tévéSmaci

Babszúnyog

  • tévésmaci
  • 2017. november 5.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché felhagytak a beszéddel, Troché egyszerűen elhallgatott, befogta a száját, lakatot tett rá. Nem így Sztupa! Ő néha azt mondta, hogy mő. Vagyis néha elnyújtotta, mőőőőőő, néha meg csak úgy odavetette: mő. Mő, szevasz. Mő, ki kérdezett? Mő, és kész. Sztupának ment ez minden testhelyzetben, ülve, fekve, állva, járva. Ült a közeli világvárosban berendezett székházuk elnöki csarnokának egyik rettenetes foteljában, ki sem látszott belőle, s csak a csarnok büszke oszlopai közül visszhangzott elő, hogy mő. Ez volt a válasz mindenre. Sztupa jött szembe az utcán, hol Trochéval, hol önmagával, s odabökte, hogy mő, mintha köszönne vagy pont fordítva, elhárítana egy köszönést. Ha a kellő jóindulattal szemléljük e kétségkívül furcsa helyzetet, úgy magyarázzuk, hogy Trochénak köszönésképp mondott mőt, önmagának meg kitérőleg. Vagy fordítva. A legmegrázóbb a fekve kimondott mő volt, olykor mőőőőő. Sztupa feküdt a közeli világvárosban emelkedő székházuk elnöki csarnokzatának egyik bizonyára kényelmes kerevetjén, mint egy olajsejkekre szakosodott pszichiáter fogadóóráján, alapvetően kussban, aztán váratlanul fölkiáltott: mő. Trochénak párszor átfutott az agyán, hogy reagál, esetleg ő is azt mondja, hogy mő. Vagy azt, hogy mő, bazdmeg, de idág sosem ragadtatta magát. Utólag mondhatjuk, hogy helyesen tette, mert hamarosan olyan természetességgel találta meg a választ, mintha magától jött volna. Addig persze Ómafa is átvonult néhányszor a színen, mindig nemtörődöm pofával leplezve, hogy alig várja a mőt. S ez egész addig így ment, míg Troché oda nem állt Sztupa elé, s a szemébe nem mondta a választ: pacsakő.

Pénteken (6-án) végérvényesen bebizonyosodik, hogy a televíziók műsorát nem emberek, még kevésbé szerkesztők állítják össze, hanem gépek. Legalábbis a Nemzeti Főadó műsorát bizonyosan. Jön a gép, azt mondja reszelős hangon, robot vagyok, robot vagyok, október hatodika van, esős idő, de ez mellékszál, robot vagyok, robot vagyok, ez a nemzet gyásznapja, leadom fél tízkor este a Szirmok, virágok, koszorúkat, robot vagy, kkk, kkk, kikapcs, nyekkk. Mondjuk, ezzel szinte egy időben az HBO-n megismerhetjük Jozef Gabčík és Jan Kubiš szép és igaz történetét. Bizony arról a Gabčíkról beszélünk, ezúttal a rabul ejtő tekintetű Cillian Murphy megformálásában, akiről Bőst és úgyszólván a legendák komplett vízierőművét elnevezték. Nos, e két derék férfiú – Kubiš Jamie Dornan ugyancsak értő megformálásában – arról nevezetes, hogy Holešovice mellett sikeres merényletet követtek el Reinhard Heydrich náci csúcsvezető ellen. Az Anthropoid című film, ennek az Operation Anthropoid néven futó akciónak állít emléket, egészen Lidicéig. S ha ennyi nem lenne elég a hétvégi búskomorság megalapozásához, akkor még a Film Cafén fél hét előtt bele lehet nézni a Trisztán és Izoldába, amiben a történeten magán túl az is szörnyű, hogy James Franco játssza Trisztánt – legalább itt nem ikreket ad. Viszont Cornwall királyát, a jó Márkust (jó, akkor Márkot) Rufus Sewell vezeti elő, tehát akkor inkább azt mondanám, hogy mégis. Kár, hogy a Trisztán és Izoldában nem dohányoznak valamiért a szereplők, ugyanis Rufus Sewell dohányzik a legjobban filmen. A tévé viszont nem ér egy pofa bagót sem.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.