Több élelmiszert dobnak ki az Unió országaiban, mint amennyit importálnak

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 20.

Gazdaság

Az éves ukrán búzaexport felének megfelelő mennyiség megy a szemétre.

 

Az Európai Unió élelmiszertermelésének 20 százaléka vész kárba évente, és ez 143 milliárd plusz eurós költséget jelent az európai vállalkozásoknak és háztartásoknak. Konkrétan évente mintegy 153 millió tonna élelmiszer megy a szemétre az Unióban, és ez a mennyiség 15 millió tonnával több, mint amennyit importálnak az EU országai – írja az ATV a Guardianre hivatkozva, amely a Feedback EU klímakutató szervezet jelentését ismertette.

A tanulmány szerzői úgy számolják, az a búzamennyiség, amely pocsékba megy, az Ukrajna által exportált tétel nagyjából felének felel meg.

A cikk idézi Frank Mechielsent, a Feedback EU igazgatóját, aki szerint botrány, hogy az Európai Unióban a válság idején is ilyen sok élelmiszerből lesz szemét. Azt gondolja, jogilag kötelező érvényű célokat kellene kitűzni annak érdekében, hogy 2030-ig a felére csökkenjen az elpazarolt mennyiség. Ez jótékonyan befolyásolná a klímaváltozásra ható folyamatokat, az élelmiszerbiztonság is javulna.

A pazarlás mértéke azért is döbbenetes, mert augusztusban az EU-ban az élelmiszerek árai 8 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel azelőtti adatokhoz képest. A jelenség magyarázata az, hogy az agrár-élelmiszeripar úgy működik, hogy mindig előnyösebb számára a pazarlás, mint a hatékonyság. Nagyobb nyereséget hoz több élelmiszert eladni az embereknek, mint annyit, amennyire tényleg szükségük lenne. Az ipar a szavatossági időt is úgy határozza meg, hogy a vásárlók eleve többet vegyenek, mint amennyit meg tudnak enni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.