Ki állítja meg a magyar vasutat a szakadék előtt?

  • narancs.hu
  • 2022. július 13.

Narancsblog

A MÁV jelenlegi tragikus helyzete az állam felelőtlenségéből és politikai machinációiból ered.

A lapok a MÁV fekete vasárnapjaként emlegették július 9-ét, mivel szinte egymásba értek az olyan vasúti események, amelyek közérdeklődésre tarthatnak számot. Vagyis nem többórás késésekről, fullasztó személyvagonokról, elviselhetetlen tömegről volt szó, ennél nagyobb volt a baj. Hajnalban Baja és Mátéházapuszta között halálos gázolás történt, nem sokkal később ugyanez történt Gyöngyös és Vámosgyörk között is, míg Biatorbágy és Herceghalom között összeütközött két tehervonat. De ezzel nem volt vége a sorozatnak: délután Ferencváros és Kelenföld között szakadt le a felsővezeték, minek nyomán gyakorlatilag lebénult a Budapest körüli vasúti forgalom jelentős része. Jelentős anyagi kár – mintegy 100 millió forint – csak a tehervonatok összeütközéséből származott, de az már a baleset helyszínén tartott rögtönzött sajtótájékoztatóból kiderült, hogy emiatt a MÁV-ot nem terheli felelősség. Ahogy természetesen a leszakadt felsővezeték miatt sem terheli felelősség (ilyesmi a legjobb családban is előfordul). És persze elmondható az is, hogy a véletlenek összjátéka folytán bárhol előfordulhatott volna hasonló balesetsorozat. Ám mivel mostanában elég gyakran kell magyarázkodnia a vasútnak, mindjárt másképp látjuk a fekete vasárnapot is. Különösen azután az egyenesen horrorba illő eset után, ami június 30-án történt. A Keleti pályaudvaron álló nemzetközi vonat egyik kocsijából nem tudtak kiszállni az utasoknak, így az elviselhetetlen hőség miatt ki kellett törniük az ablakot, hogy meg ne fulladjanak. Ráadásul a betört üveg miatt a rendőrség a teljes szerelvényt több órán keresztül vizsgálta, ezért a Zürichbe tartó expressz 20:40 helyett csak másnap hajnali 4-kor indulhatott el.

Persze ezt is el lehetne intézni azzal, hogy van olyan, hogy egy kocsi meghibásodott, meg azzal, hogy csak azt nem hibázik, aki nem dolgozik, ám ha ezt a sok mindent összeadjuk, nyilvánvaló, hogy

a magyar vasútról csak azért nem mondható el, hogy „lejtmenetbe kapcsolt”, mert – kis kitérőkkel – évtizedek óta lejtmenetben van.

Az viszont újdonság, hogy lassan már látni a lejtő alját, legalábbis erre következtethetünk abból a július elején közreadott helyzetelemzésből, amit a RegionalBahn közlekedési szakportál közölt július elején. Ebből ugyanis világosan kitűnik, hogy a MÁV-nak a mozdony- és kocsiparkja elöregedett, hogy a karbantartó- és a járműjavító háttere a korábbi műhelybezárások és összevonások miatt túlterhelt és elavult, nem beszélve a vasúti pályák gyalázatos állapotáról. A helyzetről sokat elárul, hogy a vasúti kocsik átlagéletkora 43,5 év, a villamosmozdonyok 70 százaléka még mindig az 1963 és 1982 között gyártott V43-asokból áll, vagyis a legfiatalabb is 40 éves, de az is beszédes adat, hogy a költségvetésben tavaly 27 milliárd forintot szánt az állam a teljes – 7000 kilométeres pálya fenntartására, miközben a pár kilométeres Vecsés-Monor szakaszt 23 milliárdból lehetett csak felújítani.

Az persze jól hangzik, hogy a június végén kinevezett új MÁV-vezérigazgatótól, Pafféri Zoltántól megbízója, a Technológiai és Ipari Minisztérium a hírek szerint „járműpark teljes megújítását, a vonatok pontosságának javítását, illetve a forgalomirányítás és utastájékoztatás fejlesztését” várja, mintha az évtizedes lemaradás a vezérigazgatón múlna. Már csak azért sincs ez így, mert a jelenlegi helyzet előidézésében az állam felelőtlensége, rövidlátása, és politikai machinációi játszották a főszerepet, s a MÁV vezetői legfeljebb abban sárosak, hogy lenyelték a szűkös költségvetési forrásokat, a túlélésre rendezkedtek be:

vagyis kollaboránsok voltak, nem vasutasok.

És ez annak ellenére is igaz, hogy az elmúlt 12 évben valóban történtek felújítások és fejlesztések a MÁV-nál, de szinte kizárólag a „kirakatvonalakon”. Ráadásul ezek egytől egytől egyig uniós pénzekhez köthetők, azaz Simicska Lajos majd Mészáros Lőrinc különféle vállalkozásaihoz. Ez abból is látható, hogy a uniós pénzek híján egyre inkább észlelhetők a züllés jelei, és ha ehhez hozzá számoljuk azt, hogy a kormány vélhetően a MÁV költségvetéséből is lefarag, ráadásul a Ukrajna felől érkező alkatrész- és egyéb importnak is befellegzett, egyértelművé válik, nemhogy a MÁV új vezérigazgatója, de az atyaúristen sem lesz képes megállítani a magyar vasutat a szakadék előtt.

(Címlapképünkön: Tehervonat kisiklott kocsijai Biatorbágy és Herceghalom között, ahol összeütközött két tehervonat 2022. július 10-én hajnalban. A balesetben több kocsi is kisiklott. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.