Külföld, ne bántsd az emberarcú orbánistát!

  • narancs.hu
  • 2014. szeptember 18.

Hírnarancs

Az érzéketlen nyugati politikusok Navracsics Tibort csuklóztatják, Vologya Putyinnak egyre nagyobb az arca, kampányüzemmódban a Fidesz agitprop osztálya.
false

 

Fotó: Kovács Attila/MTI

Ez már az igazi kampány: a Fidesz-frakció a rendkívül megbízható pestisracok.hu írására hivatkozva azzal vádolta meg Juhász Péter (Együtt–PM) V. kerületi polgármesterjelöltet, hogy korábbi céges érdekeltségei több mint hétmillió forint adótartozást halmoztak fel. Mivel Juhász tegnap megállapodott az áfacsalási botrányt kirobbantó volt adóhatósági alkalmazottal, Horváth Andrással arról, hogy győzelme esetén Horváth a kerület „átláhatósági biztosa” lesz, a kormánypárt – gyaníthatóan vicceskedő szándékkal – azt kéri Horváthtól, hogy „hajtsa be új barátján” a tartozást. Juhász Péter rágalomnak nevezte a Fidesz állításait. Mint közleményében írja, a kormánypárt beszélhetne inkább „Rogán Antal magától növekedő luxusingatlanáról, vagy Szentgyörgyvölgyi Péter féláron vásárolt önkormányzati lakásáról, esetleg arról, hogy a kerület volt alpolgármestere ellen jelenleg is büntetőeljárás zajlik vesztegetés miatt”. Juhász polgári jogi keresetet nyújt be a Fidesszel szemben a jó hírnévhez való jog megsértése miatt. Megjegyzendő, hogy 2011-ben szintén köztartozásra hivatkozással takarították el a felcsúti oligarcha, Mészáros Lőrinc útjából a település demokratikusan megválasztott polgármesterét, Varga Györgyöt.

Évtizedek múlva a közelmúltat kutató történészeknek komoly fejtörést fog okozni, hogy miben is ragadható meg leginkább a 2010 utáni Magyarország abszurditása: abban, hogy Orbán Viktor a miniszterelnöki kert végébe közpénzekből épített focistadion ellenére is parlamenti kétharmadot volt képes szerezni, vagy abban, ahogyan a devizahitelesekmegmentése” zajlik hosszú évek óta, vagy abban... A sor hosszan folytatható, egyelőre maradjunk a devizahiteleknél: nyilatkozatháborút vívott ma a Bankszövetség és a kormány. Előbbi szerint ezt az egész vircsaftot a teljes társadalom szívja meg, utóbbi viszont eltökélten folytatni kívánja a „tisztességtelenül hitelező” bankok „elszámoltatását”.

Külföldön ezúttal a belga La Libre Belgique ekézi Navracsics Tibort (Heller Ágnes ezek szerint éppen Brüsszelben van...) abból az alkalomból, hogy a külügyminiszternek uniós biztosi poszt néz ki. A napilap felidézi Navracsics keddi EP-beli meghallgatását, amelyen a képviselők az orra alá dörgölték, hogy tevékeny részes volt az orbáni illiberális állami berendezkedés kiépítésében. Egyébként a Magyar Narancs ma megjelent szerkesztőségi cikke is foglalkozik e derék emberrel, akire egy időben – máig érthetetlen okokból – sok nem fideszes tekintett úgy, mint az „emberarcú fideszizmus” reményteli figurájára.

Vologya Putyin változatlanul elemében van! Egy német lap értesülése szerint a José Manuel Barroso bizottsági elnök és Petro Porosenko ukrán elnök közötti találkozón utóbbi megemlítette: Putyin azzal kérkedett, hogy két nap alatt nemcsak Kijevet, de a balti államok fővárosait, továbbá Varsót és Bukarestet is bevenné. Putyin Barrosónak korábban már beszélt Kijev elfoglalásának merőben hipotetikus lehetőségéről, legutóbb pedig az orosz szélsőséges Zsirinovszkij pedzegette Európa, de mindenekelőtt a Baltikum és Lengyelország lerohanását. Merőben elméleti jelleggel, természetesen.

Népszavaznak a skótok, szerintünk maradnak, mert gyakorlatias nép – és hát saját fociválogatottjuk már van, a többivel meg úgyis csak a vesződség lenne. Legfeljebb tévedünk.

Van csütörtöki hír a magyar „futball” világából is, de sem önöket, sem magunkat nem alázzuk meg azzal, hogy ennél több szót vesztegetünk rá.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.