étel, hordó

KissKovács

  • ételhordó
  • 2022. november 9.

Gasztro

Étteremkritika

„Egy egész sor ház a Mester-utcában leromboltatik, ezek között 4 kétemeletes egész uj ház, pompás, divatos berendezéssel, ablakok, kereszt és oldal ajtók, márvány lépcsőházak, valamint az összes építési anyag leg­olcsóbban adatik el a bontási irodában” – olvasható a Budapesti Napló 1900. április 15-i számában, ami egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a századfordulón a kapitalizmus farkastörvényei uralkodtak. A felhívásból az nem derül ki, hogy mely házak sorsa pecsételődött így meg, de ha megnézzük a Viola utca és a Thaly Kálmán utca közötti szakaszt, két (elvileg négy) olyan házat figyelhetünk meg a Mester utca 48–52. és az 54. számok alatt, amelyek biztosan 1900 után épültek. Úgy 90–100 évvel később.

Arra nem emlékszünk, hogy a 20. század nagy részében miféle épületek álltak itt – egy 1975-ös Fortepan-képen egy lekerített grund a „Mester utca 50.” –, de az egészen biztos, hogy a mostaniak a több mint harminc éve zajló és még be nem fejezett ún. középső-ferencvárosi tömbrehabilitáció épületei, amelyeket már úgy építettek, hogy a földszintre nem lakások, hanem mindenféle üzlethelyiségek kerültek. Közért és kifőzde, zöldséges és biztosítási iroda működik itt, de a Google Maps áprilisban készült felvételén egy olyan bolt is látható a Mester utca 54. alatt, amely glutén-, cukor- és laktózmentes terméket kínál. Ezt azonban múlt időbe tehetjük, mivel nyár óta itt is kifőzde működik KissKovács néven. (A szomszéd házban a Két Kanál Faloda van.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.