Holnap lesz fácánhab

  • narancs.hu
  • 2018. október 25.

Gasztro

Itt az Ebédszünet, a Magyar Narancs gasztrokulturális melléklete.

Pohner Ádám, a 25 éves séf bekerült a Bocuse d’Or szakácsverseny 2019-es világdöntőjébe. Cserna-Szabó András Apiciustól Váncsa Istvánig kalandozott a szakácskönyvek vad vadonjában. Radosevics Radovan borkereskedő azért érdekes figurája a magyar vinoszcénának, mert soha nem azt szajkózza, amit a többiek. Mélyi József a Kádár-kor szendvicskultúrájában mélyült el.

A tartalomból:
Profi és higgadt munka zajlik
Interjú Pohner Ádám séffel, aki bekerült a Bocuse d’Or 2019-es döntőjébe

false

 

Fotó: Németh Dániel


Magyar Narancs: Ha valaki 25 évesen épp a Bocuse d’Or világdöntőjére készül, annak már biztos az oviban is szuvidáló gép volt a jele. Téged mikor ragadott magával a gasztronómia?
Pohner Ádám: Sokkal később. A családban nem volt vendéglátós, és egyáltalán: a főzés nem jutott központi szerephez. Vasárnaponként persze került az asztalra húsleves meg rántott hús, de nem úgy nézett ki, hogy köré gyűltünk és akkor ez a fő eseménye a hétvégének.
MN: Nem voltál kis gourmet, aki a Costesben veri el a hetekig kuporgatott zsebpénzét?
PÁ: Nem, finnyás voltam, de sokszor simán beértem egy sajtburgerrel is a Mekiben.
(Az interjút Jankovics Márton készítette.)


Cserna-Szabó András gasztrotörténeti kalandozása Apiciustól Váncsa Istvánig

Sajnos – mint azt már korszakos tanulmányában 1981-ben Kovács Sándor Iván megjegyezte – szakácskönyv-irodalmunk filológiai feldolgozottsága „a nullával egyenlő”, ezért aztán annak se jártunk még utána, mi fordítás, és mi eredeti a forrásokban. Pedig, mondjuk, legalább ezt jó lenne tudni. És a nulláról az elmúlt majdnem négy évtizedben alig mozdultunk el. A gasztroforradalom nagyon helyes jelszava: Hagyomány és evolúció! De ha nem ismerjük a hagyományt, hogyan fejlesztjük? Persze, miért lenne elmozdulás, amikor nincsenek (vagy alig vannak) gasztrotörténészek.


„Fontos, hogy ne csak a bor világában éljek”
Interjú Radosevics Radován borkereskedővel, aki szerint a tokaji borban van jövő, de nem úgy, ahogy a legtöbb borász gondolja.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Mi a legnagyobb baj a magyar borvilággal?
RR: Nem tudok azoknak az embereknek a véleményére adni, akik csak dumálnak, de saját pénzükből nem vesznek egy palack bort sem. A legnagyobb lufik azok a bormegmondók, akik pufogtatnak jobbra-balra, de 2500 forintot még a saját pénzükből nem költöttek borra. Aztán ott vannak a borászok, akik bizony nem született kereskedők. Üzletet kötsz valakivel kézfogással, aki két óra múlva már teljesen felrúgja ezt az évszázados szerződési hagyományt. De ez egy kis szemétdomb, itt minden pillanatok alatt kiderül. Tizenhét év alatt rengeteg csalódás és persze jó élmény is ért, a mérleg nagyjából egyenlő. Korosztálytól függetlenül.
(Az interjút Kling József  készítette.)

Holnap lesz fácánhab
Mélyi József a Kádár-kor szendvicskultúrájáról

A Kádár-kor magyar szendvicskultúrája visszatekintve sajátos ízek emlékét hívja elő, annak ellenére, hogy egyes elemei más kelet-európai országokban ugyanígy megjelennek, s még úgy is, hogy a világ szendvicstípusainak szinte végtelen Wikipédia-listájára csak egyetlen magyar specialitás, a zsíros kenyér fért fel, az is ábécé szerint az utolsó helyre.
Ha a szocialista múltba tekintünk, első pillantásra a zsíros kenyér jó kiindulópontnak tűnik, bár a negyvenes évek legvégén mégis inkább a vajas kenyér (oroszul: butyerbrod) helyettesítette a szendvicset.

A teljes mellékletet a Magyar Narancs csütörtökön megjelenő számában olvashatják. Előfizetésre vagy digitális vásárlásra itt van lehetőség.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Aki a 60-as, 70-es vagy 80-as éveket Magyarországon élte meg, bizonyosan fel tud idézni magában egy akkori történetet, ami a szendvicshez kapcsolódik. A színházi büfében kapható molnárka különlegessége vagy a kirándulásra csomagolt párizsis zsömle egynapos állaga ugyanúgy felderenghet, mint a vendégségek húskrémes melegszendvicsének illata.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.