Küzdelem az élelmiszer-pazarlás ellen

Eszi, nem eszi

Katasztrófa

A világon előállított összes élelmiszer egyharmada hulladékká válik, mielőtt a termelőtől a fogyasztóig jutna. Az élelmiszer-pazarlás Magyarországon is jelentős, de jó néhányan vannak, akik megpróbálnak tenni ellene.

Az Európai Unióban évente körülbelül 87,6 millió tonna élelmiszert dobunk ki. A hulladék 11 százaléka a mezőgazdaságból, 19 százaléka az élelmiszeriparból, 5 százaléka a kereskedelemből, 12 százaléka a vendéglátásból, 53 százaléka pedig a háztartásokból kerül ki.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2015-ben indította a Maradék nélkül programot, amely a háztartások élelmiszer-pazarlásával foglalkozik, számos önkéntes bevonásával. Kutatásokat végeznek, szemléletformáló kampányokat indítanak, gyakorlati tájékoztató anyagokat tesznek közzé. Legutóbbi, 2019-es felmérésük szerint egy átlagos magyar évente 65,5 kiló élelmiszert dob a szemetesbe, amelyből 32 kiló tisztán pazarlás. Vagyis évente mintegy 300 ezer tonna élelmiszert pazarolunk el, ebből 570 ezer ember egész éves táplálékát lehetne biztosítani. Más megközelítésben fejenként évente körülbelül 32 ezer forintnyi élelmiszert dobunk ki, ami 310 milliárd forint éves veszteség a lakosság számára.

Kasza Gyula, a Maradék nélkül program vezető szakértője szerint van még ugyan mit javítani, de a trend biztató: 2016-ban, az első felméréskor még évi 68 kiló egy főre jutó átlagos hulladékot mértek, ez 2019-re tehát 4 százalékkal csökkent, miközben a lakossági vásárlóerő 16 százalékkal bővült. Nem változott viszont a kidobott élelmiszer összetétele: a keletkező mennyiség fele az elkerülhető kategóriába tartozik, vagyis pazarlás. „Az élelmiszer-pazarlásunk fejenként 32–33 kg évente, leggyakrabban készételek, friss zöldségek és gyümölcsök, valamint kenyér, illetve egyéb pékáruk mennek veszendőbe” – ismerteti a programvezető. Ezzel a mutatóval Magyarország az európai átlaghoz tartozik, sőt egy kicsit jobban is áll, de az összehasonlítás nehézkes, mert minden ország más adatok alapján méri a pazarlást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.