étel, hordó

Pesti Vendéglő

  • ételhordó
  • 2012. május 26.

Gasztro

Az egyszerű elnevezés kétélű dolog. Ha beválik, könnyen legenda kerekedhet belőle, vaskos névelővel megtámogatva, de ha nem - és erre nagyobb az esély - azonnal a jelentéktelenség homályába vész. A Ráday utcában nem divat egyszerűnek lenni. Hemzsegnek az eszkimók, s noha fókából egyelőre nincs hiány, logikus, hogy szinte mindenki színes szőrmével dolgozik. Azért a sok megjegyezhetetlen, de feltűnő név között akad kivétel. Például a Pesti vendéglő könnyen megjegyezhető, kézenfekvő elnevezés, de egyből valami nagy (és éppen ezért rovott) múltú intézmény ugrik be. Bár a Pesti vendéglő nem ilyen. Szinte gyerekcipőben jár - 2008-ban nyílt -, ráadásul van egy névrokon a Paulay Ede utcában, és a két hely között mintha nem lenne kapcsolat, brandről, franchise-ról nincsenek információink.

A berendezés, a dekoráció a "magyar vonalra" teszi le a garast. A klasszikus múltidézés mellett - berendezési tárgyak a nagymama konyhájából, fotográfiák a régi Ráday utcáról - a nyolcvanas évek is visszaköszönnek: a hatalmas kalocsai mintás falfestmény (barna alapon!) a méltán elfeledett Paprika gyorsétterem-hálózat dizájnját juttatja eszünkbe. A választék szerencsére változatosabb, mint akkoriban volt, de itt is a hazai ízek dominálnak.

A gulyásleves (790 Ft) pont olyan, amit turistamenüben szoktak osztogatni. Jó paprikás, jó kevés hús van benne, de egy idegennek tán így is különlegesnek hat. Nekünk inkább hiányérzetünk marad utána, bár elég nagy adag. A borjúbécsinek (1980 Ft) sem a mennyiségével van bajunk, inkább az állagával - a kelleténél puhább. A krumplipürét viszont jól eltalálták. Az articsókasaláta főtt tojással (980 Ft) pedig fantasztikus. Ugyanezt mondjuk az aranygaluskáról (780 Ft) is. Remek arányok, jól eltalált cukorfokozat, a sziruposság a jó ízlés határán belül. Ha ehhez hozzátesszük a viszonylag alacsony árképzést, a hibái ellenére a Pesti vendéglő ideális lehet a betoppanó külföldi vendégeknek, mint a természetes szükségletek kielégítésére szolgáló minimálprogram.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.