chili&vanília

Katayef

Gasztro

A Közel-Kelet kulináris művészetében előkelő helyet foglal el a libanoni konyha, talán nem túlzás azt állítani, hogy az egyik legnépszerűbb és legkifinomultabb.

Libanon évszázadokon át az Oszmán Birodalom része volt, az első világháború után pedig francia fennhatóság alá került. Mindkettő jelentős hatást gyakorolt az egyébként is erős arab gyökerekkel bíró libanoni gasztronómiára. Ez a desszert a Közel-Kelet több országában felbukkan hasonló formában, és szerintem lenyűgöző. Elkészítése idő- és munkaigényes, de a végeredmény mindenért kárpótol. Ezt a palacsintát Libanonban (és a Közel-Kelet más országaiban is) ramadánkor készítik, és hagyományosan keményítővel főzött, néha kenyérbéllel sűrített, rózsa- vagy narancsvirágvízzel ízesített pudinggal, az ashtával töltik, és a végén még sziruppal is meglocsolják. Én vettem a bátorságot, és annyit módosítottam rajta, hogy a tölteléket ricottával helyettesítem, a szirupot pedig teljesen elhagyom, szerintem egyáltalán nem hiányzik róla. Az alaprecept húsz darabra szól, de érdemes rögtön dupla adagot készíteni. Frissen a legfinomabb, de még betöltve is elég jól bírja az időt, úgyhogy akár előre is ki lehet sütni.


Libanoni ünnepi töltött palacsinta (Katayef)

Hozzávalók (20 darabhoz)

0,5 dl tej

1 kávéskanál cukor

1,5 dkg friss élesztő

18 dkg liszt

1 kávéskanál sütőpor

csipetnyi só

3 dl tej

5 dkg vaj - a sütéshez

 

Töltelék:

25 dkg ricotta, szobahőmérsékleten

12,5 dkg mascarpone, szobahőmérsékleten

2 evőkanál porcukor

3 dkg durvára darált, sótlan pisztácia

A palacsinta tésztájához langyosra melegítjük a 0,5 dl tejet, hozzáadjuk a cukrot, és belemorzsoljuk az élesztőt. 10 perc alatt felfuttatjuk. A lisztet összekeverjük a sütőporral és a sóval. Hozzáadjuk a felfuttatott élesztőt, valamint a 3 dl tejet, és elektromos keverővel simára keverjük. Lefedve 1 órát pihentetjük. Közben elkészítjük a tölteléket: simára keverjük a ricottát és a mascarponét a 2 evőkanál porcukorral. Megsütjük a palacsintákat: serpenyőben vajat olvasztunk, és a tésztából kb. két evőkanálnyit csorgatunk rá. Vékony, 10 cm átmérőjű korongokat sütünk. A palacsintának csak az egyik oldalát sütjük, amíg a felülete már nem folyékony, elveszíti a nyers jellegét, és lyukacsos. Kisütjük az összes korongot. Egy-egy palacsintát félbehajtunk úgy, hogy a sült oldala legyen kívül, és a félkör egyik felén egymáshoz nyomjuk a két tésztaréteget (összeragad, hiszen lágy a tészta). A másik felén így keletkező zsebbe pedig betöltjük habzsákból a tölteléket, majd a krém kikandikáló részét megszórjuk a pisztáciával.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.