Interjú

"Az ennivaló csodálatos"

Marije Vogelzang "ételkoreográfus"

  • Mihály Kamilla
  • 2011. december 10.

Gasztro

A Holland Design Napok keretében látogatott el az A38-ra az eating design fogalmának megalkotója, szokatlan étkezési szituációk koreográfusa. A budapesti program roma nők részvételével teremtett váratlan helyzetet a táplálék megosztására - a szokatlanul intim etetési rituálé után arról beszélgettünk, miért hasznos matéria az étel egy tervező kezében.

 


 

Magyar Narancs: Miért épp roma nők meséltek nekünk az étellel kapcsolatos élményeikről?

Marije Vogelzang: Ez a performansz az elfogadásról szól. Azért női résztvevőkkel celebráljuk, mert a legtöbb nő egyben anya is, aki nemcsak fizikai értelemben táplálja a gyermekeit, hanem a falatokba szőtt mesével, érzelmekkel is. Életünk bizonyos szakaszaiban rá vagyunk szorulva, hogy mások etessenek, gyermekként és idősen is ugyanazt a típusú kiszolgáltatottságot éljük meg, aminél talán már csak az éhes szerető hagyatkozik jobban a másikra. Az étel kiváló kapcsolatteremtő eszköz, mégis társadalmi konvenciók mentén érintkezünk - ha most meg akarnálak etetni, valószínűleg azt gondolnád, nem vagyok normális. Úgy akarok létrehozni egy rendkívül intim köteléket etető és evő között, hogy közben nem kell ezekkel a konvenciókkal harcolnunk.

MN: Ezt hogy éred el?

MV: Nagyon egyszerű képlettel: kiiktatjuk a szemkontaktust. Minden látogató egyesével ül be egy fehér fátyollal lefedett bunkerbe, ami épp annyira van megnyitva, hogy az ételt kényelmesen a másik szájába lehessen adni. Mivel nem látod őt, és ő sem téged, nem arra kell ügyelned, hogy hihetően mosolyogj. Itt minden előítéletedet el kell veszíteni. A játék része, hogy bizalommal fordulsz egy vadidegenhez, és hagyod, hogy a lehető legközelebb férkőzzön hozzád, anyád helyett legyen anyád. A falatok, amiket a szádba ad, az ő élettörténetének apró morzsái, de mivel végig a fátyol másik oldalán marad, arra tanít, hogy tulajdonképpen bárki lehetne.

MN: Miért fontos, hogy ezeket a narratívákat dizájnerként, és nem művészként gondolod végig? Egyáltalán szükség van arra, hogy különbséget tegyünk?

MV: Azért hívom dizájnnak, mert alapvetően ez a szakmám, így tudom hitelesen megközelíteni a témát. Illetve talán még annyiban hangsúlyos a tervezői metódus, hogy mindig ehető végtermékben gondolkodom, nem termelek semmilyen hulladékot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a művészet kártékony lenne, egyszerűen kevésbé tárgytudatos. De nem ragaszkodom az eating design jelzőhöz, hívhatod cateringnek vagy akár balettnek is, ha úgy jobban tetszik.

MN: Mégis, miért éppen étkezési performanszokat tervezel?

MV: Az Eindhoven Design Academyra jártam, és ott elég nagy volt a mozgástér, de csak az utolsó évben jöttem rá, hogy azért nem dolgozom rendesen, mert nem érdekelnek az olyan hagyományos nyersanyagok, mint a fa meg a fém. Az ennivaló viszont csodálatos alapanyag, hiszen nemcsak látható, tapintható, hanem a száddal, majd a belső szerveiddel érintkezel vele. Ami a holland dizájnkultúrát illeti, a szakmára erősen jellemző konceptuális gondolkodásmód segítségemre volt abban, hogy ne csak tárgyak, hanem rendszerek, élmények tervezésében gondolkozzam. A sajátos tervezői klíma mellett egy másik dolgot is kaptam a hazámtól: silány étkezési kultúrát. A francia vagy az olasz gasztronómiában valószínűleg sokkal nehezebb lenne eating designerként érvényes gondolatokat felmutatni.

MN: Az étel főként külsődleges formajegyeire koncentráló food design ellenében határozod meg magad. Az étkezés tárgyi környezete azonban fontos kérdés lehet egy formatervező számára. Téged mennyire foglalkoztat?

MV: Sokszor tervezek étkészletet vagy tálalóeszközöket, de inkább a performanszokhoz kapcsolódóan. Csináltam egyszer egy olyan vacsorát, ahol a klasszikus sonka-dinnye párosítást félbevágott tányérokkal szeparáltam el. Egy hosszanti asztalnál az egymással szemben ülők kapták a tál két felét, így kényszerűen osztozniuk kellett rajta, ha a teljes gasztronómiai élményre vágytak. Önálló konyhai eszközöket a holland Droog dizájnstúdió felkérésére készítettem - több száz kiselejtezett fakanalat mártottam szilikonburokba, ami cukros, szikkadt krémnek hatott. A látszattal ellentétben nem volt ehető, a szilikonnal mégis sikerült főzésre optimálisan tartani.

MN: Ezek a feladatok jól fekszenek egy formatervezőnek. Az ételeket is te készíted?

MV: Jobb szeretek séfekkel dolgozni, amikor a munka ebbe a fázisba érkezik. Érteni kell az anyag működését kémiai, fizikai szinten, az egy másik szakterület.

MN: Részletes forgatókönyvet dolgozol ki minden eseményre. Előfordul, hogy a látogatók nem várt módon reagálnak? Mennyire lehet megjósolni a performanszok kimenetelét?

MV: A világ minden részén, minden rendezvényen más reakciókat ad a közönség, ettől igazán izgalmas. Egyszer a rotterdami Történeti Múzeumban szerveztem étkezési szeánszot, ahol a második világháború alatt elérhető puritán alapanyagokból készítettünk partifalatkákat. A résztvevők között nagyon sok idős ember volt, akikből éles emlékeket hívott elő ez a pár ismerős íz. Tulajdonképpen a terapeutájuk lehettem, a közös emlékezés megtisztító folyamat volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.