„Stadionokat a kórházak helyére!” - Veszélyforrás vagy szelep a NER-nek a közösségi média?

  • B. Papp Máté
  • 2018. szeptember 26.

Interaktív

A Tibi atyát ért kormányzati támadás előjele annak, hogy a fideszes kommunikációs gépezet veszélyt érzékel a közösségi médiában? Elég sokan vannak, akik szenzitív témákkal (is) foglalkoznak.

A szemünk láttára bontakozik ki a közéleti nyilvánosság egy újabb színtere. Jó ideje tart már az a trend, amelynek köszönhetően a különböző Facebook- és Instagram-oldalak, valamint YouTube-csatornák követőik nagy száma révén – ha nem is váltják ki, de – kiegészítik a főáramú médiumokat.

A közösségi média legnagyobb véleményvezérei (legyenek akár fiktív figurák, mint Tibi atya vagy valós személyek, mint Dancsó Péter, Majka, Viszkok Fruzsi és Kasza Tibi) esetenként több embert érnek el, mint az RTL Klub híradója vagy a hírportálok.

Bár rendszerint kerülik a politikát – a sztárokhoz, felkapott zenészekhez hasonlóan nem szeretnék megosztani a táborukat –, vannak olyan közéleti témák, amelyeket nem hagyhatnak érintetlenül, hiszen ezek a követőiket pártállástól függetlenül foglalkoztatják. Ezzel viszont beemelnek a közbeszédbe olyan témákat is, amelyek a politikusok számára kényelmetlenek.

„Nyakon öntik a szart mézzel”

„Nem tartottunk senki fejéhez fegyvert, hogy lájkoljon” – mondta lapunknak Szabó Levente, a közel félmillió Facebook-követővel rendelkező TrollFoci egyik ötletgazdája. Hozzátette, az oldal adminjai ugyanolyan szurkolók, mint azok, akik követik őket. Arról írnak, posztolnak, amit a lelátóról tapasztalnak, de azt nem gondolja, hogy az oldal hatalmas befolyásoló erővel bírna.

„Hiánypótló tevékenységet folytatunk. A különböző sportoldalakon nem írják meg tisztességgel, ha a válogatott rosszul játszott, mondhatjuk úgy is, hogy »nyakon öntik a szart mézzel«” – magyarázta a narancs.hu-nak. Tapasztalata szerint a követők egyébként jobban szeretik a dicsérő hangnemű bejegyzéseket, vagy épp azokat, amelyek a magyar válogatott aktuális ellenfelét cikizik ki.

Szabó Levente, TrollFoci

Szabó Levente, TrollFoci

 

 

A Kreatív kommunikációs szaklap a Storyclash alkalmazás segítségével minden hónapban publikálja az általuk mért lájkbajnokság eredményét, amely a magyar nyelvű social media interakcióit összegezi és listázza. A TrollFoci hosszú ideje kimagasló eredményt ér el, a világbajnokság alatt simán első helyre került, megelőzve a Nemzeti Sport Online-t.

Ez annak is köszönhető, hogy a félmilliós bázison belül megbújik egy 50-60 ezres keménymag, akik akár óránként kommentelnek, osztanak, lájkolnak. A nemzeti tizenegy 2013-ban mélyponton volt: 8-1-es vereséget hozott össze a csapat Amszterdamban a hollandok ellen. Szabó szerint ekkor „sokakat mentett meg az öngyilkosságtól a TrollFoci”, mert a szerkesztők meglovagolták a tipikus-magyar, „ha már bénák vagyunk, akkor röhögjünk magunkon” mentalitást különböző paródiavideók és képbejegyzések formájában, így a szurkolók könnyebben tudták feldolgozni a rossz szereplést.

Amikor elkezdett a válogatott eredményesen játszani és kijutott az Európa-bajnokságra, megugrott a lájkok és feliratkozások száma. „Mi vagyunk a 10 millió szövetségi kapitány országa. A magyar emberek imádják a focit, csak egy probléma van ezzel: Magyarországon nincs jó foci” – szögezte le. „Néha azt érzem, hogy egy olyan országban szeretnénk szarkazmussal operálni, ahol nem értik a szarkazmust” – tette hozzá.

