Többmilliárdos kampánnyal készül a kormány az állampapír népszerűsítésére

  • narancs.hu
  • 2023. június 19.

Gazdaság

A KRÉTA-üzenet csak a kezdet volt.

A banki megtakarítások megadóztatásán kívül 2,8 milliárd forintos kommunikációs kampánnyal is arra akarja rávenni az Orbán-kormány a lakosságot, hogy vegyenek minél több állampapírt, és finanszírozzák a rendszer működését – írja az mfor.hu.

A 2024-es költségvetési törvényhez csatolt fejezeti indoklása alapján úgy tűnik, a kormány minden eszközt bevet annak érdekében, hogy a lakosság még több állampapírt vásároljon. Pedig a hosszú futamidejű, inflációkövető, magasabb kamatozású lakossági állampapír-állomány arányának növekedése is jelentős szerepet játszik abban, hogy 2024-ben százmilliárdokkal fizethet többet az állam kamatokra, mint 2023-ban. Az adósságkezelés nettó kamatköltsége 2024-ben így 2705 milliárd forintot tesz ki, ami a 2023. évi módosított előirányzathoz képest 631 milliárd forint növekedést jelent – derül ki a portál által átnézett dokumentumból.

A Pénzügyminisztérium szerint a kamatkiadások emelkedésében szerepet játszik az államadósság szerkezetváltozása, vagyis a magasabb lakossági állampapír-állomány növekvő kamatköltsége. Tíz évvel ezelőtt, 2013-ban az adósságkezelés nettó kamatköltsége 1226 milliárd forint volt, innen sikerült tehát eljutni a 2705 milliárd forintos szintre. Az új célkitűzés szerint 2023-ban a lakossági állampapírok állományának a teljes adósságon belül 20-25 százalék közötti arányt kell elérnie,

A portál emlékeztetett, a miniszterelnök a pénteki rádiós interjújában is arról beszélt, hogy olyan intézkedéseket hoztak, amelyekkel arra akarják rávenni az embereket, hogy a banki megtakarítások helyett az állampapír és a kincstárjegy irányába mozdítsák el a pénzüket, és ezért magas kamatot kínálnak az állampapírok után és adót vetnek ki a nem államkincstári, hanem banki jellegű megtakarításokra.

Ahogy arról korábban mi is bászámoltunk, az Államadósság Kezelő Központ (AKK) múlt héten az oktatási KRÉTA-rendszeren keresztül küldött üzenetet a szülőknek, hogy lepjék meg gyerekeit magyar állampapírral.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.