Interjú

"Az ennivaló csodálatos"

Marije Vogelzang "ételkoreográfus"

  • Mihály Kamilla
  • 2011. december 10.

Gasztro

A Holland Design Napok keretében látogatott el az A38-ra az eating design fogalmának megalkotója, szokatlan étkezési szituációk koreográfusa. A budapesti program roma nők részvételével teremtett váratlan helyzetet a táplálék megosztására - a szokatlanul intim etetési rituálé után arról beszélgettünk, miért hasznos matéria az étel egy tervező kezében.

 


 

Magyar Narancs: Miért épp roma nők meséltek nekünk az étellel kapcsolatos élményeikről?

Marije Vogelzang: Ez a performansz az elfogadásról szól. Azért női résztvevőkkel celebráljuk, mert a legtöbb nő egyben anya is, aki nemcsak fizikai értelemben táplálja a gyermekeit, hanem a falatokba szőtt mesével, érzelmekkel is. Életünk bizonyos szakaszaiban rá vagyunk szorulva, hogy mások etessenek, gyermekként és idősen is ugyanazt a típusú kiszolgáltatottságot éljük meg, aminél talán már csak az éhes szerető hagyatkozik jobban a másikra. Az étel kiváló kapcsolatteremtő eszköz, mégis társadalmi konvenciók mentén érintkezünk - ha most meg akarnálak etetni, valószínűleg azt gondolnád, nem vagyok normális. Úgy akarok létrehozni egy rendkívül intim köteléket etető és evő között, hogy közben nem kell ezekkel a konvenciókkal harcolnunk.

MN: Ezt hogy éred el?

MV: Nagyon egyszerű képlettel: kiiktatjuk a szemkontaktust. Minden látogató egyesével ül be egy fehér fátyollal lefedett bunkerbe, ami épp annyira van megnyitva, hogy az ételt kényelmesen a másik szájába lehessen adni. Mivel nem látod őt, és ő sem téged, nem arra kell ügyelned, hogy hihetően mosolyogj. Itt minden előítéletedet el kell veszíteni. A játék része, hogy bizalommal fordulsz egy vadidegenhez, és hagyod, hogy a lehető legközelebb férkőzzön hozzád, anyád helyett legyen anyád. A falatok, amiket a szádba ad, az ő élettörténetének apró morzsái, de mivel végig a fátyol másik oldalán marad, arra tanít, hogy tulajdonképpen bárki lehetne.

MN: Miért fontos, hogy ezeket a narratívákat dizájnerként, és nem művészként gondolod végig? Egyáltalán szükség van arra, hogy különbséget tegyünk?

MV: Azért hívom dizájnnak, mert alapvetően ez a szakmám, így tudom hitelesen megközelíteni a témát. Illetve talán még annyiban hangsúlyos a tervezői metódus, hogy mindig ehető végtermékben gondolkodom, nem termelek semmilyen hulladékot. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a művészet kártékony lenne, egyszerűen kevésbé tárgytudatos. De nem ragaszkodom az eating design jelzőhöz, hívhatod cateringnek vagy akár balettnek is, ha úgy jobban tetszik.

MN: Mégis, miért éppen étkezési performanszokat tervezel?

MV: Az Eindhoven Design Academyra jártam, és ott elég nagy volt a mozgástér, de csak az utolsó évben jöttem rá, hogy azért nem dolgozom rendesen, mert nem érdekelnek az olyan hagyományos nyersanyagok, mint a fa meg a fém. Az ennivaló viszont csodálatos alapanyag, hiszen nemcsak látható, tapintható, hanem a száddal, majd a belső szerveiddel érintkezel vele. Ami a holland dizájnkultúrát illeti, a szakmára erősen jellemző konceptuális gondolkodásmód segítségemre volt abban, hogy ne csak tárgyak, hanem rendszerek, élmények tervezésében gondolkozzam. A sajátos tervezői klíma mellett egy másik dolgot is kaptam a hazámtól: silány étkezési kultúrát. A francia vagy az olasz gasztronómiában valószínűleg sokkal nehezebb lenne eating designerként érvényes gondolatokat felmutatni.

MN: Az étel főként külsődleges formajegyeire koncentráló food design ellenében határozod meg magad. Az étkezés tárgyi környezete azonban fontos kérdés lehet egy formatervező számára. Téged mennyire foglalkoztat?

MV: Sokszor tervezek étkészletet vagy tálalóeszközöket, de inkább a performanszokhoz kapcsolódóan. Csináltam egyszer egy olyan vacsorát, ahol a klasszikus sonka-dinnye párosítást félbevágott tányérokkal szeparáltam el. Egy hosszanti asztalnál az egymással szemben ülők kapták a tál két felét, így kényszerűen osztozniuk kellett rajta, ha a teljes gasztronómiai élményre vágytak. Önálló konyhai eszközöket a holland Droog dizájnstúdió felkérésére készítettem - több száz kiselejtezett fakanalat mártottam szilikonburokba, ami cukros, szikkadt krémnek hatott. A látszattal ellentétben nem volt ehető, a szilikonnal mégis sikerült főzésre optimálisan tartani.

MN: Ezek a feladatok jól fekszenek egy formatervezőnek. Az ételeket is te készíted?

MV: Jobb szeretek séfekkel dolgozni, amikor a munka ebbe a fázisba érkezik. Érteni kell az anyag működését kémiai, fizikai szinten, az egy másik szakterület.

MN: Részletes forgatókönyvet dolgozol ki minden eseményre. Előfordul, hogy a látogatók nem várt módon reagálnak? Mennyire lehet megjósolni a performanszok kimenetelét?

MV: A világ minden részén, minden rendezvényen más reakciókat ad a közönség, ettől igazán izgalmas. Egyszer a rotterdami Történeti Múzeumban szerveztem étkezési szeánszot, ahol a második világháború alatt elérhető puritán alapanyagokból készítettünk partifalatkákat. A résztvevők között nagyon sok idős ember volt, akikből éles emlékeket hívott elő ez a pár ismerős íz. Tulajdonképpen a terapeutájuk lehettem, a közös emlékezés megtisztító folyamat volt.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.