Tévé

Egy szellemi fröccsöntő adrenalinszintje

Életművész

  • Solymosi Bálint
  • 2013. május 11.

Interaktív

Katasztrófa követ katasztrófát ebben az isteni figyelmet kiérdemlő országban, nekünk meg csak hülyeségek jutnak eszünkbe, hogy például a köztévé az árvíz hivatalos médiatámogatója. De nem az, csak hülyéskedünk, a kormány támogatja azt, hogy az árvízről a közmédia kiemelkedő jelentőséggel számoljon be, míg levonul.

Az m1 megépítette Noé bárkáját, ahová most kiválasztott stábtagok szállásolhatták be magukat. Van a forgatócsoportnak éppen elég gondja, hiszen megrögzött optimistaként a szerkesztők, operatőrök a tavasz totál nyerő menetével kalkuláltak, az évszak beindul, zöldell a fű, rügyeznek a fák.

Nagy Ervin is egyre inkább élni látszik, gondolhatták, amikor kitalálták, hogy az m1 friss életérzés-műsora akciókban dúskáló lesz és afféle "road-movie", miközben a nézők olyan szellemi kalandokban részesülhetnek, amelytől fölszáguld akárki adrenalinszintje.

Vannak ezek az akciófilmek, amelyek azzal kezdődnek, hogy bekopognak egy nyűgös, általában másnapos, leszakadt archoz, és felkérik erre vagy arra, ám ilyenkor azonnal bezavar a 007-es zenéje; aha, szóval nem egy leszakadt csákó, hanem Bond, azaz Nagy Ervin fogja megmutatni nekünk az életet, annak is a fényesebb, játékosabb felét, ám ahogy ígérik, formát bontva. Lássuk, mit kapunk!

Rövid vágóképeket arról, melyek egy életművész terepei, sportjai; ilyen a Széchenyi fürdő és a sakk, a kaszinó és az ejtőernyőzés többek közt. De most irány Keszthely és egy ralipálya! Életkalauzunk mitfahrer szeretne lenni, ki is próbálja, milyen az, na, itt kell elhánynia magát. Majd egy hintómúzeum, miután megismerkedtünk a híres lipicai lovakkal, a Festeticsekkel és az egyik régi, most romokban lévő kastélyukkal. Aztán elmegyünk a csillagászok közé is, jó volna valami érdekeset látni az éjszakai égbolton, a távcsövet elmozgatják, és nézzük a Holdat. Végül az Akadémiai Könyvtár kutatóterme következik, azon túl pedig maga a páncélszoba, ahol Nagy Ervin fehér kesztyűt húzva megérintheti Arany János levelezését és az általa javított Az ember tragédiájának kéziratát. "Most az összes színész irigyelhet engem Magyarországon" - mondja. Mi ebben nem vagyunk biztosak.

Ez a produkció valóban olyanynyira formabontó, hogy azt kell gondolnunk, valamiféle identitászavar támadt; nem is látszik tévéprodukciónak, nem is akar az lenni. Nincs szereplő, így aztán nem lehet története sem. Viszont áltörténet, át- és felvezető jelenetezés, szövegelés sincs, hacsak nem tekintjük annak azokat a cirógató és mindazonáltal végtelenül álmosító perceket, amikor Nagy Ervin beszél "a vallatószékben és a bársonyfotelben" benyomásairól. A rémesen unalmas események közt ezek azok a szünetek, amikor elgondoljuk: arra a grandiózus kísérletre vállalkozott a stáb, hogy törölje azokat a képeket, amiket személyesen már esetlegesen láttunk, hogy felszámolja azokat az információkat, melyeket megtudtunk a filmben látott témákról. Nem azért, hogy frissítse őket, hanem ne legyenek! Az abszolút törlőprogram. Megpróbálja ezt fájdalom- és izgalommentesen, és úgy is van, az adrenalinszint zuhanni kezd. Ahogy egy szellemi fröccsöntőé, miután elképzelte, hogy majd gyárt valamit Nagy Ervinnel. Az m1 filmje a legamatőrebb home videókat idézi, csakhogy azok világa természetüknél fogva ezerszer ütősebb, "bájosabb".

A kivéreztetett m1 élni akarása példaértékű, életereje és az ebből világosan következő életkedve egyszerűen lenyűgöző. Tanulsággal szolgálhat a szintúgy kivéreztetett "nép" számára, amely nem túl magasan képzett és nem különösebben tájékozott, és egyáltalán nincs túl jó állapotban. De ilyenkor szokott kiderülni, hogy a magyar ember Bondnál rafináltabb és edzettebb és elegánsabb. Elsöprő bája van. De itt mindez nem derül ki. Egy életunt kisfiút próbálnak játékra bírni mindenáron, hanem azt nem érdeklik igazából az autóversenyek, a hintók, a Festeticsek és a lerobbant kastélyok, de a kihunyó csillagok se, semmi se. A tájtól meg hánynia kell.

Nem tudjuk elképzelni, menynyire nehéz a feladata, de azért amúgy önérdekből valamit csinálhatna. Legalább annyit el kéne árulnia, mint a viccben a tagnak, akiért a kocsmába szalajtották le a gyereket. Az megkínálja a törkölyből, a kölyök igen rosszul lesz, erre a férfi: "Na látod, menj, mondd meg anyádnak, nem szórakozni járok én ide!" A magyar életművész az már ilyen.

m1, április 3.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.