kertész lesek

Leckerli Ínyenc Állomás – Törökbálint  

  • kertész lesek
  • 2021. augusztus 4.

Gasztro

Törökbálinti kiruccanás

A Budapest–Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút Rt. (BBVV) első járata 1899. szeptember 20-án indult a Gellért térről, és Budafok-Háros vasútállomásig közlekedett. A következő 15 évben a társaság több vonalbővítést is eszközölt, szerelvényeik 1909-től Nagytétényig, 1914-től pedig Budafokon át Törökbálintig közlekedtek majdnem 50 éven át. De 1963. január elsejétől a HÉV-ek helyett már villamosok indultak az 1943-ban átadott körtéri végállomásról, a 41-es Budaörs, a 43-as Nagytétény felé. A 41-es 1977 óta csak a Kamaraerdőig jár, a másikat 1983-ban szüntették meg, de az 1963-as átállás első vesztese Törökbálint lett, a villamosok soha nem mentek el addig.

Lassan hatvan év telt el azóta, mégsem merült feledésbe Törökbálint HÉV-közlekedése. Ez leginkább annak köszönhető, hogy az egykori végállomás épületét nem bontották le, sőt 2014-ben a vonal megindításának 100. évfordulójára, az ingatlan tulajdonosa és az önkormányzat közösen felújította mint helyi védelem alatt álló épületet. Azóta működik itt a Leckerli Ínyenc Állomás (Szabadság tér 22.), amelynek neve sváb jellegre utal, legalábbis a német elnevezésből (finomság; sokfelé egyfajta mézes keksz) erre következtethetünk. Az „állomásból” pedig mindenféle vasutas vonatkozásokra, szerencsére szó sincs arról, hogy vonatos relikviákat állítottak volna ki dekorációként. A berendezés annak ellenére puritán, hogy hatalmasra nagyított törökbálinti századfordulós életképekkel tapétáztak. A teraszt a főúttól füves töltés választja el, ami valóságos áldás a hatalmas forgalom miatt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.