Hadonászom a fakanállal

  • rés a présen
  • 2015. január 9.

Gasztro

"Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni" - vallja Szabó Edit, a Nagy séfkönyv szerzője.

rés a présen: Rengeteg gasztronómiai kiadvány jelenik meg manapság. Mi lehet még a szerepe egy szakácskönyvnek a válság idején?

Szabó Edit: A válságról nem lehet, nem szabad nem tudomást venni. Rettentő sok embernek nagyon súlyos gondjai vannak, a gasztronómiai bíbelődés számukra csak álom vagy épp kegyetlen vicc. De azokat a szerencséseket, akik nem nélkülöznek, egyre jobban izgatják a konyhai fortélyok. Sokan élik ki így a kreativitásukat, keresik az újabb és újabb forrást, inspirációt.

false

rap: Tanári diplomával mi a kötődésed a gasztronómiához?

SZE: Húsz éve kábé ötféle ételt tudtam elkészíteni – igaz, azt elég jól. Aztán kialakult, hogy a barátokkal nem törökülésben, hanem az asztalnál beszélgetjük végig az éjszakát. Ráéreztem az ízekre, rászoktam a kísérletezésre. Újságírói és tévés szerkesztői pályám nagy pillanata volt, amikor megbíztak, hogy építsem föl a TV Paprikát. Nulláról kezdtük – nem nagyon volt minta –, rettentő sokat tanultam. Mindennek utánajártam, mindent fölkutattam, és a séfek titkait is fürkésztem. Bár a Paprikától rég elköszöntem, attól fogva nem volt megállás. Sokat írok gasztronómiáról, még többet hadonászom a fakanállal a konyhában. Kicsit függő lettem – ráadásul a főzés mellé bejött még egy mánia: a bor. Sok éve szerkesztem a Népszabadság Top100 Bor magazinját. Ezen túl is járom az országot, faggatom a borászokat – egy-egy cikk kedvéért, vagy csak mert érdekel.

rap: Mi adta a Nagy séfkönyvhöz az ihletet?

SZE: Láttam, mennyi az újító energia, eltátottam a szám, micsoda erővel dolgozik a magyar gasztronómia élcsapata. Meg akartam mutatni, hogy ilyen is van, hogy egy sor szakács ugyanolyan elánnal készíti a maga fogásait, ahogy más barátaim egy színházi előadást vagy egy lemezt. (Utóbbiról is vannak közvetlen tapasztalataim, hisz nem mellesleg a Presser Gábor fémjelezte Magyar Dal Napja egyszemélyes szervezőirodája vagyok.)

rap: Mi a könyv tematikája, és hogyan készült el?

SZE: Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni. Biztos voltam benne, hogy a gasztro-teljesítmények mögött izgalmas pályákat, komoly döntéseket (néha: érdekes véletleneket) találok. Minden történet „végén” egy ember van, aki történetesen főz. Ezért aztán – kifejezetten a könyv kedvéért – mindannyian elkészítettek három rájuk jellemző fogást. Ezeket pedig Vető Gábor fantasztikusan lefotózta.

rap: A fotók nyilván fontosak, de Vető grafikus is. Miért különleges ez?

SZE: Kezdettől együtt csináltuk az egészet. Koncepció, tartalom, megjelenés – azt hiszem – ritka egységbe, egyensúlyba került. Gábor tervezte a könyvet: amit látsz, legalább annyira az ő ízlését tükrözi, mint az enyémet. Végigkísérte a főzést, az interjúkat, közben kattintgatott, és gondolom, fejben már rakta össze a kötetet. Ugyanolyan érzékenyen figyelt a főszereplőkre (mert hát ez a könyv mégiscsak a séfeké igazán), ahogyan én igyekeztem.

rap: Kinek szól ez a kötet?

SZE: Mindenkinek, akit pihentet és szórakoztat – netán fölizgat – a főzés. Akit nem ijesztenek a szokatlan ízkombinációk, aki néha – nem a hétköznapokon persze – szeret elbabrálni a konyhában. Mindenkinek, akit – ha maga nem próbálná is ki – elkápráztatnak mások kísérletei. És végül mindenkinek, aki szívesen olvas arról, ki miként mászott föl a csúcsra.

rap: Ha lehetne három gasztronómiai jellegű kívánságod egy jó tündérhez, mi volna az?

SZE: Szeretnék egy maghőmérőt (nem olyan vad dolog, mint gondolnánk, és nem is kerül egy vagyonba – viszont nagyon hasznos lehet). És sikerüljön mondjuk két fogás pont olyanra, amilyennek elképzelem.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.