Terjeszkedik a kormánypárti közért

A magyar lánc szebben csörög

  • Tamás Gábor
  • 2011. december 3.

Gazdaság

A Fidesznek oly kedves CBA és a Coop konzorciuma a hírek szerint megvenné a kivonulni szándékozó belga-francia Delhaize-csoport Cora-Match-Profi boltcsaládját. A kormány azonban inkább lelkes, mint okos a "nemzeti kereskedelem" megteremtésében, és alighanem akaratlanul is fölveri az üzletlánc árát.

A nagy üzletláncok megjelenésével tizenöt-húsz évvel ezelőtt lezajlott első kereskedelemkoncentrációs hullámot most újabb átalakulás követheti, ha a CBA és a Coop konzorciuma vételképes ajánlatot tesz a Cora-Profi-Match boltcsaládra. Az első folyamat megritkította a rendszerváltozást követően elszaporodott sufniboltokat - a "palackos", a "minidiszkont", a "Mari ABC" típusú üzleteket -, és gyökeresen átalakította a társadalom vásárlási szokásait. A második az uralkodó nagykereskedelmi csoportok egymás közötti viszonyait rajzolhatja át. Egyelőre persze kérdéses, hogy a magyar cégek egyáltalán képesek-e finanszírozható külső forrást (az eltérő hírek 35-40 milliárd forintos lehetséges vételárról szólnak) szerezni a vásárláshoz, de az sem egyértelmű, vajon a piac jelenlegi állapotában mi lehet az értelme egy ilyen tranzakciónak.

 

Tapogatóznak

A kereskedelmi szakmában keveseket lepett meg a hír, hogy a francia-belga tulajdonú Louis Delhaize-csoport szívesen eladná magyarországi érdekeltségeit. "Öt éve kínálgatják az üzleteket, de a kutyának nem kellettek. A versenytárs multiknak sem. Egyrészt nem mennek olyan jól, másrészt az üzleti terjeszkedéshez sokszor egyszerűbb építeni egy olcsó vasszerkezetes csarnokot, mint átvenni egy amúgy is gyengélkedő hálózatot" - fogalmazott egyik informátorunk. Tény, hogy 2010-ben a főként kisebb üzletek hálózataként működő Match és a Profi is csaknem 20 százalékos forgalomvesztést szenvedett el 2009-hez képest. A CBA és Coop belső szervezeti rendjébe leginkább beilleszthető két boltcsalád együttes tavalyi forgalma nem egészen 60 milliárd forint volt. 


A Delhaize magyarországi menedzsmentje egyelőre nem kíván hivatalosan nyilatkozni az ügyben - sem az esetleges vételárról, sem arról, hogy voltak-e már előzetes megállapodások a magyar tulajdonú konzorciummal. Cégközeli forrásokból azonban úgy értesültünk, hogy az idén többször legalábbis "tapogatózó" egyeztetések zajlottak a Delhaize és a lehetséges vásárlók között; ezeken a lehetséges vételár "ha nem is drasztikusan, de folyamatosan emelkedett". (Úgy tudjuk, a külföldi tulajdonosok minimálisan 110-120 millió euróhoz szeretnének jutni az eladásból.) Informátorunk egyébként finom iróniával megjegyezte, hogy a Delhaize-nek presztízsokokból is szüksége lenne egy nagyobb szabású sikeres magyarországi üzletre, mert amikor 1999-ben megvették a Julius Meinltől a Csemege-hálózatot, némileg elszámították magukat: egyes kalkulációk szerint a valós érték dupláját fizették ki a mintegy 200 boltért. Igaz, a tömeges központi beszerzésre épülő kereskedelmi rendszer akkoriban erőteljesen bővült, és akár megalapozottan is lehetett abban reménykedni, hogy a drága akvizíció később behozza az árát.

 

De nem hozta be. Jelenleg Match néven 120 üzlet működik, a Del-haize-csoport Profi diszkontjaiból 73 üzemel. Ezekben a boltokban a közfogyasztási tömegcikkek meglehetősen drágák, ráadásul ott liheg a nyakukban a konkurencia. Egy fővárosi külső kerületben hét-nyolcszáz méteres körzeten belül megnéztünk nagyjából hasonló méretű Coop, CBA, Profi és Match üzleteket, felmérendő néhány alaptermék (kenyér, cukor, tej, trappista sajt, étolaj, liszt) fogyasztói árát. Az átlagszámítás után a Match kiemelkedően - 20-25 százalékkal - a legdrágábbnak bizonyult, a Coop és a Profi árai közel jártak egymáshoz, de az ebben a körben valóban kissé olcsóbb CBA-árukért is messze többet kellett fizetni, mint a néhány buszmegállóval arrébb található "harddiszkontban", a Penny Marketben. Márpedig az ár válságidőben érzékeny piaci tényező.

