Diner en Blanc Budapesten - Fehérek közt egy párolt brokkoli

  • Kovács Bálint
  • 2011. szeptember 29.

Gasztro

"Mi ez, valami esküvő?" - kérdezik a budai várban sétáló külföldi turisták, miután lefényképezték a Nemzeti Galéria Dunára néző oldalában, a terített asztalok mellett, tetőtől talpig fehér ruhában üldögélő és vacsorázó 60-70 embert. "És mi értelme?" - kérdezősködnek tovább, amikor felvilágosítjuk őket, hogy ez egy flashmob.
"Mi ez, valami esküvő?" - kérdezik a budai várban sétáló külföldi turisták, miután lefényképezték a Nemzeti Galéria Dunára néző oldalában, a terített asztalok mellett, tetőtől talpig fehér ruhában üldögélő és vacsorázó 60-70 embert. "És mi értelme?" - kérdezősködnek tovább, amikor felvilágosítjuk őket, hogy ez egy flashmob.

Értelme nincs: a részt vevő baráti társaság tagjai fehér ruhát öltenek, magukkal hoznak egy asztalt, székeket, terítőt, tányérokat, evőeszközt, italt, gyertyákat és egy háromfogásos vacsorát, majd kivonulnak a városnak arra a pontjára, amit a szervezők pár órával korábban a Facebookon adtak meg találkozási pontként. Aztán koccintás, evés-ivás, csillagszórózás, szóval apró örömök. Ennyi.

Minderről Francois Pasquier tehet: a bohó francia 1988 nyarán akkora kerti partit rendezett, hogy a meghívottak nem fértek el birtokon belül, így a buli kitüremkedett a szomszédos Bois de Boulogne-ba. Pár pohár ital után már mindenki úgy gondolta, hogy ez sokkal jobb, mint kerítések között mulatni, ezért egy évvel később már szándékosan közterületre szervezték a pikniket, de a pontos helyszínt az utolsó pillanatig titokban tartották. Az egészet felturbózták a fehér viselet kötelezővé tételével - így született meg a Diner en Blanc, amit azóta már nemcsak a párizsi Concorde téren vagy a Louvre mellett rendeztek meg, de a huszadik év vacsorájára egyenesen a Champs-Élysées-n került sor. A kezdeményezésnek híre ment: mára megannyi német városban, sőt Montrealban és New Yorkban is megtartják a rendezvényt, több ezer résztvevővel.

Így aztán elkerülhetetlen volt, hogy egy vállalkozó szellemű magyar turista valahol Európában beleütközzön a fehér vacsorába, majd idehaza megmozgasson minden követ a magyar mutáció létrehozásáért. A sors e nemes feladatra Dudás Ágnest szemelte ki - civilben egy ügyvédi iroda vezetőjét -, aki Berlinből tért haza a szokatlan élménnyel. A fehér ruhás csodabogarakról egy barátjának, P. Tóth Andrásnak számolt be, s ketten együtt már megállíthatatlanok voltak. "Az ilyen flashmobjellegű rendezvényekhez általában egyénileg csatlakozol: kimész, bohóckodtok, hazajössz. Ide viszont elsősorban baráti társaságok jönnek, akik asztaltársaságokká állnak össze, és egy egész estét együtt töltenek. Attól pedig, hogy csak az utolsó pillanatban derül ki a helyszín, egy kis izgalom is van a dologban" - indokolja P. Tóth András, hogy miért volt elragadtatva az ötlettől. Dudás Ágnes csak annyit mond: "Hát, mert zseniális. Ha ott leszel, meglátod, és nem lesz több kérdésed." Szerencsére az ötlet megvalósítása nem ütközött akadályba. A területet ingyen kapták meg szombat estére, a hangosításért sem kértek pénzt. "Sőt a Várgondnokság Nonprofit Zrt. vezérigazgatója személyesen is benézett a vacsorára - meséli Dudás Ágnes. - Gratulált, és sajnálkozását fejezte ki, amiért nem szólt a fiának, hogy mindenképp vegyen részt a rendezvényen - talán majd jövőre." (A szervezők elmondták, hogy egy idősebb svéd házaspárt is lenyűgözött a képeslapra illő látvány - több tucat fehér ruhás ember vigyorog, háttérben a naplementétől narancsszínűre festett Parlamenttel és a Lánchíddal -, ezért megkérték Dudásékat: tájékoztassák őket e-mailben jó előre a jövő évi vacsoraidőpontról, hogy Budapestre repülhessenek miatta.)

"Még nem volt kész az esemény honlapja (http://vacsorafeherben.szimpatikus.hu - a szerk.), amikor a Facebookon kiküldtük a meghívót 10-10 ismerősünknek, mellékelve az üzenetet, hogy ez még csak egy teszt. Mint kiderült, azt már senki nem olvasta el, és perceken belül vagy százötven meghívott szerepelt a listán. Nem volt mese, pillanatok alatt be kellett fejezni a honlapot" - emlékszik vissza P. Tóth András. Végül úgy 175-en jelölték be, hogy biztosan részt vesznek, persze egy facebookos eseménynél ezt a számot sosem árt fenntartásokkal kezelni. Pláne, hogy valószínűleg jó néhányan visszariadtak, amikor rájöttek: nemcsak, hogy szerezniük kell egy asztalt, de végig is kell cipelniük a városon - székekkel és ételekkel együtt, ráadásul hófehér ruhában. De aki vállalta, annak megérte. Miután az ember sűrű káromkodások közepette végre felállította a nagymama régi tömörfa asztalát a Várban, varázslatos hangulatba kerülhetett: a három fogás után párok táncolnak a lovas szobor lábánál, mindenki mindenkinek a barátja - mint Woodstockban, csak a drogok helyett majonézes kukoricasalátával.

Bár az évszakhoz képest az idő is egész jó, azért este 8-9 körül már kezdenek hazaszállingózni az emberek (a találkozó délután öt órakor volt), felejthetetlen perceket okozva ezzel mindazoknak, akik nem szoktak hozzá a budai buszmegállókban a saját székeiken üldögélve, egy asztalról bort iszogatva a 16-os buszra várakozó fiatalok látványához. Mindenesetre a szervezők kijelentik: jövőre inkább június-július táján szervezik meg a vacsorát, autóval is jobban megközelíthető helyszínen. Mert hogy megszervezik, abban nincs vita: mindketten tökéletesen elégedettek a résztvevők számával és a hangulattal is. Ahogy P. Tóth András fogalmaz: "Jövőre dupla ennyien lesznek, és amikor tíz év múlva már több ezren vesznek részt a budapesti Diner en Blanc-on, majd elmondhatjuk: mi már az elsőn is ott voltunk!"

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.