Interjú Király Júliával, az MNB alelnökével

„A fő gond az, hogy megszületett ez a törvénytervezet”

  • Gaal Ilona
  • 2011. december 23.

Gazdaság

Ha nem maradéktalanul tartja be a kormány a törvényeket, az ugyanolyan, mintha egyáltalán nem tartaná be – mondja Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Ma fogadja el az Országgyűlés az új jegybanktörvény módosító indítványait.

narancs.hu: Ma szavaz az Országgyűlés az új jegybanktörvényhez benyújtott módosító indítványokról, és még az idén elfogadja az új törvényt. Az eredeti tervezetet megannyi bírálat érte, amit számtalan módosítás követett. Elfogadható ön szerint az a változat, amelyet most, a szavazás előtt ismerünk?

Király Júlia: A jegybanktörvény benyújtása veszélyezteti a pénzügyi stabilitást – ez az egyik legfőbb gond vele –, ráadásul az unió jogrendjével is ütközik. Nem szabad másfél éven belül háromszor hozzányúlni egy ilyen fajsúlyos, a jogbiztonságot és ennélfogva a pénzügyi struktúrába vetett bizalmat alapvetően meghatározó törvényhez. Ezt az Európai Központi Bank (EKB) már akkor is kifogásolta, amikor még nem a végső törvénytervezetet látta. Tegnap az EKB újra aggodalmának adott hangot az MNB függetlenségét illetően. A hivatalos indoklás szerint a jövőre életbe lépő alkotmányos rend miatt kell elfogadni az MNB-re vonatkozó törvényeket, ám nem minden sarkalatos törvényt tárgyalnak az idén. Ez a gesztus meghatározza a törvény szellemét, ez az, amit nem tudunk elfogadni.

 


narancs.hu: Rogán Antal, aki a tervezethez beadott módosító indítványokat jegyzi, azt nyilatkozta a TV2-ben, hogy 15 kifogása volt az EKB-nak, ebből 13-nak maradéktalanul eleget tett a kormány.

KJ: A jogszabályokat betartani csak maradéktalanul lehet. A többségében vagy majdnem betartásuk még jogsértés. Amit az EKB és az MNB is kifogásol, az az MNB irányításának megváltoztatása. Egyrészt a végső tervezetben is bővül a Monetáris Tanács létszáma, és egy újabb alelnökkel kiegészül az intézmény. Az EKB véleménye szerint az alelnökök számának – az MNB igényeinek gondos mérlegelése nélküli – emelése felveti annak a kérdését, hogy az említettek felhasználhatók-e a döntéshozatali folyamat jegybanki függetlenségre nézve hátrányos befolyásolására.

Másrészt pedig a törvényalkotói szándék szerint alapvetően megváltozna a Nemzeti Bank irányítása. Eddig a Monetáris Tanács a Nemzeti Bank stratégiai irányító szerve volt, amely minden kérdésben kimondta a döntő szót, és indokolt esetekben beleszólhatott részletkérdésekbe is. A módosítás révén fordul a kocka: a részletkérdések is automatikusan a Monetáris Tanács döntési jogköréhez tartoznak majd, de az MT delegálhatja ezeket a feladatokat. A jegybanki stáb munkájának hitelességét pedig súlyosan veszélyezteti az, hogy a törvény a Monetáris Tanács hatáskörébe tartozó feladatokkal kapcsolatos kommunikáció módjáról történő döntést is az MT hatáskörébe utalja. Ad absurdum ez a változás azt is jelentheti, hogy a tanács a saját íze szerint szűri meg vagy írja át a jegybanki döntéshozatal transzparenciáját és alapját képező publikációkat, vagy akár egy új emlékérmét bejelentő sajtóközlemény minden egyes szavát is csak a tanács hagyhatja jóvá.

Az ilyen horderejű változások alapvetően aláássák a jegybanki hitelességet. De még egyszer mondom, a fő gond az, hogy egyáltalán megszületett ez a törvénytervezet.

narancs.hu: Az alaptörvény előírásai miatt az eddigi feles jegybanktörvénynek kétharmadossá kell válnia, tehát mindenképp módosítani kellett volna az eddigi törvényt.

KJ: Jogtechnikailag igen. De ez egy egyszerű módosítás lehetett volna, mi pedig egy új jegybanktörvényről beszélünk. Egyébként a tervezet szakmai szintű elemei, amelyek a jegybank feladatainak pontosabb meghatározására vonatkoznak, teljesen elfogadhatók, az egész viszont nem támogatható. Nem lehet a jegybankelnök hatáskörét módosítani a megbízási ideje alatt az unió alapszerződése szerint. Márpedig a tervezet szerint ezentúl sem a Monetáris Tanács tagjainak, sem az alelnökök jelölésébe nincs az elnöknek beleszólása, ami az eddigi elnöki hatáskör csorbítása, és legalábbis felmerül a kérdés, miért van erre most szükség. Nem ellenpontozzák még az olyan üdvözlendő módosítások sem, minthogy erősödik a bank makroprudenciális szerepe.

narancs.hu: Ennek mi a jelentősége?

KJ: A központi bank eszközöket kap arra, hogy a pénzügyi rendszer egészének stabilitását megőrizze. Ha például a válság kitörése előtt ilyen jogköre lett volna a banknak, akkor a jelzálogalapú devizahitelezés kordában tartható lett volna.

narancs.hu: A jegybanktörvény mellett van még egy módosítás: az új alkotmány átmeneti rendelkezéseiről szóló törvényhez olyan módosító indítványt adott be az alkotmányügyi bizottság, amely alapján az MNB összevonható a PSZÁF-fal, és az új szervezet elnökét a köztársasági elnök nevezi ki. Ezt is kifogásolja az Európai Központi Bank.

KJ: Az EKB véleménye ebben a kérdésben igen határozott és egyértelmű: az alaptörvényhez kapcsolódó új törvénytervezetnek a jegybankelnök függetlenségét érintő rendelkezései által, nevezetesen, hogy olyan új elnököt neveznének ki, aki az MNB elnöke fölé rendelt pozíciót töltene be (vagyis az MNB elnöke az új intézmény alelnöke lenne), sérülne az MNB elnökének személyes függetlensége. Ez a Központi Bankok Európai Rendszere alapokmánya 14.2 cikkének a nemzeti központi banki elnökök elbocsátásának lehetséges okairól szóló rendelkezéseit is megszegné.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.