 

A belga-francia csoport díszének számító Cora hipermarketlánc - jelenleg hét üzemel Magyarországon - 1997-es hazai debütálásakor elsősorban a vásárlóképesebb réteget célozta meg. Az akkor éppen gazdasági fölfutásba kezdő országban a koncepció életképesnek tűnt: a Tesco-típusú alacsony árszintű, de szerényebb minőséget kínáló üzletekkel szemben kiváló minőséggel és rendkívül tágas árupalettával igyekeztek csalogatni a vastagabb pénztárcájú fogyasztókat - és ez az elképzelés az általános gazdasági válság három évvel ezelőtti kirobbanásáig többé-kevésbé működött is. (Bár egyik forrásunk szerint a tulajdonosok elvárásaihoz képest szerényebb eredményekkel - lényegében ezért kínálják eladásra már öt éve az üzletcsoportot.) Információink szerint a "multiadó" tavalyi bevezetése adta a végső lökést: a belga-francia cégcsoport elhagyja Magyarországot, a kérdés csak az, hogy mikor és mennyiért. Paradox, de innen nézve a külföldi tulajdonosok a jelenlegi kormányzat "nemzeti kereskedelempolitikájából" akár profitálhatnak is.

 

Nem a Holdon élnek

A Delhaize jelenlegi üzletértékesítési pozícióit ugyanis több sajátos tényező is erősíti. Az egyik az, hogy a CBA november elején hivatalosan közölte: a tulajdonosok "komolyan elgondolkodnak" a három üzletlánc megvásárlásán. Fodor Attila kommunikációs igazgató ehhez talányosan hozzátette: persze csak akkor, "ha nem piaci pletykáról van szó". (Mint említettük, a kereskedőszakmában úgy tudják, már szeptember óta folynak az egyeztetések a Delhaize és a magyar konzorcium között.) Szerinte "fontos lenne a hazai kézben lévő élelmiszer-kereskedelem arányának növelése, mert az jelentősen elmarad a Nyugat-Európában szokásostól".

 

A másik: a Delhaize menedzsmentje sem a Holdon él. Pontosan tudják, hogy a CBA-Coop konzorcium nem kevés kormányzati segítségre is számíthat ahhoz, hogy a vételárhoz szükséges banki vagy egyéb tőkét előteremtse, netán egy esetleges hitelfelvételhez szükséges üzleti terv működőképességét a politika "egyéb szabályozási lehetőségekkel" megerősítse. A franciák emlékeznek arra, hogy a tavaszi váratlan cukordráguláskor milyen hirtelen juthattak érdemi pályázat nélkül olcsón értékesíthető kétezer tonnás készlethez a magyar tulajdonú kereskedőláncok. Azt is látták, hogy a multiadót a parlamenti kétharmad úgy véglegesítette, hogy "mindenki fizessen, de a CBA meg a Coop kissé kevesebbet". Értesültek arról is, hogy bizonyos élelmiszer-hatósági és egyéb ellenőrzések mennyivel kisebb vihart kavartak a hazai konkurencia boltjaiban, mint mondjuk a Cora üzleteiben. Ha tehát a CBA-Coop konzorcium érdemben is tárgyalni kezd az árról, akkor reális esély van arra, hogy ki is fizeti majd.

 

A harmadik tényező a január elsejétől tervezett plázastop. A kormány szándékai szerint jövő januártól általános építési tilalom lesz a 300 négyzetméter feletti kereskedelmi építményekre - annak ellenére, hogy két héttel korábban még az a hír jelent meg, hogy a tilalom elhalasztásáról a kormánypártok informálisan megegyeztek a kereskedőszakmával, különösen annak "Fidesz-közeli" képviselőivel. Giró-Szász András kormányszóvivő november 10-én bejelentette, hogy a tilalom alól a vidékfejlesztésért, a környezetvédelemért és a kereskedelemért felelős miniszterek létrehozta bizottság javaslata alapján a nemzetgazdasági miniszter adhat felmentést. A plázastop 2014. december 31-ig lesz érvényben. Nehezen hihető, hogy a kormányzat a baráti CBA-résztulajdonos Lázár fivérek formálódó üzletének szándékosan akarna keresztbe tenni. Sőt: egyes hírek szerint a szabályozás kifejezetten a főleg kisebb üzletekkel rendelkező CBA és Coop érdekeit szolgálja. Az is tény viszont, hogy ezzel az intézkedéssel a kormányzat akaratlanul is feljebb srófolja a Delhaize-láncok vételárát: aki ugyanis Magyarországon terjeszkedni akar - márpedig a hazai kereskedelmi nagyvállalkozások igenis akarnak -, annak pillanatnyilag nem új üzletek létesítésében kell gondolkodnia, hanem a piacon levő versenytársak felvásárlásában. 2014 vége pedig messze van, és semmi sem garantálja, hogy akkor is még a CBA-Coop konzorciumot erőteljesen támogató kormányhatalom lesz Magyarországon. Nagyon ostobák lennének a belga-francia tulajdonosok, ha nem számolnának ezzel: vagyis bagóért aligha fogják eladni a céget.

