Korunk hőse: a sárga csekk

Pénz az ablakban

  • Mészáros Bálint
  • 2012. május 26.

Gazdaság

Meglehetősen idejétmúlt fizetési forma, elég drága is, ráadásul a költségeit nem a használói fizetik. De nincs mit tenni: szeretjük.

Jól jellemzi a hazai lakosság viszonyát a hivatalosan készpénz-átutalási megbízásnak nevezett fizetési formához, hogy a valamennyi pénzmozgásra kivetni tervezett tranzakciós adót a köznyelv egyszerűen sárgacsekk-adóként aposztrofálja. A postai csekk használata Magyarországon olyan evidencia, hogy a rá való hivatkozás az új közterhet könnyen érthetővé és azonnal átélhetővé teszi.

Ha kell, ha nem

A Magyar Nemzeti Bank tavalyi felmérése szerint a háztartások tranzakcióinak összértékéből 29 százalékot tesz ki a sárga csekkes fizetés. De ha a legjellemzőbb területet, a rendszeres fizetéseket (a tágan értelmezett rezsiköltségek kiegyenlítését) nézzük, akkor a csekkes befizetés részesedése már 83 százalékos. Az esetek döntő többségében tehát a postán sorban állva egyenlítjük ki a közműdíjakat és a távközlési (internet, telefon, tévé) díjakat, illetve valamivel ritkábban a hiteltörlesztést, a biztosítási díjakat, az illetékeket, bírságokat. Míg Nyugat-Európában a közműdíjakat 90 százalékban csoportos beszedési megbízással egyenlítik ki - ez nálunk nem éri el a 8 százalékot, és az eseti banki átutalások aránya is hasonló.

A lényegében hungarikumnak tekinthető fizetési mód azért is tűnik manapság anakronisztikusnak, mert bankszámlája szinte mindenkinek van, és a háztartások bő négyötödében legalább egy családtag bankszámlára kapja a rendszeres jövedelmét. Vagyis a csekkbefizetők előbb készpénzt vesznek fel a számlájukról, befizetik a postán, ahonnan egy másik bankszámlára kerül a pénz. Amikor időnként felmerül, hogy a csekkes fizetés az elektronikus helyettesítőkhöz képest drága, elavult, a papíralapú ügymenet és a készpénzszállítás miatt aligha környezetkímélő, a Magyar Posta vezetői rendszerint arra hivatkoznak, hogy az ország nem Budapestből áll, és sok településen, valamint bizonyos lakossági csoportoknál nincs alternatívája. A jegybanki vizsgálat szerint viszont az összkép ennél bonyolultabb. A sárga csekk a nagyvárosokban épp oly kedvelt, mint vidéken, és az életkor hatása sem egyértelmű: bár a 30 év alattiak valóban nyitottabbak a modern fizetési formákra (a csekk azonban náluk is a befizetések 60 százalékát adja), a postai megbízás mégis a 40-49 éves korosztályban a legnépszerűbb, és nem - mondjuk - a nyugdíjasoknál.

A készpénz-átutalási megbízás (és általában a készpénzhasználat) elterjedtségének okai között nyilván szerepet játszik a megszokás, az alulinformáltság, a pénzügyi kultúra hiánya, vagy az elektronikus műveletekkel szembeni bizalmatlanság. Érdekes ugyanakkor, hogy a magasabb iskolai végzettséggel és a nagyobb jövedelemmel a csekkes fizetés gyakorisága még nő is, tehát más is befolyásolja a döntést. Az egyik ilyen ok, hogy a csekk használata a befizetőnek nem kerül közvetlenül pénzébe, hiszen a csekk díját a pénz címzettjétől vonja le a posta. (Amelyik országban van is hasonló szolgáltatás - például Csehországban vagy Nagy-Britanniában -, ott a befizető állja a szolgáltatás díját, ezért ez a fizetési mód nem is népszerű.) A normál átutalási megbízásért jelenleg 82 forintot plusz az érték 0,36 százalékát, de minimum 112 forintot kell fizetniük a szolgáltatóknak. Ez jóval több, mint a csoportos beszedési megbízás vagy az eseti banki átutalás fogyasztók által fizetett díja, sőt ezek bizonyos banki csomagokban nem is kerülnek pénzbe. A díjminimum miatt a csekk költsége az alacsonyabb összegű befizetéseket arányaiban jobban sújtja - mondjuk a szemétszállításnál a havi díj öt-hat százalékát is jelentheti -, de elhanyagolható mértékűnek a drágább közmű- vagy távközlési szolgáltatások esetén sem nevezhető. A csekkdíj önmagában 30 milliárdos költség, míg a teljes társadalmi költség (többek között a befizetésre fordított időt is figyelembe véve) a jegybank számításai szerint évente 39 milliárd forint. A fogyasztói ingyenesség pedig természetesen csak látszólagos: a díj végül beépül a szolgáltatások árába, és pusztán arra "jó", hogy a sárga csekk népszerűsége fennmaradjon. Hamar csökkenne e fizetési mód részaránya, ha az árát közvetlenül a használatáról döntő szereplő, tehát a fogyasztó fizetné meg. A csekkes rendszer üzemeltetésében ráadásul igen magas a fix költségek aránya, ezért a tranzakciók számának csökkenésével komolyan megdrágulna az egyes tranzakciók ára, ami tovább erősítené a népszerűségvesztést.

