Rádió

Államfői interjú, máshol

Zuzana Čaputová a Pátria Rádióban

Interaktív

Milyen egy jó politikusinterjú, ami nem az elfogultságok felől közelít, nem konfrontatív, de nem is az alákérdezés mókuskerekét pörgeti? Ez a kérdés ma Magyarországon gyakorlatilag nem több puszta elmejátéknál, minthogy ilyesféle interjúk sincsenek.

Milyen egy jó politikusinterjú, ami nem az elfogultságok felől közelít, nem konfrontatív, de nem is az alákérdezés mókuskerekét pörgeti? Ez a kérdés ma Magyarországon gyakorlatilag nem több puszta elmejátéknál, minthogy ilyesféle interjúk sincsenek. Jó, akadnak ellenzéki politikusok, akik az ellenzéki média adott (szűk) tereiben hajlandók bevállalós, karcos beszélgetésekre. Ugyanakkor emberemlékezet óta nem találkoztunk a hazai éterben (a hazai képernyőkön talán még kevésbé), mondjuk, azzal a helyzettel, hogy ellenzéki politikus beszélt nem ellenzéki csatornán, vagy fordítva, kormánypárti politikus kormánykritikus fórumon. Az egyik nem hívja a másikat, s ha a másik hívná az egyiket, az nem megy el. Ennek a politikai diskurzusképtelenségnek két szörnyszülöttje is van, s ezek épp szélsőségességüknél fogva mutatnak rá az egész terep pervertáltságára: egyfelől a kötelező ellenzéki jelenések választási időszakban az állami tévében (emlékezzünk a kotkodálásra például), a másik szélsőség pedig a rendszeres pénteki kormányfői fejtágítás és jópofi a Kossuthon. Ugyan más-más okból, de egyiket sem jó hallgatni, s mindkettő egy nagy kudarctörténet illusztrációjaként értelmezhető csak.

A bezzegországok éppúgy idegesítőek, mint az eminensek egy iskolai osztályban, különösen a hülye gyerekek szemszögéből nézve. Magyarország Európában kétségtelenül hülye gyerek, ráadásul az a fajta, aki még büszke is rá. Innen szemügyre véve északi szomszédunkat, nyilván érthető, ha mindenkiben kicsit felmegy a pumpa, mert hát tényleg, hogy lehetnek ennyire normálisak.

Máskülönben semmi látványos nincs ebben az egészben: a Pátria Rádió (a szlovák közszolgálati rádió magyar adása) interjúra hívta a nemrég megválasztott államfőt, Zuzana Čaputovát, aki – ahogy azt Lovász Attila riporter tömören informatív felvezetőjéből megtudjuk – az ötödik államfője az országnak, a negyedik közvetlenül megválasztott, és az első nő. Csak azért nem mondjuk, hogy Čaputová kiknek és miféle támogatásával került a Grassalkovich-kastélyba, mert az Elnöki Palota épp le van zárva, az államfő pedig, mint kiderül, bazini családi házából jár be Pozsonyba dolgozni. Egyébként meg a szavazók jóvoltából van ott, ahol, mert Szlovákiában az embe­rek választják az elnököt.

A beszélgetés a lakóhely tisztázása után rögtön erősen szakmai irányt vesz, köszönhetően Lovász precíz kérdéseinek. És ha valaki azt mondja, hogy nem hallgatóbarát az alkotmányozás kérdéséről ilyen mélységben beszélni, az csak azért gondolhatja ezt, mert Magyarországon már totálisan elszokott attól, hogy egy közjogi méltóság igyekezzen alaposan és szakmailag felkészülten kifejteni a nézeteit hasonló ügyekben. Nálunk az alkotmányt (bocs, alaptörvényt) a fáról szedik, ezért nincs mit magyarázni rajta, szilárdsága ismerten gránitszerű, tudja ezt minden magyar, nem is kérdez vissza, ha teheti sem. De nem is teheti.

Mondom, nem történt semmi érdekes, Čaputová és Lovász elbeszélgettek egy lehetséges alkotmánymódosítás kereteiről, az elnök várható kinevezési gyakorlatáról, az alkotmánybíróság függetlenségének fontosságáról, az autonóm igazságszolgáltatásról és a tudomány szabadsága biztosításának szükségességéről, meg még csupa olyan bohóságról, amit mi idehaza már rég meghaladtunk. De szóba került a kettős állampolgárság kérdése is, amiről Čaputová kijelentette: a jelenlegi törvénnyel nem ért egyet, és neki semmilyen fenntartása sincs a kettős állampolgárság intézményével szemben. Ezután volt még szó a magyar nemzetiségi jogokról, nyelvhasználatról, helységnévtáblákról, sőt, Trianon 100. évfordulójáról is. Úgy tűnt, van itt egy magyar nemzetiségű kérdező meg egy szlovák elnök, és értelmes eszmecserére képesek ezekről az olykor kényes, máskor meg túlságosan is kényeskedve előadott kérdésekről. Valóban nem történt semmi, mégis olyan érzése lehetett a magyarországi politikán szocializálódott hallgatónak, mintha egy másik világba csöppent volna. Pedig itt van ez is, a sarkon túl.

Pátria Rádió, július 17.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.