Interjú Király Júliával, az MNB alelnökével

„A fő gond az, hogy megszületett ez a törvénytervezet”

  • Gaal Ilona
  • 2011. december 23.

Gazdaság

Ha nem maradéktalanul tartja be a kormány a törvényeket, az ugyanolyan, mintha egyáltalán nem tartaná be – mondja Király Júlia, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke. Ma fogadja el az Országgyűlés az új jegybanktörvény módosító indítványait.

narancs.hu: Ma szavaz az Országgyűlés az új jegybanktörvényhez benyújtott módosító indítványokról, és még az idén elfogadja az új törvényt. Az eredeti tervezetet megannyi bírálat érte, amit számtalan módosítás követett. Elfogadható ön szerint az a változat, amelyet most, a szavazás előtt ismerünk?

Király Júlia: A jegybanktörvény benyújtása veszélyezteti a pénzügyi stabilitást – ez az egyik legfőbb gond vele –, ráadásul az unió jogrendjével is ütközik. Nem szabad másfél éven belül háromszor hozzányúlni egy ilyen fajsúlyos, a jogbiztonságot és ennélfogva a pénzügyi struktúrába vetett bizalmat alapvetően meghatározó törvényhez. Ezt az Európai Központi Bank (EKB) már akkor is kifogásolta, amikor még nem a végső törvénytervezetet látta. Tegnap az EKB újra aggodalmának adott hangot az MNB függetlenségét illetően. A hivatalos indoklás szerint a jövőre életbe lépő alkotmányos rend miatt kell elfogadni az MNB-re vonatkozó törvényeket, ám nem minden sarkalatos törvényt tárgyalnak az idén. Ez a gesztus meghatározza a törvény szellemét, ez az, amit nem tudunk elfogadni.

 


narancs.hu: Rogán Antal, aki a tervezethez beadott módosító indítványokat jegyzi, azt nyilatkozta a TV2-ben, hogy 15 kifogása volt az EKB-nak, ebből 13-nak maradéktalanul eleget tett a kormány.

KJ: A jogszabályokat betartani csak maradéktalanul lehet. A többségében vagy majdnem betartásuk még jogsértés. Amit az EKB és az MNB is kifogásol, az az MNB irányításának megváltoztatása. Egyrészt a végső tervezetben is bővül a Monetáris Tanács létszáma, és egy újabb alelnökkel kiegészül az intézmény. Az EKB véleménye szerint az alelnökök számának – az MNB igényeinek gondos mérlegelése nélküli – emelése felveti annak a kérdését, hogy az említettek felhasználhatók-e a döntéshozatali folyamat jegybanki függetlenségre nézve hátrányos befolyásolására.

Másrészt pedig a törvényalkotói szándék szerint alapvetően megváltozna a Nemzeti Bank irányítása. Eddig a Monetáris Tanács a Nemzeti Bank stratégiai irányító szerve volt, amely minden kérdésben kimondta a döntő szót, és indokolt esetekben beleszólhatott részletkérdésekbe is. A módosítás révén fordul a kocka: a részletkérdések is automatikusan a Monetáris Tanács döntési jogköréhez tartoznak majd, de az MT delegálhatja ezeket a feladatokat. A jegybanki stáb munkájának hitelességét pedig súlyosan veszélyezteti az, hogy a törvény a Monetáris Tanács hatáskörébe tartozó feladatokkal kapcsolatos kommunikáció módjáról történő döntést is az MT hatáskörébe utalja. Ad absurdum ez a változás azt is jelentheti, hogy a tanács a saját íze szerint szűri meg vagy írja át a jegybanki döntéshozatal transzparenciáját és alapját képező publikációkat, vagy akár egy új emlékérmét bejelentő sajtóközlemény minden egyes szavát is csak a tanács hagyhatja jóvá.

Az ilyen horderejű változások alapvetően aláássák a jegybanki hitelességet. De még egyszer mondom, a fő gond az, hogy egyáltalán megszületett ez a törvénytervezet.

narancs.hu: Az alaptörvény előírásai miatt az eddigi feles jegybanktörvénynek kétharmadossá kell válnia, tehát mindenképp módosítani kellett volna az eddigi törvényt.

KJ: Jogtechnikailag igen. De ez egy egyszerű módosítás lehetett volna, mi pedig egy új jegybanktörvényről beszélünk. Egyébként a tervezet szakmai szintű elemei, amelyek a jegybank feladatainak pontosabb meghatározására vonatkoznak, teljesen elfogadhatók, az egész viszont nem támogatható. Nem lehet a jegybankelnök hatáskörét módosítani a megbízási ideje alatt az unió alapszerződése szerint. Márpedig a tervezet szerint ezentúl sem a Monetáris Tanács tagjainak, sem az alelnökök jelölésébe nincs az elnöknek beleszólása, ami az eddigi elnöki hatáskör csorbítása, és legalábbis felmerül a kérdés, miért van erre most szükség. Nem ellenpontozzák még az olyan üdvözlendő módosítások sem, minthogy erősödik a bank makroprudenciális szerepe.

narancs.hu: Ennek mi a jelentősége?

KJ: A központi bank eszközöket kap arra, hogy a pénzügyi rendszer egészének stabilitását megőrizze. Ha például a válság kitörése előtt ilyen jogköre lett volna a banknak, akkor a jelzálogalapú devizahitelezés kordában tartható lett volna.

narancs.hu: A jegybanktörvény mellett van még egy módosítás: az új alkotmány átmeneti rendelkezéseiről szóló törvényhez olyan módosító indítványt adott be az alkotmányügyi bizottság, amely alapján az MNB összevonható a PSZÁF-fal, és az új szervezet elnökét a köztársasági elnök nevezi ki. Ezt is kifogásolja az Európai Központi Bank.

KJ: Az EKB véleménye ebben a kérdésben igen határozott és egyértelmű: az alaptörvényhez kapcsolódó új törvénytervezetnek a jegybankelnök függetlenségét érintő rendelkezései által, nevezetesen, hogy olyan új elnököt neveznének ki, aki az MNB elnöke fölé rendelt pozíciót töltene be (vagyis az MNB elnöke az új intézmény alelnöke lenne), sérülne az MNB elnökének személyes függetlensége. Ez a Központi Bankok Európai Rendszere alapokmánya 14.2 cikkének a nemzeti központi banki elnökök elbocsátásának lehetséges okairól szóló rendelkezéseit is megszegné.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.