Komoly veszteséggel zárt az „orosz McDonald's”

  • narancs.hu
  • 2023. március 29.

Gazdaság

Az amerikai gyorsétteremlánc tavaly márciusban függesztette fel tevékenységét Oroszországban, majd elhagyta a piacot. A helyén nyílt a Vkuszno – i Tocska márkanevet viselő cég, mely jelentős veszteségről számolt be. 

Komoly veszteséggel zárta a tavalyi évet az Oroszországot elhagyó McDonald's helyén létrejött orosz gyorsétterem, a Vkuszno - i tocska üzemeltetője – írja az MTI. 

A Sistema 11,3 milliárd rubel (52,5 milliárd forint) veszteséget jelentett 2022-ről, míg a bevétele 2,3 százalékkal, 73,5 milliárd rubelre csökkent orosz számviteli szabvány szerint

– közölte a cég szerdán. A Sistema 2021-ben még több mint 2 milliárd rubel adózott eredménnyel zárt. A tavalyi adatokat befolyásolta, hogy a Sistema alá tartozó éttermek tavaly március közepétől júniusig nem működtek, a kibővített hálózat újranyitása fokozatosan történt szeptember végéig.

 
Bezárt McDonald's étterem az oroszországi Podolszkban 2022. május 16-án. A globális gyorsétteremlánc bejelentette, hogy az Ukrajna ellen indított orosz invázió miatt hozott szankciók hatására eladja minden oroszországi érdekeltségét és 32 év után kivonul az országból.
Fotó: Makszim Sipenkov / MTI/EPA
 

Az amerikai McDonald's gyorsétteremlánc tavaly márciusban felfüggesztette tevékenységét Oroszországban, majd úgy döntött, hogy teljesen elhagyja a piacot, és eladja oroszországi üzlethálózatát. A vevő a NefteKhimServis olajcég társtulajdonosa, az Alekszandr Govor vezette Sistema, amely korábban 25 szibériai McDonald's franchise engedélyével rendelkezett és a McDonald's kivonulásával megvásárolta az összes többit is, egyben bevezette a Vkuszno - i Tocska új márkanevet.

Az új márka első étterme tavaly június 12-én nyílt meg Moszkvában. A McDonald's-nak 847 étterme volt Oroszországban, innen származott az amerikai cég teljes bevételének 9 százaléka, mintegy 2 milliárd dollár az Ukrajna ellen indított orosz intervenció előtti évben, 2021-ben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.