étel, hordó

Fenyőgyöngye

  • ételhordó
  • 2022. március 16.

Gasztro

Fenyőgyöngye vendéglő, Buda

Minden természetbarát tudja, hogy a Hármashatár-hegy (és sok egyéb kirándulóhely) a Fenyőgyöngye felől közelíthető meg, ám azt talán kevesebben tudják, hogy az elnevezés vendéglátóipari eredetű, és még százéves sincs. „Csupán” 1935 óta működik itt (a pontos cím: III., Szépvölgyi út 155.) a Fenyőgyöngye vendéglő, de miután az 1953-ban létesült buszvégállomás is ezt a nevet kapta, már-már földrajzi fogalommá vált. Azt nem mondhatnánk, hogy a vendéglő nyitása óta eltelt 87 évben ne lettek volna változások, ám három évet leszámítva – miután 1944-ben a németek felrobbantották, az újjáépített étterem pedig 1947-ben nyitott ki ismét – folyamatosnak mondható a működése.

A színvonal kevésbé. Legalábbis erre utal az a „tényfeltáró” riport 1962-ből, amelyben a Magyar Nemzet újságírója népi ellenőröket kísért el éttermi portyájukra. „A Hármashatár-hegyen a romantikus fekvésű Erdei lak vendéglőben az ellenőrzés mindent a legnagyobb rendben talált. Nem hiányzott az italból, megvolt a kellő szesztartalma is, a számla körül sem akadt kifogásolni való. Telt ház volt nem sokkal feljebb, a Fenyőgyöngye kertvendéglőben, ahová a friss levegőre áhítozó pestieket a Nemzeti Színháztól közvetlen autóbuszjárat szállítja” – írja a szerző, hozzátéve, hogy a kirándulók a levegőben nem is csalódtak. „A másodosztályú besorolású vendéglő evőeszközeiben azonban annál inkább, mert oxidált, görbe, piszkos alumínium evőeszköz nem való a Fenyőgyöngye asztalára” – így a folytatás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.