chili&vanília

Szobaszerviz zöldségekkel

Gasztro

A világszerte népszerű japán tészták közül itthon talán a hajdinalisztből készülő, sötét­drapp, szürkés árnyalatú szoba (soba) tészta a legkevésbé ismert és elterjedt.

Hogy ennek a színe, a megosztó, enyhén kesernyés íze az oka, vagy egyszerűen nehéz hozzájutni akár éttermekben, akár üzletekben, nem tudni, mindenesetre nagy kár lenne megfeledkezni róla, mert igen finom. A szokásos „Ázsia boltokban” (Szép Kis India, koreai boltok, Dunapanda, Lehel téri arab fűszeres stb.) mindenhol könnyen beszerezhető, és érdemes tartani a kamrában, mert tíz perc alatt elkészül, és változatosan használható.

Japánban elsősorban Tokióban és az ország északi részén fogyasztják, hűvös időben melegen, ízes, egyszerű levessel, szürcsölve, nyáron hidegen, bambusztálcára halmozva, könnyű, szójaszószos mártogatóval. A szoba készítése külön művészet és szakma, saját mesterei vannak. Elszántak megpróbálkozhatnak házilag elkészíteni, egy kiló lisztnek az ötöde legyen fehérliszt, a többi hajdinaliszt, a begyúrt tésztát pedig legalább két óráig kell pihentetni. Jellegzetes, földes-diós íze miatt magában is kiváló, de remekül illenek hozzá a kesernyés zöldségek, ideálisan párosítható a májusi, tavaszi zöldekkel, mint az alább ajánlott receptben. Szinte bármilyen zöldséggel készülhet – karalábé, új káposzta, retek, spárga kerül ebbe a változatba, mindegyiknek nagyon jót tesz a sütő, ezért sütve. Önálló vega (sőt vegán) fogásnak is nagyszerű, de lehet grillezett hal, sült csirke körete is. Éljen a szoba!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."