Interjú

"Az ennivaló csodálatos"

Marije Vogelzang "ételkoreográfus"

  • Mihály Kamilla
  • 2011. december 10.

Gasztro

A Holland Design Napok keretében látogatott el az A38-ra az eating design fogalmának megalkotója, szokatlan étkezési szituációk koreográfusa. A budapesti program roma nők részvételével teremtett váratlan helyzetet a táplálék megosztására - a szokatlanul intim etetési rituálé után arról beszélgettünk, miért hasznos matéria az étel egy tervező kezében.

 


 

Magyar Narancs: Miért épp roma nők meséltek nekünk az étellel kapcsolatos élményeikről?

Marije Vogelzang: Ez a performansz az elfogadásról szól. Azért női résztvevőkkel celebráljuk, mert a legtöbb nő egyben anya is, aki nemcsak fizikai értelemben táplálja a gyermekeit, hanem a falatokba szőtt mesével, érzelmekkel is. Életünk bizonyos szakaszaiban rá vagyunk szorulva, hogy mások etessenek, gyermekként és idősen is ugyanazt a típusú kiszolgáltatottságot éljük meg, aminél talán már csak az éhes szerető hagyatkozik jobban a másikra. Az étel kiváló kapcsolatteremtő eszköz, mégis társadalmi konvenciók mentén érintkezünk - ha most meg akarnálak etetni, valószínűleg azt gondolnád, nem vagyok normális. Úgy akarok létrehozni egy rendkívül intim köteléket etető és evő között, hogy közben nem kell ezekkel a konvenciókkal harcolnunk.

MN: Ezt hogy éred el?

MV: Nagyon egyszerű képlettel: kiiktatjuk a szemkontaktust. Minden látogató egyesével ül be egy fehér fátyollal lefedett bunkerbe, ami épp annyira van megnyitva, hogy az ételt kényelmesen a másik szájába lehessen adni. Mivel nem látod őt, és ő sem téged, nem arra kell ügyelned, hogy hihetően mosolyogj. Itt minden előítéletedet el kell veszíteni. A játék része, hogy bizalommal fordulsz egy vadidegenhez, és hagyod, hogy a lehető legközelebb férkőzzön hozzád, anyád helyett legyen anyád. A falatok, amiket a szádba ad, az ő élettörténetének apró morzsái, de mivel végig a fátyol másik oldalán marad, arra tanít, hogy tulajdonképpen bárki lehetne.

MN: Miért fontos, hogy ezeket a narratívákat dizájnerként, és nem művészként gondolod végig? Egyáltalán szükség van arra, hogy különbséget tegyünk?

MV: Azért hívom dizájnnak, mert alapvetően ez a szakmám, így tudom hitelesen megközelíteni a témát. Illetve talán még annyiban hangsúlyos a tervezői metódus, hogy mindig ehető végtermékben gondolkodom, nem termelek semmilyen hulladékot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a művészet kártékony lenne, egyszerűen kevésbé tárgytudatos. De nem ragaszkodom az eating design jelzőhöz, hívhatod cateringnek vagy akár balettnek is, ha úgy jobban tetszik.

MN: Mégis, miért éppen étkezési performanszokat tervezel?

MV: Az Eindhoven Design Academyra jártam, és ott elég nagy volt a mozgástér, de csak az utolsó évben jöttem rá, hogy azért nem dolgozom rendesen, mert nem érdekelnek az olyan hagyományos nyersanyagok, mint a fa meg a fém. Az ennivaló viszont csodálatos alapanyag, hiszen nemcsak látható, tapintható, hanem a száddal, majd a belső szerveiddel érintkezel vele. Ami a holland dizájnkultúrát illeti, a szakmára erősen jellemző konceptuális gondolkodásmód segítségemre volt abban, hogy ne csak tárgyak, hanem rendszerek, élmények tervezésében gondolkozzam. A sajátos tervezői klíma mellett egy másik dolgot is kaptam a hazámtól: silány étkezési kultúrát. A francia vagy az olasz gasztronómiában valószínűleg sokkal nehezebb lenne eating designerként érvényes gondolatokat felmutatni.

MN: Az étel főként külsődleges formajegyeire koncentráló food design ellenében határozod meg magad. Az étkezés tárgyi környezete azonban fontos kérdés lehet egy formatervező számára. Téged mennyire foglalkoztat?

MV: Sokszor tervezek étkészletet vagy tálalóeszközöket, de inkább a performanszokhoz kapcsolódóan. Csináltam egyszer egy olyan vacsorát, ahol a klasszikus sonka-dinnye párosítást félbevágott tányérokkal szeparáltam el. Egy hosszanti asztalnál az egymással szemben ülők kapták a tál két felét, így kényszerűen osztozniuk kellett rajta, ha a teljes gasztronómiai élményre vágytak. Önálló konyhai eszközöket a holland Droog dizájnstúdió felkérésére készítettem - több száz kiselejtezett fakanalat mártottam szilikonburokba, ami cukros, szikkadt krémnek hatott. A látszattal ellentétben nem volt ehető, a szilikonnal mégis sikerült főzésre optimálisan tartani.

MN: Ezek a feladatok jól fekszenek egy formatervezőnek. Az ételeket is te készíted?

MV: Jobb szeretek séfekkel dolgozni, amikor a munka ebbe a fázisba érkezik. Érteni kell az anyag működését kémiai, fizikai szinten, az egy másik szakterület.

MN: Részletes forgatókönyvet dolgozol ki minden eseményre. Előfordul, hogy a látogatók nem várt módon reagálnak? Mennyire lehet megjósolni a performanszok kimenetelét?

MV: A világ minden részén, minden rendezvényen más reakciókat ad a közönség, ettől igazán izgalmas. Egyszer a rotterdami Történeti Múzeumban szerveztem étkezési szeánszot, ahol a második világháború alatt elérhető puritán alapanyagokból készítettünk partifalatkákat. A résztvevők között nagyon sok idős ember volt, akikből éles emlékeket hívott elő ez a pár ismerős íz. Tulajdonképpen a terapeutájuk lehettem, a közös emlékezés megtisztító folyamat volt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.