GVH-vizsgálat indult a legnagyobb repoharas cég ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 14.

Gazdaság

A Cup Revolution kereskedelmi gyakorlata pszichés nyomásgyakorlással torzíthatja a fogyasztók döntését. 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Cup Revolution Szolgáltató Kft., az egyik legnagyobb hazai repohár-forgalmazó ellen, mivel valószínűleg agresszív és megtévesztő gyakorlatot folytat a fogyasztókkal szemben – közölte a hivatal péntek reggel. 

A Cup Revolution repoharaival mindenki találkozhatott, aki az elmúlt években megfordult fesztiválokon, szórakozóhelyeken vagy különböző vendéglátóipari egységekben. A cég nagyjából elsőként jelent meg a repohárbizniszben, amikor néhány éve a műanyagfelhasználás csökkentése címen bevezette a visszaváltható poharak rendszerét. 

Ahogy a GVH közleménye is kitér rá, a Cup Revolution gyakorlata szerint a fogyasztók csak (tartósabb műanyagból készült) repohárban vásárolhatnak italt, a visszaszolgáltatásukkor azonban nem pénzt, hanem egy tokent kapnak, ami lényegében mindenhol kizárólag repohárra váltható.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ha valaki italt vásárol, akkor kötelező egy poharat is megvennie a Cup Revolutiontől, a cég a partnerein keresztül pedig mára számos hazai fesztivál, koncerthelyszín, vendéglátóhely és sportrendezvény műanyag pohár-visszaváltó rendszerét biztosítja.

A GVH gyanúja szerint a vállalkozás kereskedelmi módszere – figyelemmel annak helyére, időzítésére és jellegére –

pszichés nyomásgyakorlással torzíthatja a fogyasztók döntését, valamint a velük szembeni hatalmi helyzet kihasználásával korlátozhatja döntés-szabadságukat.

A GVH vizsgálja a Cup Revolution reklámkommunikációjának egyes elemeit is, amelyek a poharak, illetve a visszaváltási rendszer környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A vállalkozás azt állítja például, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”; ez a GVH közleménye szerint feltehetően megalapozatlan, a repoharak környezeti előnyeinek igazolására pedig a cég valószínűleg nem rendelkezik megfelelő bizonyítékkal.

Ugyanakkor hozzáteszik, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette, az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.