étel, hordó

Buono

  • ételhordó
  • 2018. március 8.

Gasztro

Egyre halványodik a Skála Budapest Nagyáruház emléke, jövőre a helyébe épült Allee bevásárlóközpont is 10 éves lesz már. Például arra már alig is emlékszünk, hogy volt-e vendéglátás az 1976-tól több mint harminc évig működő könnyűfém falanszterben; ha volt, sem lehetett több jelentéktelen büfénél. Azonban az „utódintézményben” teljesen más a felállás. Az Allee honlapján 27 különböző egység hirdeti magát az „étterem, kávézó” menüpont alatt, a többségük a gyorsbüfés, gyorskávés vonalról ismerős, ám az utcáról megközelíthető Buonóról eddig nem hallottunk.

De alighogy belépünk a rusztikus bútorokkal és különleges LED-világítással feldobott tágas terembe, máris újszülöttnek érezhetjük magunkat. A Buono ugyanis nem önálló entitás, hanem „prémium gyorsétterem” az Il Treno nevű lánc részeként, ami vélhetően csak nekünk újdonság. De akármennyire is gyorsétterem, és akármennyire prémium, nem a tálcás-hamburgeres hangulat jellemző, noha az ételválaszték egy hatalmas világító táblán is olvasható, és rendelni is a pultnál kell. De fizetés után sorszámot kapunk, az ételeket pedig ennek alapján az asztalnál szolgálják fel. A burgonyakrémleves (790 Ft) olyan sűrű, mint egy főzelék, s nem is meleg. Kár érte, mert kellő hőfokon és hígítással jó lehetne, ráadásul tényleg nagyon finom péksüteményt adnak mellé. A „marghareta” pizza (1450 Ft) ismerősnek tűnik, vagyis ugyanolyan, mint bármelyik Il Trenóban. A sajt és a szósz vállalható, kár, hogy a tésztának csak a széle ropog, és ahol „anyag” éri, ott szivacsossá válik. Az viszont egyáltalán nem baj, hogy malomkerék méret helyett csak 26 centi az átmérője. Az igényesebb éttermi berendezés mellett valószínűleg az olyan ételek miatt „prémium” a Buono, mint az aszalt szilvával töltött csirkemell (1590 Ft), amit gazdag zöldkörettel és sült krumplival tálalnak. A három töltött húsrolád esetében a mennyiség és minőség megfelelő egyensúlyáról beszélhetünk, de sajnos a zöldség íztelen, a krumpli pedig hideg. A citromtorta (750 Ft) egy közepes pékségben minden bizonnyal a legnagyobb csáberő lehetne, itt inkább szerény és túlárazott záróakkord.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.