étel, hordó

Maharaja City

  • ételhordó
  • 2018. április 1.

Gasztro

A rendszerváltás idején az indiai éttermek nem tudtak olyan vastag gyökeret ereszteni, mint a kínaiak. Ennek az lehet a legfőbb oka, hogy míg a kínaiak nemcsak étellel, hanem gyakorlatilag mindennel megjelentek a piacon, az indiaiakra a távolságtartás volt jellemző. Például indiai olcsóboltot (és gyorsbüfét) azóta is lámpással kell keresni, pedig biztosan lenne vagy inkább lett volna rá érdeklődés. Ennek ellenére nem mondhatnánk, hogy a rugalmatlanság jellemezné a szerény hazai kínálatot. Például a Maharaja lassan huszonöt éve működik, pókhálósodás helyett hálózattá vált – három budapesti és egy szentendrei étteremmel –, City névre hallgató alegységük a Csengery utca 24. szám alatt várja a kedves vendégeket. Amit szó szerint is lehet érteni, mivel egy szuterénről van szó.

Szombat délután három asztal foglalt, ez kevesebb mint fél ház. A „pinceség” egyáltalán nem zavaró, a berendezés szerény, van néhány kötelező dekoráció: Krisna & tsai. A festett arcképes Maharaja-logó mellett elsősorban a fehérre meszelt fal dominál, de a tisztaság­érzeten ennél is nagyobbat lendít, hogy sem étel-, sem füstölőszag nem terjeng.

Előételnek csirkepakorát (1390 Ft) kérünk. Csicseriborsólisztben panírozták, sokkal könnyebb és izgalmasabb, mint közeli rokona, a rántott csirkefalatok. Az indiai édes kukoricaleves (790 Ft) megítélése nem ennyire egyértelmű. Mintha fűszeres forralt tejet kevertek volna össze kukoricakonzervvel, még azt sem állíthatnánk, hogy indiai jellege van. Nem így a dal makhaninak nevezett „feketelencse-főzeléknek” (1890 Ft), amiről mondhatnánk azt is, hogy az egzotikus ételek kvintesszenciája. Dicséret jár a naan-kenyérnek (570 Ft) és a szárított gyümölcsökkel készült házi specialitásnak, a Maharaja csirkének is (2990 Ft), viszont a mattar paneer nevű zöldborsós-sajtos egytálétel (1590 Ft) csalódás, bár ez is csak a szinte világítósan mirelit borsó miatt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.