étel, hordó

Szőnyi

  • ételhordó
  • 2013. január 13.

Gasztro

Pár évvel ezelőtt jártuk be Rákosrendező környékét (A tájseb, Magyar Narancs, 2008. november 20.), nem mondhatnánk, hogy a látvány elkápráztatott. "A kulcs tehát a büfében, melynek a neve: Manó.

Hullámpalás, sörkertpados kocsmáról van szó, igen nyomott árakkal, utasok helyett törzsvendégekkel, akik szinte egytől egyig kiszuperált sportolónak látszanak. De az igazi meglepetést az jelenti, hogy konyha is van, pár száz forintért sertéspörköltet, gulyást, milánói makarónit kínálnak. Meg tarhonyát. Egyébként úgy tűnik, hogy a Manó büfének nagyobb a forgalma, mint a vasútállomásé" - írtuk, s eszünkbe sem jutott, hogy a közelben másféle vendéglátás is létezik.


Igaz, hogy "Rendező" zuglói oldala, a párhuzamosan futó Szőnyi út indusztriálisból hirtelen családi házas övezetté változik, ám legmerészebb álmunkban sem gondoltuk volna, hogy valaki ide álmodik szállodát. A Hotel Szőnyi nem csillagot rúgó egykori munkásszálló, nem is a nagypapa barackosába telepített penzió - inkább olyan, "jellegzetes" magyar szálloda, ami a belvárosba ugyanúgy túlzás, mint ide, az isten háta mögé, csak épp más miatt. Az étterem teljesen önálló egység, nem kell átvágni hallon, benne a turistabusz népén és csomagjain - utcáról nyílik. A berendezésre nyomban rámondjuk, hogy modern, de néhány nap múltán legfeljebb arra emlékszünk, hogy a lámpatest olyan, mintha összeragadt szappanbuborékokból lenne. A kiszolgálás fegyelmezett, a sütőtökpüré-leves (540 Ft) híg, hiába pakolták tele tökmaggal, a juhtúrós sztrapacska (1300 Ft) értékelhetetlen.

A "nemzeti színekben pompázó" jércemellfilével, házi burgonyafánkkal (2200 Ft) tizenkilencre húzunk étlapot. Tényleg piros-fehér-zöld, spenótágyon hever két, sajttal és aszalt paradicsommal töltött húsbatyu, jóindulattal nemzeti színű, de inkább olasz, mint magyar. Higgyék el, nagyon jólesik! A hús omlós, a spenót és a sajtos belsőség különleges hatást kelt, a burgonyafánk ropog, mint a kandallóban a tűzifa, szó sincs olajozottságról. Milyen kár, hogy a gesztenyepürével (670 Ft) visszatérünk a normális kerékvágásba!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.