Áprilisban több ember veszítette el a munkáját, mint előző hónapban

  • narancs.hu
  • 2020. május 1.

Gazdaság

Egy parlamenti írásbeli válasz árulkodik arról, hogy legalább kétszer annyi ember veszítette el a munkáját áprilisban, mint előző hónapban.

Mivel az elbocsátások folytatódtak áprilisban is, a DK-s Varju László írásbeli kérdéssel fordult Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterhez arról, hogy vajon „hány munkanélkülit köszönhetünk a járványnak?” Azaz szerette volna megtudni, hogy március 4. (az első koronavírusos fertőzés bejelentése) óta hány embert bocsátottak el, és hányan regisztráltatták magukat álláskeresőként.

Kérdésére Orbán Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára válaszolt – amit az Mfor Menedzsment fórum szúrt ki. Orbán először felidézte a KSH legfrissebb adatközlését, mely szerint a munkanélküliség ráta 3,7 százalék volt márciusban (ami nem sokkal több az egy évvel korábbi 3,5 százaléknál), majd hozzátette: az áprilisi adatok még nem ismertek. Ugyanakkor hozzátette: „A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai alapján a regisztrált álláskeresők száma március 16-a óta 44 ezer fővel nőtt.”

Mivel márciusra 17 ezer új munkanélkülit jelentettek, ez a szám mindenképpen azt jelenti, hogy a következő hónapban fokozódott a munkanélküliség Magyarországon – ugyanis áprilisban, ez alapján, legalább 27 ezer új álláskereső regisztráltatta magát a hivatalokban.

Az Mfor megjegyzi azt is, hogy a regisztrált álláskeresők száma nem egyezik meg a munkájukat elveszítők számával. A Központi Statisztikai Hivatal egy megkérdezésen alapuló felmérés során arra jutott, hogy csak márciusban 56 ezer új munkanélküli lett hazánkban. Ezek nem voltak mind regisztrált álláskeresők, de a KSH módszertana szerint megfeleltek a munkanélküli státusz kritériumainak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.