 

Talpon maradni

A szakmában mindenesetre egyelőre csak találgatják, mit akar a CBA-Coop konzorcium egy ekkora léptékű bővítéssel. Ha volna a háttérben annyi pénz, hogy a megvásárolt üzletek közül bezárják azokat, amelyek egy adott területen a CBA és a Coop közvetlen versenytársai, akkor egyszerű lenne a képlet. Mivel 40-50 milliárdot a magyar vevőjelölt nyilván nem tud előkapni a páncélszekrényből (a vételáron kívül jó pár milliárdot elvisz az új név alatti újraindulás is), közvetlen állami támogatást pedig ilyen üzlethez a szigorú uniós piaci versenyszabályok miatt nem kaphat, hitelre lesz szüksége. Az ehhez szükséges üzleti tervet valószínűleg a bővülés után remélt 900-1000 milliárd forintos együttes forgalomra alapozza majd: ahhoz viszont sok jól üzemelő egység sok-sok napi bevételére lesz szükség. Komolyabb hálózatcsökkentés így aligha jöhet szóba.

 

Különösen, hogy a kölcsön visszafizetéséhez forgalomarányos eredményre is mindenképpen szükség lesz. Az iparági átlag a mai hivatalos elszámolások szerint a nagy láncoknál nem több 1-2 százaléknál. Hangsúlyozzuk: hivatalosan. A valóság ugyanis kissé más. A nagy láncok árrése - a termékkörtől és az áru forgási sebességétől függően - 20 és 40 százalék között mozog. Ez önmagában, még a reális költségtényezőket beszámítva is vaskos nyereséget föltételez. Nagyon nem hivatalos, de megbízható forrásból származó értesüléseink szerint a tényleges üzleti eredmény 4-5 százalék körüli, ami magasabb adófizetési kötelezettséggel járna - adót pedig senki nem akar többet fizetni, mint amennyit nagyon muszáj. A megoldás a belső számlázásokkal való játék: és ebből a szempontból a külföldi tulajdonú cégek nagy előnyben vannak a tisztán hazai vállalkozásokkal szemben. Az eljárás egyszerű: ha egy magyarországi telephely bevétel-haszon mutatója "túl jó", akkor az anyacég külföldi alvállalkozása rettenetes összegekért "szolgáltatásokat" végez neki. Tanácsot ad, át- és visszaszervezi az árudisztribúciót meg logisztikát, világkereskedelmi és marketingtrendekről készít többkilónyi, de többnyire előre gyártott elemekből álló elemzéseket, a vezetői jutalmazás részévé tesznek méregdrága csapatépítő tréningeket, és sorolhatnánk a lehetőségeket napestig. Bár Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos ez ügyben jelezte vizsgálódási szándékát, a fenti machinációk adójogi szempontból csak akkor lennének megfoghatók, ha minden egyes kereskedelmi művelethez meghatározna az állam valamilyen elszámolható költségarányt - ami viszont a vállalkozási szabadság és az erre épített versenyszabályozás alappilléreit ingatná meg. Persze nem kell félteni a hazai tulajdonú kereskedéseket sem - alvállalkozóiknál időnként 16 raklap sehol nem regisztrált pénztárgépszalagra, máskor áruk fiktív utaztatásából származó többmilliárdos áfaeltitkolásra bukkannak a hatóságok (lásd: Kajára áfáznak, Magyar Narancs, 2011. november 3.).


Egy nagy összegű hitel azonban komoly versenyhátrány lenne, mert a "papíron" is teljesíthető kölcsönigényléshez alighanem ki kell mutatni a pontos forgalmat, ami a mai dzsungelszerű, szerfölött kreatív kereskedési viszonyok között jelentős érvágás volna - még akkor is, ha a hiteltörlesztés csökkenti az adóalapot is.

 

Talány továbbá, hogy a kormány esetleges pénzügyi vagy egyéb támogatása milyen távlatos koncepcióra épül. Önmagában talán helyes törekvés lenne, ha akár a legmagyarabb tulajdonban levő, de alapjaikban láncszerűen működő vállalkozások erősítését azért kívánná segíteni, hogy a hazai beszállítók számára tágasabb tér nyíljon. Csakhogy ehhez tisztázni kellene azt, amivel nem szívesen bíbelődött eddig egyik kormányzatunk sem. Azok a termelők, élelmiszer-gazdasági vállalkozások, amelyek a legális forgalomban minőségi árut akarnak elhelyezni, már megtalálták a maguk csatornáit. A gond nem velük van; a többszöri kísérlettel megindított "hazai termelői boltok" elsősorban azért omlanak össze egy idő után, mert jogszerűen kell működniük: egy bolt felvásárlási jegyre vásárol, őstermelői igazolványt és növényvédelmi naplót kér - az üzemeltető aztán csodálkozik, miért nem mennek hozzá, miért továbbra is a piaci standoknál ácsorognak a parasztok. Alighanem e szempontot is mérlegelik majd a Delhaize-vásárláskor a CBA-Coop konzorcium tagjai. De a "magyaroknak még több magyar árut még több magyar boltból" jelszava bizonyosan jól hangzik majd. Legfeljebb lesz ott néha - persze szigorúan választékbővítő céllal - francia sajt meg szlovák tej is. Ám immár azok haszna is hazai zsebekbe fog menni: és evvel, a napnál is világosabb, marha jól jár majd az egyszerű vásárló is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.