A svéd reklámombudsman szerint szexista az elkalandozó fiú mém

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 26.

Interaktív

Egy telekomcég használta munkaerő-toborzáshoz az ismert stockfotót. Nem kellett volna.

A reklámipar tartalmait vizsgáló svéd ombudsman szexistának találta az „elkalandozó fiú mém” hirdetési célú felhasználását – írja a local.se.

A mémet a Bahnhof nevű internetszolgáltató használta fel munkaerő-toborzási kampányában. A fiú volt a megcélzott munkavállaló, a barátnő a jelenlegi állása, az utcán szembejövő lány pedig a meghirdetett pozíció a Bahnhofnál.

A reklámot többen felnyomták az ombudsmannál, ahol kimondták, hogy a kép valóban genderalapú megkülönböztetést alkalmaz, a nőket egymással felcserélhető szexuális tárgyakként mutatja be, és a férfiakra nézve is sztereotip.

Az reklámombudsman Svédországban is csak iránymutatásokat adhat, szankcionálási jogköre nincs. A Bahnhof is inkább poénra vette a döntést, később több variánst is gyártottak a mémből, ahol felcserélték vagy állatokkal helyettesítették a szereplőket.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.