„Egyszerű, könnyen, szinte rutinszerűen megoldható. Ami ildomos, mert járványhelyzetben nem szabad nehéz érettségit adni a gyerekeknek, másrészt érezni lehet a feladatsoron a jóval kevésbé kompetenciaközpontú, sokkal inkább ismeretközpontú új érettségi követelmények előszelét” – mondta a középszintű magyarérettségiről Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke az eduline.hu-nak.
A hétfői magyarérettségi első részének szövegértési feladatának bázisszövege az 1848/149-es szabadságharc nagy szónokairól szólt, például Kossuth Lajosról és Jókai Mórról. A szónoki beszédek kapcsán kellett a középszinten vizsgázóknak megoldaniuk a kétoldalas szöveghez kapcsolódó tizenegy feladatot. Arató szerint „1848 vitathatatlanul a nemzeti történelem egyik fénypontja, de az idei magyarérettséginek van egy olyan íze, hogy csak régi klasszikusokat kell elemezni, és még a szövegértési feladatok is Jókairól, Petőfiről és Kossuthról szólnak”.
Az érvelési feladatban a diákoknak többek között arról kellett értekezniük, menő-e a társasjáték – nincs rossz vélemény, az egyetlen lényeges szempont, hogy a megadott paraméterek szerint kellő számú szóból álljon az a szöveg, és azt megfelelően építsék fel. Akik nem ezt a feladatot választották, azoknak a hivatalos levél formai követelményeivel kellett tisztában lenniük. A „gyakorlati szöveg alkotása” feladat témája szerint egy természetjáró szakkör elindításáról kellett levelet írni. Az elnök szerint ezúttal pont az a legszerencsésebb feladat, amely kikerül 2024-től az érettségiről. Az érvelés a digitális játékokról és a hagyományos társasjátékról szólt, „ez a téma a gyerekekhez közel áll, erről valóban van véleményük”.