MÁV-állapotok: Egymásra mutogat a volt és a jelenlegi közlekedési államtitkár

  • narancs.hu
  • 2023. július 23.

Gazdaság

A két szakember Facebookon elemzi, ki vagy mi tehet arról, hogy tíz vasútvonalon megszűnik a közlekedés.

Facebookon szólt be Nagy Bálint közlekedési államtitkár az elődjének, Vitézy Dávidnak, aki pénteken terjedelmes posztban írta le a gondolatait arról, hogy augusztustól tíz magyarországi vasútvonalon megszűnik a közlekedés. A Telex beszámolója szerint a volt államtitkár számos példával igyekezett alátámasztani, hogy szerinte miért rossz ez a döntés. Utódja azzal vágott vissza, hogy „Vitézy Dávidnak megártott a meleg”.

A vasúttársaság a bezárást azzal indokolta, hogy jármű- és személyzethiány van, ami Vitézy szerint azt jelenti, hogy

a MÁV képtelenné vált annak a közszolgáltatásnak az ellátására, amelyet a magyar állam megrendelt tőle.

Vitézy szerint a megoldás az lenne, ha a vasúti szolgáltatás megrendelője (legyen az a minisztérium vagy egy külön erre létrehozott szerv) a MÁV-ot megversenyeztetné más cégekkel, és a legjobb ajánlattevőt bízná meg a vonalak üzemeltetésével; a kiszervezésre több külföldi példát felhozott

Vitézy a posztja alatt a rá jellemző módon be is linkelt mindenféle forrásokat az ügyben, így elsőre nem biztos, hogy észreveszi az ember, hogy vasárnap délután Nagy Bálint is megjelent itt, aki két nap elteltével úgy kommentálta a bejegyzést: „Vitézy Dávidnak megártott a meleg...! Valószínűleg ezért felejtette el, hogy fél évvel ezelőttig ő felelt a közlekedésért! Nekünk továbbra is az utasok az elsők!” Ezt egyébként a saját oldalára is kiírta bármiféle kontextus nélkül, Vitézy pedig mindkét helyen válaszolt is neki, utóbbinál a saját posztját belinkelve.

A volt államtitkár azt írta Nagynak, hogy a mellékvonalakat a mostani közlekedési vezetés zárja be, nem az előző, ők pont hogy életet próbáltak lehelni beléjük, például a Székesfehérvár – Komárom vonalon értelmes új menetrenddel vagy a most bezárásra ítélt Miskolc-Tiszaújváros villamosított vonal sűrítésével. Azt is hozzátette, volt reformterv arra, hogy miként lehetne versenyt és ezáltal új járműveket hozni a regionális szolgáltatások ellátásába, ennek a végrehajtását szintén a jelenlegi vezetés állította le. „Kicsit több szerénységet javaslok, ha már látványosan omlik össze a vasúti közszolgáltatás idén nyáron” – írta Vitézy.

Azzal, hogy miért hullik darabjaira a szemünk előtt a MÁV, lapunk ebben a cikkben foglalkozott.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.