GVH-vizsgálat indult a legnagyobb repoharas cég ellen

  • narancs.hu
  • 2022. október 14.

Gazdaság

A Cup Revolution kereskedelmi gyakorlata pszichés nyomásgyakorlással torzíthatja a fogyasztók döntését. 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Cup Revolution Szolgáltató Kft., az egyik legnagyobb hazai repohár-forgalmazó ellen, mivel valószínűleg agresszív és megtévesztő gyakorlatot folytat a fogyasztókkal szemben – közölte a hivatal péntek reggel. 

A Cup Revolution repoharaival mindenki találkozhatott, aki az elmúlt években megfordult fesztiválokon, szórakozóhelyeken vagy különböző vendéglátóipari egységekben. A cég nagyjából elsőként jelent meg a repohárbizniszben, amikor néhány éve a műanyagfelhasználás csökkentése címen bevezette a visszaváltható poharak rendszerét. 

Ahogy a GVH közleménye is kitér rá, a Cup Revolution gyakorlata szerint a fogyasztók csak (tartósabb műanyagból készült) repohárban vásárolhatnak italt, a visszaszolgáltatásukkor azonban nem pénzt, hanem egy tokent kapnak, ami lényegében mindenhol kizárólag repohárra váltható.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy ha valaki italt vásárol, akkor kötelező egy poharat is megvennie a Cup Revolutiontől, a cég a partnerein keresztül pedig mára számos hazai fesztivál, koncerthelyszín, vendéglátóhely és sportrendezvény műanyag pohár-visszaváltó rendszerét biztosítja.

A GVH gyanúja szerint a vállalkozás kereskedelmi módszere – figyelemmel annak helyére, időzítésére és jellegére –

pszichés nyomásgyakorlással torzíthatja a fogyasztók döntését, valamint a velük szembeni hatalmi helyzet kihasználásával korlátozhatja döntés-szabadságukat.

A GVH vizsgálja a Cup Revolution reklámkommunikációjának egyes elemeit is, amelyek a poharak, illetve a visszaváltási rendszer környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A vállalkozás azt állítja például, hogy „a visszaváltható és mosható poharak használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a rendezvények és vendéglátóhelyek hulladéktermelése”; ez a GVH közleménye szerint feltehetően megalapozatlan, a repoharak környezeti előnyeinek igazolására pedig a cég valószínűleg nem rendelkezik megfelelő bizonyítékkal.

Ugyanakkor hozzáteszik, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette, az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?