étel, hordó

Marika ételbár

  • ételhordó
  • 2022. június 15.

Gasztro

Lágymányosi hagyomány

A hatvanas években, a lágymányosi lakótelep felépítésével a XI. kerület arculata jócskán megváltozott. De ennél is nagyobb változások történtek egy évtizeddel később. A Tétényi és a Fehérvári utat, illetve a környező utcákat teleszórták tízemeletes panelházakkal, ami a lakosság számának emelkedését hozta magával, de azt is elősegítette, hogy a szolgáltatóipar jelentősen fölpörögjön. E bővülés szimbolikus épületének egyértelműen a Skála Budapest nagyáruházat tekinthetjük, amelyet az egykori Budapesti Egyetemi Atlétikai Club (BEAC) pályájának a helyére állítottak 1976-ban, és egyből a legnagyobb magyar áruház lett, lenyomva a korábbi sampion Corvin Áruházat, évtizedes „Legnagyobb áruház, legnagyobb választék” szlogenjével együtt.

A Skála helyén viszont nemcsak sporttelep volt, de egy termelői piac is: kevés ahhoz, hogy vásárcsarnoknak nevezzék, de a ráaggatott kispiac elnevezés is túlzás volt. Helyette 1977-ben épült a Fehérvári úti vásárcsarnoknak elnevezett intézmény, amely „építészetileg” pompás volt, de az időjárás viszontagságait nem viselte túl jól. Ám amikor harminc évvel később minden jel arra utalt, hogy a Skálához hasonlóan ezt is lebontják, valaki kitalálta, hogy csak burkolják be az egészet, hogy ne verjen be az eső.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.