étel, hordó

Salvator

  • ételhordó
  • 2021. október 20.

Gasztro

Bajor konyha Székesfehérváron

Igen sok hatásos módszer létezik a Magyarország régiói közötti különbségek bemutatására, de azzal senki nem próbálkozott, hogy megyeszékhelyek vendéglátását vesse össze. Mi sem méricskéltünk tudatosan, a véletlen hozta, hogy előbb Salgótarjánba, egy héttel később meg Székesfehérvárra vitt az utunk, és akkora volt a különbség, hogy a szívünk elszorult. „A belváros teljesen kihalt, így ha vacsorai »meleg étel« alatt nem a pizzát vagy a hamburgert értjük, akkor (…) főzünk magunknak” – írtuk a múlt héten a salgótarjáni szombat esti lehetőségekről, mielőtt az egyetlen vállalható vendéglőt megtaláltuk. Székesfehérváron ennek az ellenkezőjét találtuk: éttermek tucatja várja a vendégeket – igen változatos kínálattal.

A Salvator például bajor konyhát ígér nem messze a belvárostól (Ányos Pál utca 3.), és ez nemcsak az étlapra vonatkozik. A három külön teremből álló helyen a faburkolattal és a nyers téglafallal minden bizonnyal azt a középkori hangulatot próbálják megidézni, amelyben a Paulaner sör címkéjének szerzetese is otthonosan érezné magát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.