kertész lesek

Zöld Disznó, Verőce

  • kertész lesek
  • 2017. szeptember 3.

Gasztro

A Dunakanyarban, a 12-es út mentén elterülő verőcei szabadstrand az igényesebbek közül való: a parton gondozott park és röplabdapálya, az út túloldalán további sport- és egyéb játszóterek várják a vendéget, de természetesen a halbüfé-lángosozó sem hiányozhat. Ám úgy tűnik, a vendéglátóipari szolgáltatások nem állnak meg ezen a szinten, száz méteren belül több „rendes” éttermet is találhatunk. Például a Zöld Disznót, amiről nem a „lerázós mese”, de nem is a magyar kártya zöld ásza ugrik be, hanem a favicc: a zöld disznó legelészik a zöld mezőn, arra megy a farkas, de nem eszi meg, mert nem veszi észre, arra megy a tehén, és megeszi, mert nem veszi észre. Nos, mi háromszor megyünk el a bisztró előtt, míg megtaláljuk a bejáratot – szerencsénkre! A folyóra néző terasz a megtestesült idill, már az is fantasztikus, ha csak ücsöröghetünk itt egy órát. Ráadásul nemcsak nyáron, de – beüvegezve – a hidegebb évszakokban is nyitva tartanak, a nagy kánikulában különösen jólesik elképzelni, hogy milyen lehet innen az úszó jégtáblák látványa.

A fogasfiléből készült halászlébe (1100 Ft) muszáj tenni egy kis erőset, különben alig érezni az ízét, ami persze dicséretnek is beillik, hiszen nem tapasztaljuk azt a pocsolyás mellékest, ami máshol igen gyakran előfordul. Ellenben a dunai süllőburgerről (1950 Ft) csak jókat mondhatunk. Szó sincs gyanús pogácsáról, kellemesen omlós, remek ízű (joghurtos szósszal felzaklatott) halszeletet rejt a ropogós magvas zsemle, sőt a steakburgonya is jobb az átlagnál. Dicséret illeti a bazsalikomos mustárban – „Zöld Disznó módra” – érlelt bélszíncsíkokat (2850 Ft), miként a fészekként szolgáló friss salátát is, viszont szó szerint erős túlzás a távol-keleti ízeket idéző szósz, ám a héjában sült krumpli pontosan olyan, mint a burger steakburgonyája.

Verőcei galuskával (850 Ft) nyugtázzuk a napot, ami olyan, mint a somlói galuska, csak még olyanabb, ugyanis Esterházy-tortalappal, dupla adag csokoládéval és extra gyümölcsökkel dobták fel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.