Vajon melyik adatról nem beszélt Varga Mihály egy podcastban?

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. február 26.

Gazdaság

Merész volt Varga Mihály pénzügyminiszter, amikor a gazdaságról beszélt egy propaganda podcastban Kovács államtitkárnak nyilatkozva.

A merész igazság Magyarországról című kormányzati podcastban mesélt Varga Mihály pénzügyminiszter Kovács Zoltánnak, a Miniszterelnöki Kabinetiroda nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkárának az ország gazdaságáról. A merész mindenképpen megfelelő jelző, az igazság már neccesebb.

"Mi azt mondjuk, hogy nem új adókat kell kivetni, hanem a meglévőket kell beszedni, és hogyha lehetőség van rá, az adóalapot gazdaságfehérítésen keresztül szélesíteni; ha többen fizetünk adót, kevesebbet kell fizetni" – mondta Varga, bár soha senki nem is mondott mást. A miniszter szerint a gazdaság fehéredése már az adóbevételeken is látszik, amelyek az elmúlt években folyamatosan nőttek. Valójában az a tény, hogy nőttek az adóbevételek, nem jelenti azt, hogy ez okvetlenül a gazdaság fehéredése miatt következett be. Így nem is áll meg az a miniszteri állítás, miszerint igazolni tudná, hogy az alacsonyabb adókulcs miatt lett magasabb bevétele az államnak. Ezt hatástanulmányokkal lehetne alátámasztani, ilyeneket azonban nem készít, illetve nem hoz nyilvánosságra a kormány.

Varga szerint 2023 a rendszerváltozás óta a legveszélyesebb év Magyarországon, ezért a "kockázatot kell csökkenteni és tartalékokat kell építeni". A miniszter szerint a kormány célja, hogy a munkahelyvédelem, a nyugdíjak reálértékének a megőrzése, a rezsivédelem fenntartásán keresztül egy működőképes, pénzügyileg is biztonságos környezetet tudjon teremteni. Ennek némileg ellentmond, hogy 2021 óta drasztikus mértékben nőtt az államadósság finanszírozásához szükséges hitelek kamatkiadása, 2000 milliárd forint helyett az idén már több mint 3000 milliárd forintot kénytelen erre költeni az állam. 

Eredményes és sikeres volt a magyar gazdasági modell, mondta a tárcavezető, felidézve, hogy 2010-ben még csőd előtt álló országként emlegettek bennünket, 2019-ben azonban már a magyar gazdaság növekedett a legnagyobb mértékben az Európai Unióban. Persze, 2008-ban gazdasági világválság volt, azt követően pedig több mint tíz éven át tartó konjunktúra következett.  Varga úgy látja, Magyarországnak "aktív, cselekvőképes kormánya" van, amely nemcsak "futballbíróként sétálgat a pályán és néha, hogyha szabálytalanságot lát, akkor a sípjába fúj", hanem ő maga is az egyik játékosa, alakítója a folyamatnak. Hogy mennyiben felel meg a labdarúgás szabályainak az, hogy a bíró is rúghat gólt, arra nem tért ki. 

 A legfontosabb a demográfiai kérdés a pénzügyminiszter szerint. Ha csökkenő népességgel futunk rá a következő tíz-húsz évre, akkor a gazdaságban is súlyos, nehezen kezelhető sérüléseket fogunk okozni. A KSH adatai szerint 2022-ben 88 ezer 400 gyerek született Magyarországon, öt százalékkal kevesebb, mint 2021-ben. Ezek szerint nem igazán vált be a kormány demográfiát érintő terve.

Varga szerint a költségvetés legfontosabb célja a rezsivédelem fenntartása, emellett nagyon komoly hiánycsökkentés is várható, hiszen a tavalyi 6,1 százalékos hiány után 3,9 százalékot terveznek idén. Eredetileg 3,5 volt a hiánycél, de tavaly év végén át kellett írni a költségvetést, így lett a tervezettnél jóval magasabb a célszám. Varga az államadósságot illetően is optimista hangot ütött meg. Míg a baloldali kormányoknál folyamatosan nőtt az államadósság aránya, a polgári kormány most, a veszélyek korába lépve, a kockázati szintet csökkentve, az államadósságot is csökkenti. 

Az államadósság mértéke a GDP 65 százaléka volt 2020-ban, innen villámgyorsan ugrott fel 76,8 százalékra 2021 év végére, év közben azonban 80 százalék fölött is járt. Tavaly 76 százalék környékére csúszott az adósság. Ezt azért nem indokolt tartósan csökkenő trendnek beállítani. Arról nem beszélve, hogy ez a csökkenés – és a várható idei is – egy dolognak köszönhető: az inflációnak. A nominális GDP 16 százalék felett emelkedhet az idén, vagyis az adósságot lassan kinövi az infláció. Varga erről, vagyis az inflációról egy szót sem beszélt. Nem csoda. Decemberben az infláció 27 százalék volt, az idén pedig az éves infláció 15 százalék lehet, ami toronymagasan a legrosszabb adat Európában. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.