Tévé

A vicc napszámosai

Showder Klub

Interaktív

„Egymás után két komikust akar felléptetni?! Én nem lépek fel egy másik komikus után. […] Ez nem megy, értse meg, hát hallja, nevet a közönség…” – háborog az Annie Hall egyik jelenetében a főszereplő Alvy Singer (azaz Woody Allen), amikor megtudja, hogy egy műsorban közvetlenül egy másik humorista magánszáma után kell a színpadra kimennie.

A varieté és a kabaré világában ilyesmi nem volt szokás nálunk sem, ám a stand-up diadalmas térhódítása elsöpörte ezt a világos alapelvet. Talán nem csupán a marxizmussal elegy rosszindulat mondatja velem, hogy a műfaj felfutásának egyik titka épp az olcsóságában rejlik: ugyan van-e költséghatékonyabb műsor annál, mint ha egy szál humorista üres kisszínpadra kiállva vicceseket mond perceken át, s utána jön a második, a harmadik?

Akárhogy is, a stand-up divatban van, reklámtól a bukott filmig mindenütt ott látjuk a mókás legényeket, akik első számú otthonuk gyanánt persze az RTL Showder Klubját tudhatják. A műsorszám termékmegjelenítést tartalmaz – látható a képernyőn a visszatérő felirat, alighanem a búj­tatott mobilreklámokra utalva, noha az sem teljesen kizárt, hogy az inzert a bulváruniverzum fizetett népszerűsítését vallja meg. Mert az egymásra következő monológok többsége váltig ezt a témakört vicceli körbe: Damu és Palácsik, Hajdú „Peti” és Puzsér „Robi”, Szellő „Pista”, aztán újra Damu, majd újra Hajdú Peti, még jó, hogy Orbán és Gyurcsány odafér ebbe a galériába.

Ilyen dömping mellett majdnem a műsor közepéig kell várni, hogy végre megjelenjen a színen a mindennapi élet és vele az obszervációs humor, midőn Mogács Dániel felhozza életünk közös kísérőjelenségét: a lekvárosüveget, ami leesik. Tán nincs is szubjektívebb dolog annál a világon, mint az, hogy mit találunk mulatságosnak, illetve kit találunk rokonszenvesnek, így szinte hangsúlytalanul és futtában jelzem, hogy magam Mogácsot a se nem vicces, se nem szimpatikus stand-up komikusok közé sorolom, de ez szigorúan egyéni vélemény. Ami tény, a dühös hangtorzításban excelláló fiatalember egyrészt megpróbál élőszóban előadni egy burleszkfilmet, másrészt felvillant egy kór­házi életképet, melynek egyetlen markáns eleme a mindenki másra kiterjedő megvetés. A nyomában fellépő Benk Dénes sok belterj- és bulvárhablaty közepette legalább egyetlen sikerült poénszekvencia erejéig felhoz egy fájdalmas, megalázó, de épp ezért humoros, és – a férfinem számára – univerzális emberi tapasztalást, amely romlékony szervünkhöz, a prosztatához kapcsolódik.

A műsor valósággal felfut az adás végére. Először csak arra lehetünk figyelmesek, hogy a műsort celebráló Kiss Ádám szájából fölhangzik az első „mert” az addigi következetes t-elharapások (mer’) után, aztán pedig színre lép a bűvész Hajnóczy Soma. Magánjelenete épp arra bizonyság, hogy mennyivel szórakoztatóbb a viccelődés, ha nem azt kell egyetlen és főszámnak tekinteni. Hajnóczy láttán kiderül, hogy még egy egészen szimpla poén is mély értelműnek tud hatni, ha bűvésztrükkbe van beágyazva, s ez persze fordítva is igaz: a rutinkunsztok is jobban működnek, ha humort adagol melléjük a bűvész. Több bűvészt a stand-up világába!
S tulajdonképpen elkelne egy kardnyelő is.

RTL Klub, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.