Interjú

"Az ennivaló csodálatos"

Marije Vogelzang "ételkoreográfus"

  • Mihály Kamilla
  • 2011. december 10.

Gasztro

A Holland Design Napok keretében látogatott el az A38-ra az eating design fogalmának megalkotója, szokatlan étkezési szituációk koreográfusa. A budapesti program roma nők részvételével teremtett váratlan helyzetet a táplálék megosztására - a szokatlanul intim etetési rituálé után arról beszélgettünk, miért hasznos matéria az étel egy tervező kezében.

 


 

Magyar Narancs: Miért épp roma nők meséltek nekünk az étellel kapcsolatos élményeikről?

Marije Vogelzang: Ez a performansz az elfogadásról szól. Azért női résztvevőkkel celebráljuk, mert a legtöbb nő egyben anya is, aki nemcsak fizikai értelemben táplálja a gyermekeit, hanem a falatokba szőtt mesével, érzelmekkel is. Életünk bizonyos szakaszaiban rá vagyunk szorulva, hogy mások etessenek, gyermekként és idősen is ugyanazt a típusú kiszolgáltatottságot éljük meg, aminél talán már csak az éhes szerető hagyatkozik jobban a másikra. Az étel kiváló kapcsolatteremtő eszköz, mégis társadalmi konvenciók mentén érintkezünk - ha most meg akarnálak etetni, valószínűleg azt gondolnád, nem vagyok normális. Úgy akarok létrehozni egy rendkívül intim köteléket etető és evő között, hogy közben nem kell ezekkel a konvenciókkal harcolnunk.

MN: Ezt hogy éred el?

MV: Nagyon egyszerű képlettel: kiiktatjuk a szemkontaktust. Minden látogató egyesével ül be egy fehér fátyollal lefedett bunkerbe, ami épp annyira van megnyitva, hogy az ételt kényelmesen a másik szájába lehessen adni. Mivel nem látod őt, és ő sem téged, nem arra kell ügyelned, hogy hihetően mosolyogj. Itt minden előítéletedet el kell veszíteni. A játék része, hogy bizalommal fordulsz egy vadidegenhez, és hagyod, hogy a lehető legközelebb férkőzzön hozzád, anyád helyett legyen anyád. A falatok, amiket a szádba ad, az ő élettörténetének apró morzsái, de mivel végig a fátyol másik oldalán marad, arra tanít, hogy tulajdonképpen bárki lehetne.

MN: Miért fontos, hogy ezeket a narratívákat dizájnerként, és nem művészként gondolod végig? Egyáltalán szükség van arra, hogy különbséget tegyünk?

MV: Azért hívom dizájnnak, mert alapvetően ez a szakmám, így tudom hitelesen megközelíteni a témát. Illetve talán még annyiban hangsúlyos a tervezői metódus, hogy mindig ehető végtermékben gondolkodom, nem termelek semmilyen hulladékot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a művészet kártékony lenne, egyszerűen kevésbé tárgytudatos. De nem ragaszkodom az eating design jelzőhöz, hívhatod cateringnek vagy akár balettnek is, ha úgy jobban tetszik.

MN: Mégis, miért éppen étkezési performanszokat tervezel?

MV: Az Eindhoven Design Academyra jártam, és ott elég nagy volt a mozgástér, de csak az utolsó évben jöttem rá, hogy azért nem dolgozom rendesen, mert nem érdekelnek az olyan hagyományos nyersanyagok, mint a fa meg a fém. Az ennivaló viszont csodálatos alapanyag, hiszen nemcsak látható, tapintható, hanem a száddal, majd a belső szerveiddel érintkezel vele. Ami a holland dizájnkultúrát illeti, a szakmára erősen jellemző konceptuális gondolkodásmód segítségemre volt abban, hogy ne csak tárgyak, hanem rendszerek, élmények tervezésében gondolkozzam. A sajátos tervezői klíma mellett egy másik dolgot is kaptam a hazámtól: silány étkezési kultúrát. A francia vagy az olasz gasztronómiában valószínűleg sokkal nehezebb lenne eating designerként érvényes gondolatokat felmutatni.

MN: Az étel főként külsődleges formajegyeire koncentráló food design ellenében határozod meg magad. Az étkezés tárgyi környezete azonban fontos kérdés lehet egy formatervező számára. Téged mennyire foglalkoztat?

MV: Sokszor tervezek étkészletet vagy tálalóeszközöket, de inkább a performanszokhoz kapcsolódóan. Csináltam egyszer egy olyan vacsorát, ahol a klasszikus sonka-dinnye párosítást félbevágott tányérokkal szeparáltam el. Egy hosszanti asztalnál az egymással szemben ülők kapták a tál két felét, így kényszerűen osztozniuk kellett rajta, ha a teljes gasztronómiai élményre vágytak. Önálló konyhai eszközöket a holland Droog dizájnstúdió felkérésére készítettem - több száz kiselejtezett fakanalat mártottam szilikonburokba, ami cukros, szikkadt krémnek hatott. A látszattal ellentétben nem volt ehető, a szilikonnal mégis sikerült főzésre optimálisan tartani.

MN: Ezek a feladatok jól fekszenek egy formatervezőnek. Az ételeket is te készíted?

MV: Jobb szeretek séfekkel dolgozni, amikor a munka ebbe a fázisba érkezik. Érteni kell az anyag működését kémiai, fizikai szinten, az egy másik szakterület.

MN: Részletes forgatókönyvet dolgozol ki minden eseményre. Előfordul, hogy a látogatók nem várt módon reagálnak? Mennyire lehet megjósolni a performanszok kimenetelét?

MV: A világ minden részén, minden rendezvényen más reakciókat ad a közönség, ettől igazán izgalmas. Egyszer a rotterdami Történeti Múzeumban szerveztem étkezési szeánszot, ahol a második világháború alatt elérhető puritán alapanyagokból készítettünk partifalatkákat. A résztvevők között nagyon sok idős ember volt, akikből éles emlékeket hívott elő ez a pár ismerős íz. Tulajdonképpen a terapeutájuk lehettem, a közös emlékezés megtisztító folyamat volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.