A Fideszben időben kapcsoltak

Még a közvélemény-kutatások is azt igazolják, hogy a Fidesz táborán belül sok mindent elfed ugyan a migrációs téma, de őket sem hagyja hidegen a stadionépítés, a rendszer haszonélvezőinek luxusa, a korrupció mértéke vagy akár a Pelenka-gate.

Pelenka-gate: rámozdult-e a közvélemény Orbán Ráhel sztorijára?

Van-e hírértéke annak, ha egy várandós anyuka a kuka mellé dobja a koszos pelenkát? És ha az illető a magyar miniszterelnök lánya? De vajon közszereplő-e a kormányfői családtag? És ha egyre látványosabb az apjától nem független személyes befolyása fontos és jól jövedelmező iparágakban?

A folyamat előrehaladtával párhuzamosan a politikai kommunikáció is felerősödik, hiszen ezeken a felületeken lehet elérni a legeredményesebben a fiatalokat, ráadásul a klasszikus, kormányzattal szemben kritikát megfogalmazó médiumok körül egyre jobban fogy a levegő.

Mint arról cikksorozatunk előző részében beszámoltunk, az 1,3 milliós követői bázissal bíró Tibi atya a kormánypárti kommunikációs gépezet ingerküszöbét is elérte, amikor közéleti témákhoz nyúlt, hiszen időben felismerték ennek kockázatát: rá is szálltak a Facebook-oldal alapítóira.

A HVG három héttel ezelőtt hosszabb cikket szentelt annak, hogy a kormánypáti kommunikációs gépezet már rég nemcsak az utóbbi időben felvásárolt hagyományos médiumokat használja nézetei terjesztésére. Számos kamuoldal, blogoldal kötődik - ha laza szálakkal is - a Habony Árpád neve által fémjelzett apparátushoz. Bár Orbán Viktor néha úgy tesz, mintha nem igazán értené, mi fán terem ez az egész - éve elején ezt mondta egy interjújában a Facebookról: "a szociális média, vagy hogy hívják ezt az internetvilágot” - profi stábja révén az egyik legnagyobb politikai influencer: 630 ezer követője van.

 

„Ez csak vicc”

Az adminok egyébként figyelemmel követik az aktuális témákat, azokból szoktak válogatni, mielőtt posztolásra vállalkoznak. A fő tartalmi szál – értelemszerűen – a magyar válogatott, a bulvárosabb ügyekbe csak óvatosan mennek bele. „Nem nagyon kell megerőltetnünk magunkat, a magyar foci a saját maga paródiája” – mondta Szabó.

Aktuálpolitikával nem foglalkoznak, ezt a tevékenységet meghagyják a különböző portáloknak, ugyanakkor a paródia részeként szenzitív témák náluk is terítékre kerülnek. Ilyen a Mészáros Lőrinc kormányközeli vállalkozó által tulajdonolt 2Rule, valamint a Puskás Akadémia – trollfocisan csak „Gyakadémia” – kifigurázása is. De előkerült már mémként többek között a nem túl eredményes szövetségi kapitányi karriert befutó Geroges Leekens, az Orbán Viktorral egyre szorosabb barátságot kötő Vlagyimir Putyin orosz elnök, illetve Csányi Sándor MLSZ-vezér, valamint a stadionépítések és az olimpia kérdése is.

„A 2Rule név adja magától a mémötleteket. Forgattunk egy videót, aminek az volt a középpontjában, hogy lehet-e csajozni Puskás Akadémia-mezekben”– mondta Szabó Levente. Ezt egyébként a cég marketingesei is jól reagálták le: miután belátták, hogy ez jó poén, még segíthet is márkán, a TrollFoci rendelkezésére bocsátottak két felsőt.

Ám ez sem mindig olyan egyértelmű ebben a NER-ben: Kele János sportkommentátort azok után rúgták ki az Andy Vajna-féle TV2 Csoporthoz tartozó Spíler TV-től, hogy a személyes Facebook-oldalán kritizálta a már sokat emlegetett sportszergyártót.

