A 13 éves pécsi fiú tényleg díjat nyert Cannes-ban, csak éppen nem úgy és nem olyat

  • - palosm -
  • 2019. május 23.

Interaktív

Mi tesz hírré egy eseményt?

A hír, miszerint a 13 éves fiú díjat nyert Cannes-ban, gyakorlatilag végigsöpört a magyar médián a hvg.hu-tól az Indexen át a Blikkig — utóbbi még külön gratulált is.

Az álhírek korában mégis tanulságos közelebbről is megnézni, miről is van szó, ugyanis sok mindent elárul arról, hogyan keletkeznek hírek ilyen nagy híréhség (vagy pozitív hírek utáni éhség?) idején.

A kulcs az, hogy a címben szereplő Cannes szó a várost jelöli, emiatt igaz az állítás.

Viszont mivel a méltán világhírű Cannes-i Filmfesztivál ideje alatt rendezték meg az ahhoz semmilyen szinten nem kapcsolódó, méltán ismeretlen World Peace and Tolerance Institute Awardsátadóját, az olvasó természetesen arra gondol, hogy a díjat a nagy fesztiválon adták át. (Néha az újságíró is erre gondol, de ezt hagyjuk most.)

Vagyis arról van szó, hogy megéri a Cannes-i Filmfesztivál ideje alatt a városban mindenféle díjakat átadni, ugyanis kattintékony hír lesz belőle, ami jelentősebbnek mutatja a díjat annál, mint amilyen valójában.

Ettől még a 13 éves pécsi fiú valóban kapott egy díjat, aminek semmi köze a Cannes-i Filmfesztiválhoz, ám ettől még neki vagy környezetének természetesen fontos lehet. Az országos hírportálok viszont több reflexióval kezelhétnék ezt az eseményt, máskülönben félrevezetik olvasóikat.

false

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.