chili&vanília

Édes-keserű, fordított

Gasztro

A francia bisztrók egyik klasszikus desszertje a savanykás, szaftos alma, édes-keserű karamella és omlós vajas tészta hármasából álló Tarte Tatin, vagyis fordított almatorta. A legenda szerint a Tatin nővérek nevéhez köthető, akik Lamotte-Beuvron településen fogadót vezettek az 1880-as években. A sütemény keletkezésének körülményeiről számos sztori kering a különböző források szerint, az egyik: Tatin kisasszony egy stresszes nap után állítólag a tűzhelyen felejtette az almás pitéhez párolt almát, amely odakapott – úgy mentette meg, hogy gyorsan ráborított egy adag tésztát, és így sütötte meg. Mások szerint a francia vidéki cukrászatban már régóta létezett a desszert, a Tatin névvel vált azonban igazán elterjedtté. Így vagy úgy, az egyik legfinomabb édesség a földkerekségen. Népszerűsége nem véletlen, mint ahogy az sem, hogy számos más gyümölccsel is csodás. Hasonló eljárással készül az alább ajánlott (erősen ajánlott!) fordított citromtorta, a vékony, omlós tészta helyett azonban itt egy sűrűbb, tartalmasabb citromos tésztamassza van a tetején.

A tortaforma aljára karamella kerül, arra sok szelet citrom, majd erre citromos-vaníliás tészta. A végére a karamella összeolvad a citrom kisülő levével, és a citrom magas pektintartalma miatt az egész kissé bekocsonyásodik, gyakorlatilag egy karamellás citromdzsem képződik. Amikor kiborítjuk a tortát, ez a fényes-szirupos réteg kerül a tetejére – életveszélyesen finom. Mellé joghurthabot, vanília- vagy citromfagylaltot, mascarponét, tejszínhabot adhatunk.

 

Fordított citromtorta

Hozzávalók (12 szelethez)

 

10+15 dkg cukor

5 biocitrom (3+2)

3 egész tojás

20 dkg vaj olvasztva

20 dkg liszt

1 evőkanál sütőpor

1 vaníliarúd kikapart magja

 

A sütőt előmelegítjük 180 fokra. Előkészítünk egy 23 cm átmérőjű tortaformát: kibéleljük sütőpapírral, amelyet előtte vízzel kissé benedvesítettünk (így könnyebb beleilleszteni is, és szebben le lehet majd húzni a süteményről). Serpenyőben (kevergetés nélkül!) borostyánszínűre karamellizáljuk a 10 dkg cukrot. Beleöntjük a tortaforma aljába, körkörös mozdulatokkal egyenletesen elosztjuk benne. Nem baj, ha nem jut mindenhová, és nem baj, ha nem szabályos, a citromlével összesülve kiegyenlítődik majd. 3 citromot felkarikázunk, és körben elrendezzük a karamellán. Átfedhetik egymást, valószínűleg két réteg lesz, ez is elrendeződik majd a sülés végére. A tésztamasszához egy keverőtálban elektromos géppel habosra keverjük a három egész tojást a 15 dkg cukorral (ez már lehet akár nyírfacukor is), majd hozzáadjuk az olvasztott vajat, 2 citrom levét és reszelt héját, a vaníliát, sót, lisztet és sütőport. A masszát a citromra öntjük. Kb. 45 percig sütjük. Ha fél óra után nagyon elkezd pirulni a teteje, befedjük alufóliával vagy sütőpapírral. Tűpróbáig sütjük, akkor jó, ha szárazon jön ki a közepéből a hurkapálca vagy hústű. Langyosra hűtjük, csak akkor borítjuk egy tálra, a papírt gyönyörűen le lehet róla húzni.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.