tévéSmaci

Alszok cicummal

  • tévésmaci
  • 2015. december 12.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché elkapták Ómafát, különösen ügyeltek a részletekre. Szürkére festett, szűk kihallgatófülke, ócska furnérborítású íróasztal, két szék, egy stoki és az elmaradhatatlan asztali lámpa. Dohányfüst, csordultig tele bádog hamutartó, izzadságfoltos, felgyűrt ing, áporodott ­levegő, kanszag. Ómafa derűsnek mutatta magát, mint akinek nincs mitől tartania. Belökték ebbe a lyukba, aztán hosszú időre eltűntek – ja, a híres tükröt ki is felejtettem. De Ómafa nem állt oda elé, nem mutogatott, nem grimaszolt, egyszer lopva megnézte magát benne, aztán még egyszer, de tovább nem törődött vele. Előbb Sztupa jött be, aztán Troché, de ugyanazzal az ajtónyitással mindketten. Sztupa csikorogva kihúzta az egyik széket, gondosan ügyelve, hogy egy milliméterre se emelje meg, karistolja csak a követ. Troché nem ült le, inkább föl-alá sétált. Neve? – kérdezte Sztupa, de mielőtt bárki is elröhöghette volna magát, folytatta. – Jól van, hagyjuk a formaságokat, tudod, hogy miért vagy itt, Ómafa? Nem tudom, Sztupa. Nem is sejted, mi? – vonta fel jártában a vállát Troché. Nem is sejtem, Troché. Azért vagy itt, hogy elmondjuk, hogy nem is volt 1956. Meg ’57 se, de ez mindegy. Nem volt semmi. Lószar sem, nemhogy mohácsi vész meg törökdúlás. Az egész csak neked lett kitalálva, azóta, mióta az értelmed nyiladozni kezdett, addig meg nem volt kutyafüle sem. Nektek van valami becsípődésetek a kutyákkal meg a lovakkal? Itt mi kérdezünk. Mit kérdeztek? Mondtam, hogy nem te kérdezel. De a régi emlékekre tekintettel erre a kérdésedre válaszolok, azt kérdezzük, hogy érted-e? Már azt, hogy nem volt sem ló, sem kutya? Értem. Macskák sem voltak? Nem, baszod, macskák sem voltak, azokat is mi találtuk ki neked. És a többieknek? Már megint kérdezel, milyen többieknek? Hát, a többieknek, mit tudom én, Pintérnek és Mráznak, vagy a sarki fűszeresnek, az elgázolt táncdalénekesnek is kitaláltatok valamit? Vagy mindenkinek ugyanazt találtátok ki, hogyha találkozunk, mondjuk én és a sarki ószeres, akkor ne bukjatok le, mert két mondat után kiderülne, hogy ő úgy tudja, hogy ’63-ban volt a forradalom, s a Beatles az egy ókeresztény romváros. Nem, Ómafa, te kurvára nem értesz semmit, hiába mondod. Többiek sincsenek, nem is voltak soha, őket is mi találtuk ki neked. Akkor nincs semmi? Kezdi már kapiskálni. Tényleg semmi? Tényleg. Ez hülyeség, most ettem egy almát. Alma az pláne nincs, még nincsebb. Nincs? Kár. Tévé?

Pénteken (13-án) az HBO este kilenckor vetíti Patricia Highsmith Kétarcú január című regényének tavalyi filmváltozatát, ami kétségkívül ambiciózus darab, s a Highsmith-adaptációk színes-szagos csoportozatából való, mint amilyen A tehetséges Mr. Ripley is volt anno. Ám azt továbbra is Az amerikai barát bizonyítja, hogy a neves szerző művei nem adaptálhatatlanok. Engem persze az éjjel negyed tizenkettőkor a Film+-on kezdődő Tartozol a haláloddal érdekel, mert olyan csókák lépnek fel benne, mint Ray Winstone, John Hurt vagy épp Ian McShane. A zeneszerző meg a ti kedvencetek, Angelo Badalamenti, aki a hazaadást a pad alá menti.

Szombaton ebédidőben a Cinemax a Vaslépcső c. 2013-as francia Simenon-adaptációt tálalja fel, tehát vagy előfizetek, vagy rendelek magamnak egy Kár­páti borzaskát futárral. Este Flashdance kilenckor a Dunán, úgyhogy menten be is készítek magamnak egy vödör vizet, s megnézem, hogy áll a nagymutter a lábtyűm kötésével.

Vasárnap Zsan Mari lesz ebédre, de most a Dunán, ami érthető is, hisz Dumas-tól van: A három testőr André Hunebelle tollából, aki bár nagy csákesz volt, de a 61-es testőrség az igazi. Tudják, olyan ez, mint a bor, jó évjárat, magas tannintartalom, a frissen kaszált fű illata és nagyfokú gyümölcsösség jellemzi. Meg a pánikszerű hülyeség.

Kedden a lehallgatószakma árnyoldalairól szóló Magánbeszélgetés c. filmet tűzi műsorára este hat után a Cinemax, amiből a napnál is világosabb, hogy eltelt negyven év, s én helyesen cselekedtem a Kárpáti borzaskával kapcsolatban. Önök is inkább egyenek a tévézés helyett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.