chili&vanília

Pasta e fagioli: tésztás bab

Gasztro

Az olasz cucina povera, vagyis szegénykonyha egyik legjellegzetesebb, egyben legfinomabb étele a pasta e fagioli, vagyis tésztás bab. A rusztikus, sűrű egytálétel - állaga valahol egy tartalmas leves és főzelék között - egész Olaszországban elterjedt, hiszen tészta és szárazbab minden háztartásban akad.

Mégis elsősorban a középső régiókban - Toscanában, Umbriában, Abruzzóban a legjellemzőbb. Mindenki, mindenhol főzi, éppen ezért ahány ház és ahány család, annyi recept. Paradicsommal vagy a nélkül - ebből például komoly viták robbanhatnak ki. De falunként eltérő a fűszerezés, a tészta fajtája, a bab típusa (nagyon finom pl. csicseriborsóval is). Halkan megjegyzem, hogy bár olasz ételként tálalva sokkal romantikusabb, azért a magyar konyhában is simán elmenne, a cigány konyhában a tésztás bab az egyik leggyakoribb fogás. ("Olyan lecsósan, szaftosan készítik, házi készítésű tészta adja az alapját" - írják például A masina című bódvalenkei szociogasztronómiai kiadványban.)

Ez a rusztikus, laktató és pompás egytálétel akár a maradék hűvösebb napokon, akár a tavaszi, nyári bográcsozásokkor garantált siker. A tészta lehet itthon ritkán kapható, de jópofa gyűrűtészta (ditali) vagy fusilli, szarvacska vagy akár megtört lebbencs-, csuszatészta, a lényeg, hogy apró, falatnyi legyen. Ha a tészta már megfőtt benne, akkor azonnal fogyasztani kell, később a tészta magába szívja a levet és az étel egyre sűrűbb lesz. Ha előre szeretnénk vele készülni, akkor a babos sűrű levest megfőzhetjük előre, a tésztát pedig csak fogyasztás előtt főzzük bele.


 

Olasz tésztás, babos egytálétel (Pasta e fagioli)

Hozzávalók (6-8 adag)

1 dl olívaolaj

2 hagyma, finomra aprítva

2 szárzeller, finomra kockázva

8 gerezd fokhagyma, finomra aprítva

1 doboz (400 g) konzerv hámozott paradicsom

50 dkg szárazbab (előző éjszakára beáztatva)

2 ág friss kakukkfű

1 ág friss rozmaring

só, bors

40 dkg rövid tészta (pl. ditali, fusilli vagy

szarvacska)

Tálaláshoz olívaolaj, parmezán

Egy nagy lábasban az olívaolajhoz adjuk a finomra aprított hagymát, szárzellert, fokhagymát. Picit megsózzuk, majd néhány perc alatt üvegesre dinszteljük. Hozzáadjuk a konzerv hámozott paradicsomot (nyáron meghámozott, kimagozott friss paradicsomot), majd a leszűrt babot, amelyet előző éjszaka hideg vízbe áztattunk. Felöntjük kb. 2 liter vízzel (vagy akár füstölt csülök vagy húsvéti sonka főzése után maradt főzővízzel). Beletesszük a kakukkfüvet és a rozmaringot. Ilyenkor nem szabad sózni, különben kemény lesz a bab, majd csak a főzési idő vége felé. Közepes lángon bő egy óráig főzzük, amíg a bab megpuhul (a főzési idő a bab fajtájától függ). Amikor megfőtt, sózzuk. A babból kiveszünk kb. két merőkanálnyit, és ezt botmixerrel pürésítjük, majd visszatesszük a levesbe, ezzel is sűrítjük kicsit. Beletesszük a 40 dkg száraz tésztát, és 15 perc alatt készre főzzük. Én pár csepp tabasco szószt is szoktam hozzá tenni, hogy kissé csípős legyen. Jó minőségű olívaolajjal és sok reszelt parmezánnal tálaljuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.