Tévé

A vicc napszámosai

Showder Klub

Interaktív

„Egymás után két komikust akar felléptetni?! Én nem lépek fel egy másik komikus után. […] Ez nem megy, értse meg, hát hallja, nevet a közönség…” – háborog az Annie Hall egyik jelenetében a főszereplő Alvy Singer (azaz Woody Allen), amikor megtudja, hogy egy műsorban közvetlenül egy másik humorista magánszáma után kell a színpadra kimennie.

A varieté és a kabaré világában ilyesmi nem volt szokás nálunk sem, ám a stand-up diadalmas térhódítása elsöpörte ezt a világos alapelvet. Talán nem csupán a marxizmussal elegy rosszindulat mondatja velem, hogy a műfaj felfutásának egyik titka épp az olcsóságában rejlik: ugyan van-e költséghatékonyabb műsor annál, mint ha egy szál humorista üres kisszínpadra kiállva vicceseket mond perceken át, s utána jön a második, a harmadik?

Akárhogy is, a stand-up divatban van, reklámtól a bukott filmig mindenütt ott látjuk a mókás legényeket, akik első számú otthonuk gyanánt persze az RTL Showder Klubját tudhatják. A műsorszám termékmegjelenítést tartalmaz – látható a képernyőn a visszatérő felirat, alighanem a búj­tatott mobilreklámokra utalva, noha az sem teljesen kizárt, hogy az inzert a bulváruniverzum fizetett népszerűsítését vallja meg. Mert az egymásra következő monológok többsége váltig ezt a témakört vicceli körbe: Damu és Palácsik, Hajdú „Peti” és Puzsér „Robi”, Szellő „Pista”, aztán újra Damu, majd újra Hajdú Peti, még jó, hogy Orbán és Gyurcsány odafér ebbe a galériába.

Ilyen dömping mellett majdnem a műsor közepéig kell várni, hogy végre megjelenjen a színen a mindennapi élet és vele az obszervációs humor, midőn Mogács Dániel felhozza életünk közös kísérőjelenségét: a lekvárosüveget, ami leesik. Tán nincs is szubjektívebb dolog annál a világon, mint az, hogy mit találunk mulatságosnak, illetve kit találunk rokonszenvesnek, így szinte hangsúlytalanul és futtában jelzem, hogy magam Mogácsot a se nem vicces, se nem szimpatikus stand-up komikusok közé sorolom, de ez szigorúan egyéni vélemény. Ami tény, a dühös hangtorzításban excelláló fiatalember egyrészt megpróbál élőszóban előadni egy burleszkfilmet, másrészt felvillant egy kór­házi életképet, melynek egyetlen markáns eleme a mindenki másra kiterjedő megvetés. A nyomában fellépő Benk Dénes sok belterj- és bulvárhablaty közepette legalább egyetlen sikerült poénszekvencia erejéig felhoz egy fájdalmas, megalázó, de épp ezért humoros, és – a férfinem számára – univerzális emberi tapasztalást, amely romlékony szervünkhöz, a prosztatához kapcsolódik.

A műsor valósággal felfut az adás végére. Először csak arra lehetünk figyelmesek, hogy a műsort celebráló Kiss Ádám szájából fölhangzik az első „mert” az addigi következetes t-elharapások (mer’) után, aztán pedig színre lép a bűvész Hajnóczy Soma. Magánjelenete épp arra bizonyság, hogy mennyivel szórakoztatóbb a viccelődés, ha nem azt kell egyetlen és főszámnak tekinteni. Hajnóczy láttán kiderül, hogy még egy egészen szimpla poén is mély értelműnek tud hatni, ha bűvésztrükkbe van beágyazva, s ez persze fordítva is igaz: a rutinkunsztok is jobban működnek, ha humort adagol melléjük a bűvész. Több bűvészt a stand-up világába!
S tulajdonképpen elkelne egy kardnyelő is.

RTL Klub, április 24.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.