Hadonászom a fakanállal

  • rés a présen
  • 2015. január 9.

Gasztro

"Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni" - vallja Szabó Edit, a Nagy séfkönyv szerzője.

rés a présen: Rengeteg gasztronómiai kiadvány jelenik meg manapság. Mi lehet még a szerepe egy szakácskönyvnek a válság idején?

Szabó Edit: A válságról nem lehet, nem szabad nem tudomást venni. Rettentő sok embernek nagyon súlyos gondjai vannak, a gasztronómiai bíbelődés számukra csak álom vagy épp kegyetlen vicc. De azokat a szerencséseket, akik nem nélkülöznek, egyre jobban izgatják a konyhai fortélyok. Sokan élik ki így a kreativitásukat, keresik az újabb és újabb forrást, inspirációt.

false

rap: Tanári diplomával mi a kötődésed a gasztronómiához?

SZE: Húsz éve kábé ötféle ételt tudtam elkészíteni – igaz, azt elég jól. Aztán kialakult, hogy a barátokkal nem törökülésben, hanem az asztalnál beszélgetjük végig az éjszakát. Ráéreztem az ízekre, rászoktam a kísérletezésre. Újságírói és tévés szerkesztői pályám nagy pillanata volt, amikor megbíztak, hogy építsem föl a TV Paprikát. Nulláról kezdtük – nem nagyon volt minta –, rettentő sokat tanultam. Mindennek utánajártam, mindent fölkutattam, és a séfek titkait is fürkésztem. Bár a Paprikától rég elköszöntem, attól fogva nem volt megállás. Sokat írok gasztronómiáról, még többet hadonászom a fakanállal a konyhában. Kicsit függő lettem – ráadásul a főzés mellé bejött még egy mánia: a bor. Sok éve szerkesztem a Népszabadság Top100 Bor magazinját. Ezen túl is járom az országot, faggatom a borászokat – egy-egy cikk kedvéért, vagy csak mert érdekel.

rap: Mi adta a Nagy séfkönyvhöz az ihletet?

SZE: Láttam, mennyi az újító energia, eltátottam a szám, micsoda erővel dolgozik a magyar gasztronómia élcsapata. Meg akartam mutatni, hogy ilyen is van, hogy egy sor szakács ugyanolyan elánnal készíti a maga fogásait, ahogy más barátaim egy színházi előadást vagy egy lemezt. (Utóbbiról is vannak közvetlen tapasztalataim, hisz nem mellesleg a Presser Gábor fémjelezte Magyar Dal Napja egyszemélyes szervezőirodája vagyok.)

rap: Mi a könyv tematikája, és hogyan készült el?

SZE: Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni. Biztos voltam benne, hogy a gasztro-teljesítmények mögött izgalmas pályákat, komoly döntéseket (néha: érdekes véletleneket) találok. Minden történet „végén” egy ember van, aki történetesen főz. Ezért aztán – kifejezetten a könyv kedvéért – mindannyian elkészítettek három rájuk jellemző fogást. Ezeket pedig Vető Gábor fantasztikusan lefotózta.

rap: A fotók nyilván fontosak, de Vető grafikus is. Miért különleges ez?

SZE: Kezdettől együtt csináltuk az egészet. Koncepció, tartalom, megjelenés – azt hiszem – ritka egységbe, egyensúlyba került. Gábor tervezte a könyvet: amit látsz, legalább annyira az ő ízlését tükrözi, mint az enyémet. Végigkísérte a főzést, az interjúkat, közben kattintgatott, és gondolom, fejben már rakta össze a kötetet. Ugyanolyan érzékenyen figyelt a főszereplőkre (mert hát ez a könyv mégiscsak a séfeké igazán), ahogyan én igyekeztem.

rap: Kinek szól ez a kötet?

SZE: Mindenkinek, akit pihentet és szórakoztat – netán fölizgat – a főzés. Akit nem ijesztenek a szokatlan ízkombinációk, aki néha – nem a hétköznapokon persze – szeret elbabrálni a konyhában. Mindenkinek, akit – ha maga nem próbálná is ki – elkápráztatnak mások kísérletei. És végül mindenkinek, aki szívesen olvas arról, ki miként mászott föl a csúcsra.

rap: Ha lehetne három gasztronómiai jellegű kívánságod egy jó tündérhez, mi volna az?

SZE: Szeretnék egy maghőmérőt (nem olyan vad dolog, mint gondolnánk, és nem is kerül egy vagyonba – viszont nagyon hasznos lehet). És sikerüljön mondjuk két fogás pont olyanra, amilyennek elképzelem.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.