étel, hordó

Pesti Vendéglő

  • ételhordó
  • 2012. május 26.

Gasztro

Az egyszerű elnevezés kétélű dolog. Ha beválik, könnyen legenda kerekedhet belőle, vaskos névelővel megtámogatva, de ha nem - és erre nagyobb az esély - azonnal a jelentéktelenség homályába vész. A Ráday utcában nem divat egyszerűnek lenni. Hemzsegnek az eszkimók, s noha fókából egyelőre nincs hiány, logikus, hogy szinte mindenki színes szőrmével dolgozik. Azért a sok megjegyezhetetlen, de feltűnő név között akad kivétel. Például a Pesti vendéglő könnyen megjegyezhető, kézenfekvő elnevezés, de egyből valami nagy (és éppen ezért rovott) múltú intézmény ugrik be. Bár a Pesti vendéglő nem ilyen. Szinte gyerekcipőben jár - 2008-ban nyílt -, ráadásul van egy névrokon a Paulay Ede utcában, és a két hely között mintha nem lenne kapcsolat, brandről, franchise-ról nincsenek információink.

A berendezés, a dekoráció a "magyar vonalra" teszi le a garast. A klasszikus múltidézés mellett - berendezési tárgyak a nagymama konyhájából, fotográfiák a régi Ráday utcáról - a nyolcvanas évek is visszaköszönnek: a hatalmas kalocsai mintás falfestmény (barna alapon!) a méltán elfeledett Paprika gyorsétterem-hálózat dizájnját juttatja eszünkbe. A választék szerencsére változatosabb, mint akkoriban volt, de itt is a hazai ízek dominálnak.

A gulyásleves (790 Ft) pont olyan, amit turistamenüben szoktak osztogatni. Jó paprikás, jó kevés hús van benne, de egy idegennek tán így is különlegesnek hat. Nekünk inkább hiányérzetünk marad utána, bár elég nagy adag. A borjúbécsinek (1980 Ft) sem a mennyiségével van bajunk, inkább az állagával - a kelleténél puhább. A krumplipürét viszont jól eltalálták. Az articsókasaláta főtt tojással (980 Ft) pedig fantasztikus. Ugyanezt mondjuk az aranygaluskáról (780 Ft) is. Remek arányok, jól eltalált cukorfokozat, a sziruposság a jó ízlés határán belül. Ha ehhez hozzátesszük a viszonylag alacsony árképzést, a hibái ellenére a Pesti vendéglő ideális lehet a betoppanó külföldi vendégeknek, mint a természetes szükségletek kielégítésére szolgáló minimálprogram.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.