tévésmaci

A kecskebirka

  • tévésmaci
  • 2020. december 9.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché anyagbeszerzőset játszottak, az volt ám a csuda móka!

Persze, ha pontosak akarunk lenni, akkor csak Sztupa játszott, mert ez egy egyszemélyes játék, csak statisztériára és nézőre van hozzá szükség, s a néző esetében is fontos, bár kizárólag a szokásjogon alapuló megkötés, hogy egy nézőre. Hülyén venné ki magát ugyanis, ha ezrek néznék, amint Sztupa anyagbeszerzőset játszik, s mint majd meglátják, technikailag sem lenne kivitelezhető. Aznap minden­esetre szokatlanul jó kedve volt Sztupának. Karon ragadta Trochét, gyere, játszunk anyagbeszerzőset, és levezette az utcára. Tudtad-e, hogy az anyagbeszerzők az élet királyai? Hát, most, hogy mondod… (Troché bizonytalannak tűnt.) Trochénak a parkolóban rögtön feltűnt egy idegen objektum: egy csillogó, villogó, zsír újnak ható Żuk kisteherautó (vagy némi jóindulattal mikrobusz, egy guruló bádogdoboz). Sztupa büszkén mutatott rá, tudod, Troché, ha én vásárolok, akkor mindig úgy vásárolok, mint egy anyagbeszerző. De Sztupa, te egyáltalán nem vásárolsz… Hát, nagy ritkán, ha mégis… amikor nem látod vagy nem tudsz róla, s úgy alakul, hogy vásárolnom kell, akkor cseppet sem tétovázom, átmegyek anyagbeszerzőbe. Átmész? Csak úgy átmész valamibe, bármibe? Nem, csak anyagbeszerzőbe, mert az anyagbeszerzők így beszélnek, mondtam már, Troché, az anyagbeszerzők az élet királyai. Mondtad. Na, nézzük, mire van szükségünk? Semmire, Sztupa, van mindenünk, vagyis amennyire tudom, neked is van mindened, nekem meg biztosan, és van egy rakás felesleges holmink is. Ne legyél fantáziátlan, Troché, úgy nem lehet játszani, anyagbeszerzőset különösen nem, és mondjuk, irodaszerekre egészen biztosan szükségünk van a valóságban is. Miért? Kartotékozni, címkézni, színezni akarsz? Nem akarok, de akkor is minden cégnek szüksége van irodaszerekre. Igazad van. Elhajtottak hát a belülről már némileg kevésbé impozáns beszerző autóval egy Ápiszhoz. Sztupa előresietett, Troché meg afféle óvatos bámészkodóként követte, s megállt a Pax tollak előtt, mintha választani akarna. Sztupa hívta az üzletvezetőt, átadott neki egy előre elkészített listát, bókolt, udvarolt, beszélt az időjárásról, a tegnapi tévéműsorról és tán a francia parfümökről is, ha Troché jól hallotta. Mert ilyenek az anyagbeszerzők.

Pénteken (11-én) este kilenckor a Cinemax belekezd, gondolom nem is először, az ITV megtörtént bűnügyeket tárgyazó szériájának, ha jól számolom harmadik, Des című tételébe, mindjárt két résszel is. Az előzők elég királyok voltak, az egyikben Martin Clunes afféle rendőrhivatalnokként szorgos hangya módjára hordta össze a bizonyítékokat egy tökéletesnek látszó bűntény felderítéséhez, a másikban meg a régi iskolát követő Steve Graham csapott össze a még régebbi iskolát képviselő Mark Addyvel, akiről valamiért sokáig azt hittem, hogy Addy Endre rokona: Addy, sas. Vagy Addy, a das. Mindegy, hagyjuk. Most annak kellene örülni, hogy a még náluk is magasabb polcon színészkedő David Tennant milyen szenvtelen pofával ismer be mindent, amikor szinte tök véletlenül rábukkan a rendőrség a kertjében elásott kismillió hullára, illetve a szekrényéből is szó szerint dőlnek ki a csontvázak. Hogy kibír-e ez a cucc három teljes részt, azt csak vasárnap tudják meg, mert akkor adják a harmadikat. Ezzel egy időben csak a Filmboxon adott Giallo jelenthet konkurenciát, az is inkább csak a címe miatt, s nem azért, mert Adrien Brody egy olasz rendőrt ad benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.