Mivel a csekkdíj több százmilliós vagy akár milliárdos tétel is lehet az egyes szolgáltatóknál, az utóbbi években több távközlési cég is megpróbálta az átutalási megbízás árát a fogyasztókra terhelni, magyarán a sárga csekkel fizető ügyfelek havi díját megemelték (indoklásukban persze leginkább a környezetért aggódtak). Ez elméletileg jogos, hiszen a számla kiegyenlítésének kötelezettsége a Ptk. szerint a fogyasztót terheli. Sőt, éppen az a jogszerűtlen, ha a csekkdíjat az összes fogyasztóra szétterítik: aki személyesen az ügyfélszolgálaton, papíralapú vagy elektronikus banki átutalással, illetve csoportos beszedési megbízással egyszer már fizetett a pénz eljuttatásáért, az hátrányos megkülönböztetést szenved, ha az általa igénybe nem vett csekkes szolgáltatásért is fizetnie kell.

Örök darab

A gyakorlatban persze nem ennyire egyszerű, mivel az áthárítás tényleges formáját is vizsgálni kell. Nem korrekt az eljárás, ha nem a tényleges díjat szedik be a szolgáltatók, hanem mondjuk büntető felárral terhelik a sárga csekkel fizetést, vagy nemcsak a pénzforgalmi szolgáltatásért, hanem a papíron kiküldött számláért is többletdíjat számítanak fel (a számla kiállítása a szolgáltató felelőssége). Továbbá a szolgáltatók általános szerződési feltételei rendelkeznek a számlakiegyenlítés módjairól és költségeiről, a csekkdíj áthárítása tehát egyoldalú szerződésmódosítást jelent; kérdés, hogy az ágazati törvények szerint ez tisztességes magatartásnak minősülhet-e. A sokrétű probléma miatt egyelőre nincsen megoldás: van olyan ügy, amelyik a fogyasztóvédelmi hatóságnál vár döntésre, és olyan is, amelyik a rendes bírósági eljárást megszakítva az Alkotmánybíróságon vagy az Európai Bíróságon parkol. Érdekes módon mindeközben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál teljesen magától értetődő, hogy a csekken fizetőknek magasabb a biztosítási díjuk.

Egészen más a helyzet a közműszolgáltatásoknál, hiszen azok árszabályozás alá esnek, azaz csak a hatóság által elismert, indokolt költségeiket érvényesíthetik a szolgáltatások árában. Bár a csekkdíjnál könnyebben azonosítható költséget nehéz elképzelni, e szolgáltatók mégis egységesen beépítik az árakba a pénzforgalmi díjat, akár csekken, akár máshogy fizet az ügyfél. A Bajnai-kormány idején volt egy próbálkozás, hogy önálló tétel legyen a számlán a csekkdíj, vagy legalább kötelező legyen kedvezményt adni a más módon fizetőknek. A Magyar Energia Hivatalnak értelemszerűen nem volt ellenvetése, de az MSZP vezetése a választásokra tekintettel elzárkózott az ötlettől, mondván, többeket haragítana magára a díjemelés, mint ahányan örülnének a csökkenésnek - amúgy legutóbb, a Magyar Telekom 142 forintos csekkdíjára adott lakossági reakciók alapján politikailag alighanem igazuk volt (noha ez a végeredmény tekintetében mit sem számított). A választások óta semmi nem történt, pedig most már nem is hivatali határozat, hanem miniszteri rendelet tartalmazza a szabályozott árakat, tehát a módosítás még egyszerűbb lenne.

Az évente feladott 270-280 millió sárga csekk a maga háromezer milliárdos összforgalmával a Magyar Posta egyik, ha nem a legnagyobb profitot hozó "üzletága"; a cégtől nyilván nem várható el a szolgáltatás visszaszorítása. A jövőre esedékes teljes liberalizáció sem fenyegeti az egyeduralmát: az esetleges konkurencia piacra lépése több tízmilliárdos kezdő beruházást igényelne, miközben olyan fogyasztói elérési arányt, mint a bejáratott, többezres fiókhálózattal rendelkező posta, aligha produkálhatna bárki is. Ugyanakkor a posta állítólag gőzerővel készül a piacnyitásra, és előbb-utóbb a 90-es évek közepén beállított informatikai rendszerét is le kell cserélnie. Valamilyen komolyabb technikai fejlesztés tehát valószínű, és ha más nem is változik, legalább a sárga papírdarab használata mérséklődik talán (például vonal- vagy QR-kódolvasók telepítésével). De a termék példátlan sikeréhez hozzájárul egy olyan tény is, amelynek említésével ugyan gyakran találkozunk, de a vizsgálatok sosem mutatják a tényleges hatását. Ez nem más, mint hogy rengeteg magyar munkavállaló - legalább részben - készpénzben kapja a fizetését. Ennek oka jórészt az adóelkerülés; nem meglepő tehát, hogy a rezsiszámlák kiegyenlítésekor előnyben részesítik a kevésbé nyomon követhető módszert. A fekete és szürke foglalkoztatásban éppúgy nincsen javulás, mint a pénzügyi kultúrában és az állami szabályozásban: vagyis a sárga csekkel még sokáig együtt élünk.


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.