Hacsek, Sajó és a vérbáró

David Cronenberg: Veszélyes vágy

  • - kg -
  • 2012. március 28.

Film

Freud és Jung ül a Café Sperlben - így viccek szoktak kezdődni, de ez nem vicc, hanem a régi szép időkben vérbáróként ismert David Cronenberg új filmje. De hol vannak már a régi szép idők?
Ha azok nem is, a boldog bécsi tejszínhabos békeidők nagyon is élnek a pszichoanalízisről kezdetben elég egyformán, ám később oly másként gondolkodó két férfiú cronenbergi történetében. Freud és Jung ül tehát a Café Sperlben, és egy feszült akciójelenetben Freud szivarjába kapaszkodva kissé előredől, s hangját lehalkítva megvallja a fiatalabb kollégának, hogy a bécsi pszichoanalitikus körök valamennyi tagja zsidó, ami aligha segíti ügyüket a pszichoanalízis ellenségei körében. Cronenbergi fogás vagy történelmi tény, ki tudja, mindenesetre Jung meglepetésében a kávéhabot is elfelejti letörölni bajuszáról. Freud reméli, hogy Jung, lévén nem zsidó, jó reklámarca lesz mozgalmának, de mikor a tanítvány letér a libidóval kikövezett útról, az atyamester már arról panaszkodik, hogy ezzel csak aláássa kevés megszerzett hitelüket.


Cronenberg filmjét látva szegény Freud rögvest megbocsátana Jungnak, mert Jung csak elárulta a módszert, a Veszélyes vágy viszont évekre elegendő poénnal pezsdíti fel a Freud-viccek pangó piacát. Freud és Jung ül a Café Sperlben - így viccek szoktak kezdődni; Cronenberg filmje is az. Elfojtásainak engedve vagy tudattalanul a rendező két magyar találmány nagyságának is adózik: Freud és Jung történetét Hacsek és Sajó mélységeivel és az embermesék polgári nappalikra és családi porcelánokra érzékeny modorában ábrázolja.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.