán, ám később oly másként gondolkodó két férfiú cronenbergi történetében. Freud és Jung ül tehát a Café Sperlben, és egy feszült akciójelenetben Freud szivarjába kapaszkodva kissé előredől, s hangját lehalkítva megvallja a fiatalabb kollégának, hogy a bécsi pszichoanalitikus körök valamennyi tagja zsidó, ami aligha segíti ügyüket a pszichoanalízis ellenségei körében. Cronenbergi fogás vagy történelmi tény, ki tudja, mindenesetre Jung meglepetésében a kávéhabot is elfelejti letörölni bajuszáról. Freud reméli, hogy Jung, lévén nem zsidó, jó reklámarca lesz mozgalmának, de mikor a tanítvány letér a libidóval kikövezett útról, az atyamester már arról panaszkodik, hogy ezzel csak aláássa kevés megszerzett hitelüket.


Cronenberg filmjét látva szegény Freud rögvest megbocsátana Jungnak, mert Jung csak elárulta a módszert, a Veszélyes vágy viszont évekre elegendő poénnal pezsdíti fel a Freud-viccek pangó piacát. Freud és Jung ül a Café Sperlben - így viccek szoktak kezdődni; Cronenberg filmje is az. Elfojtásainak engedve vagy tudattalanul a rendező két magyar találmány nagyságának is adózik: Freud és Jung történetét Hacsek és Sajó mélységeivel és az embermesék polgári nappalikra és családi porcelánokra érzékeny modorában ábrázolja.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.