kertész lesek

Legénykert

  • kertész lesek
  • 2021.06.09 20:55

Gasztro

A hűvösvölgyi vendéglátás évszázadokon át egyet jelentett a Balázs Vendéglővel.

Az 1799-ben nyílt kerthelyiség azután vált tömegek kedvencévé, hogy 1900-ban átadták a közeli villamosvonalat, és attól kezdve egészen 1979-ig töretlen népszerűséggel működött, bár az államosítás után az lett a neve, hogy Népkert. „A hűvösvölgyi Népkert felkészülten várja a kettős munkaszüneti napot. (…) Az étlapon szereplő meleg ételeken túl 220 kiló virslit, 22 ezer palack üdítőitalt, 25 ezer üveg sört és 50 hektó hordós sört tartalékoltak” – számolt be az áprilisi szezonnyitásról 1974-ben a Népszabadság, másutt 7–8 ezer hétvégi vendégről írnak – ma már ennek a töredéke is elképzelhetetlen.

A vendéglő 1981-ben egy zárlatos kávégép miatt égett le, majd az évtized végén nyílt meg (újra Balázs Vendéglőként). Műemléki védettséget is kapott, de miután 2004-ben bezárták, az üres épület nem húzta sokáig, öt évvel később, gyanús körülmények között megint leégett. A romokat 2012-ben dózerolták el.

Gondolhatnánk, hogy az egykori legendától két utcára (Rezeda utca 1.) lévő kerthelyiség hiánypótlóként jött létre, ám a méreteiben jóval szerényebb Legénykert már vagy harminc éve működik, a cégtábla betűtípusa, illetve a kerítés alapján változatlan formában. De az asztalok és a székek valószínűleg újabbak. Egyáltalán nem emlékeztetnek a régi idők zöldre mázolt bútoraira, és nincs kockás abrosz sem. Pontosabban, semmilyen abrosz nincs, az „igényességet” az asztalokra helyezett egy-egy váza virág testesíti meg.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A bizonytalanság tudománya

  • Fekete Émi

Betlen Anna a nemváltoztatás és transzmozgalom kritikusaként minősítette a nemi egyedfejlődésről, az interszexualitásról, valamint a nemi átalakító kezelések egyes egészségügyi kérdéseiről szóló írásaimat. Bírálata szerint „nagyrészt fikciókra, tisztázatlan, átgondolatlan állításokra” alapoztam tételeimet. 

Az örök másodikok

  • Nagy István

Hiába számít Wales legsikeresebb együttesének a Manic Street Preachers, a top pozíció eddig csak egyszer, a This Is My Truth Tell Me Yoursszal jött össze nekik a brit albumlistán, és annak is már 23 éve.

Ismétlő órák

  • Bacsadi Zsófia

1921. szeptember 27-én született Jancsó Miklós, a magyar mozgóképkultúra sokat vitatott főalakja. Legfőbb ideje, hogy utánanyúljunk, amíg nem távolodik túl messzire.

Kosztümben

  • TPP

A Füst Milán-regény adaptálásával régi álmát valósítja meg a hosszú kihagyás után a filmezéshez a fesztiváldíjakkal elhalmozott, Oscar-jelölt Testről és lélekről című filmmel visszatért, ekként nagyobb s drágább tervek megvalósítására jobb eséllyel pályázó Enyedi Ildikó.

Álljunk meg egy szóra!

  • Novák Piroska

Husz Ágnes keramikusművész 1994 óta él és dolgozik Japánban. A Tomeishi-projekt, egy nemzetközi színtérre tervezett utazó kiállítás tavaly debütált Tokióban. A budapesti helyszínre érve az anyag már olyan friss és helyspecifikus darabokkal is bővült, amelyek a nyáron készültek Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban.

Szörnyeink

  • Rádai Andrea

Ritkán fordul elő, hogy epikus mű színházi adaptációja nem hagy hiány­érzetet maga után. A Káli holtak ilyen, sőt a feldolgozás bizonyos értelemben meg is haladja az alapjául szolgáló regényt, de legalábbis megoldásokat kínál a szöveg vélt vagy valós problémáira.

„Két évig pihentem”

  • Csáki Judit

Lassan negyven éve a Katona társulatának tagja. Most leg­újabb bemutatója, a Káli holtak kapcsán kérdeztük a hosszú szériákról, a pihenésről és a színház szerepéről.

„Remélem, vicces”

Humor, irónia, szokatlanság keveredik az alakjában. Kaposváron végzett, tagja volt Bodó Viktor társulatának, majd szabad­úszóként számos – főleg független – produkcióban dolgozott, amelyek közül talán A halál kilovagolt Perzsiából volt a legki­emelkedőbb. Útkeresésről, stand-upról, és az egykori SZFE-ről is beszélgettünk.

„Mintha egy démon”

  • Szentgyörgyi Rita

A római székhelyű NoGravity Company alapítója egyedülálló összművészeti előadásokat hoz létre saját fejlesztésű színházi gépek és koreográfiai technikák segítségével. A társulat a megújult Budapesti Őszi Fesztiválra, a Dante halálának 700. évfordulójára tervezett Infernóval érkezik, hogy háromdimenziós koreográfiával, repülő táncosokkal és káprázatos jelmezekkel repítsenek el minket a barokk kor illúziószínházába.