Stadionokat a kórházak helyére

Múlt héten a Magyar Narancs interjút készített Tóth Mátéval, a Humbák Művek Kft. ügyvezetőjével, aki azt nyilatkozta, már egy ideje hallani, hogy a Tibi atyához hasonló influencereket el akarják takarítani az útból. Szabó szerint, ha valaki megnézi a TrollFoci bejegyzéseit, akkor nem találhat olyan tartalmat, amely erre adna okot.

Nekirongyolt a kormánymédia Tibi atyának

Azt állították, hogy az éttermében történt nemi erőszak. Szerinte azonban mindez nem igaz. A kormánypárti Ripost arról írt, hogy Tibi atya éttermében történt az a nemi erőszak, amivel egy 18 éves afgán menekültet gyanúsítanak. A hírt az Origo is átvette, a portál „Tibi atya kebabozójában erőszakolta meg a fiatal nőt az afgán migráns" címmel közölt cikket.

„Feltüntettük, hogy ha valaki érzékeny lelkű, akkor az hagyja el az oldalt. 2016-ban kiadtunk egy olyan matricát, amin az állt: »stadionokat a kórházak helyére!« Hatalmas cirkuszt kerekedett ki ebből a kommentszekcióban, pedig nyilván csak iróniáról volt szó.” Hozzátette, nem gondolja, hogy a Tibi atyát ért támadással precedenst teremtett volna a kormány.

Közös pont: Blogstar

Az adminok sokáig álarcban nyilatkoztak, emiatt sok kritika érte őket. Szabó Levente elárulta, korábban azért viseltek maszkot, mert zavarba jöttek a kameráktól, később viszont sikerült megbarátkozniuk a nyilvánossággal.

Blogolni – Tibi atyához hasonlóan – a kormányközeli Blogstaron kezdtek el. Ezzel kapcsolatban elmondta, nem kereste meg őket senki, ők döntöttek a szolgáltató mellett, viszont az információink szerint Tibi atya alkotóit az alapító, a kormánypárttal jó viszonyban lévő Csúri Ákos győzte meg a látogatottság növelése miatt, hogy menjen a felületre. „Nem hiszem, hogy a TrollFoci mind a félmillió követője átkattintana a Blogstarra, egyébként pedig, ha a Blog.hu-n csinálnánk ezt (ami az Index nevével fémjelzett médiacsoporthoz tartozik - a szerk.), akkor azzal lenne a baj” – válaszolta kérdésünkre Szabó.

Egyébként a blogfelületen Facebook-oldalukhoz képest kritikusabb állásfoglalások találhatók akár a magyar válogatottról, akár a bajnokságról, de ebből Szabó szerint még soha semmi problémájuk nem volt.

Az Insta mindent visz

Az adminok egyébként korábban bejárták a klasszikus médiát is: még mielőtt a SportKlub lehúzta a rolót, volt egy saját műsoruk a csatornán, TrollFoci TV néven, később viszont átköltöztek a YouTube-ra.

A döntésben hozzájárult az is, hogy a Facebook-eléréseik jelentősen visszaestek. „Folyamatosan próbálunk ezen javítani, több-kevesebb sikerrel. Van egy aranyszabályunk: ha egy poszt 5 perc alatt nem éri el a 100 lájkot, akkor mehet a kukába. Érdekesség, hogy nem nagyon foglalkoztunk áprilisig az Instagram-fiókunkkal, majd elkezdtük azokat a képeket kitenni oda, amelyeket leszedtünk a Facebookról. Az Instán parádésan futottak ezek a bejegyzések, ráadásul április óta 20 ezerről 75 ezerre nőtt a követői bázisunk ezen a felületen.”

Nyitókép: a TrollFoci július 29-i posztja.

Sorozatuk előző részében a Tibi atya és a kormánypárti média közt kirobbant háborúról írtunk.

Le tudja-e győzni Tibi atyát a kormánypárti gépezet?

Beleállt a hatalom az egyik legnagyobb hazai Facebook-bázissal rendelkező oldalba egy kampányban elejtett poszt miatt. A Tibi atyára eddig 1,3 millióan iratkoztak fel, ezt a tömeget pedig láthatóan érzékenyen érinti, ha a kedvenc iszákos papját támadják. A szemünk láttára bontakozik ki új színtere a közéletnek.

 

Figyelmébe ajánljuk