étel, hordó

Alibi

  • ételhordó
  • 2012. március 24.

Gasztro

Egy nappal a diáktüntetés után érkezünk a helyszínre, az Egyetem tér nyugodtabb nem is lehetne. Járókelő alig, a félig "sétáló" Kecskeméti utca napsütötte díszburkolatán szikrázik a maradék hó. E késő téli romantikát legfeljebb a jeges széllökések árnyékolják, ám nincs baj, hiszen vendéglátóhelyek serege kínál biztonságos védelmet.

Mind közül a legkisebbre, egyúttal a legfeltűnőbbre esik a választásunk. Az Alibi bejáratát az 1920-as évek divatjának hódoló végzet asszonya díszíti - rögtön két példányban. Ha nem lenne a nő kezében kávéscsésze, akkor is sejtenénk, hogy "café"-val van dolgunk, pláne odabent, ahol a hosszúkás teret egy hatalmas kávéfőző gép uralja. A dekorációk közül említést érdemel még számtalan palack bor és egy rakás különféle pörkölt kávé, no meg az 1975-ös Mokép-plakát, ami Jean-Paul Belmondo A javíthatatlan című filmjét hirdeti. A humorforrásnál állók erre mondanák: "marhára párizsi".

Az étlapon kevés, ám annál izgalmasabb dolgot látni, hiszen például egy burgonyakrémlevesnek (1190 Ft) is más a "húzása", ha nem a szokásos belevalókkal, hanem kínai eredetű fafüle gombával bélelik. Tudjuk persze, hogy van, aki forrón, de azért ennyire mégsem! Az egyébként derekas mennyiség hőfoka miatt az ízeket alig érezni, ami pedig a fafülét illeti, leginkább a kukoricát juttatja eszünkbe. A csokis sült nyúl (2390 Ft) viszont bármit, csak nem valamiféle főételt. Pedig egyértelmű, hogy a sült gesztenyével, párolt káposztával és knédlivel szervírozott ínyencséget szánják a nap fénypontjának. Azonban a csontokat is bőséggel tartalmazó csemege és a mellékelt hozzávalók legfeljebb külön-külön értékelhetők - egység helyett kétség, sőt kétségbeesés, mivel csak öncélú "szólókat" észlelünk. A csokis nyúl, akár a húsvéti névrokon, túlságosan sűrű, hogy azt ne mondjuk, émelyítő. Szerencsére az almás pite (690 Ft) hagyományosabb már nem is lehetne, ami valóban örömteli pillanat - eddigi tapasztalataink után lesülne a képünkről a bőr, ha épp a kreativitást hiányolnánk belőle.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.