Rádió

Vágni vagy nem vágni

Faápolás a Kossuth rádióban

Interaktív

Az utóbbi évtizedekben úgy alakult a fákhoz való viszonyunk, mint valami fűrészporos kis polgárháború; a végletesen megosztott nép egyik fele, ha kellett, a fatörzsekhez láncolta magát, míg a másik láncfűrésszel hadonászva járta be az országot. Bár lehet, hogy az egész nem annyira drámai, mint inkább tragikomikus, az mindenesetre biztos, hogy ha megkérdeznék, akármelyikünk kapásból fel tudna sorolni néhány emlékezetesen értelmetlen fapusztítást a közelmúltból.

És hát a jelen sem kutya, hogy a feltételezhetően nem túl távoli jövő kilátásairól inkább ne is beszéljünk. A szombat kora délutánonként jelentkező A tudomány hangjai a maga ártatlan módján ebbe a darázsfészekbe nyúlt bele.

A műsor némiképp a régi időket idézi: jól lassú és üdítően unalmas. Már legalábbis azok számára, akik még csak nem is érdeklődő laikusként, de, mondjuk, sima hétvégi ebéd utáni lazsálókként csöppennek bele. Mert ez a fajta tudományos ismeretterjesztés mintha már nem lenne igazán a közszolgálati médiahorizont zenitjén. Jó, van még Oxigén meg Szonda is, de ezek A tudomány hangjaival összeadva egész heti percmennyiségükben sem teszik ki egy rendes napi politikai műsor adásidejét, hogy a körkapcsolásokat meg sporthíradókat, pláne a reggeli napindító magazinokat ne is említsük. Elképzelhető, hogy ez szezont a fazonnal típusú összevetés, de akárhogy is, biztosan nem tenne rosszat a hallgatók idegeinek (pláne a tájékozottságuknak) több tudományos rezdülés.

A Bicsák Eszter vezette magazin legutóbb tehát a fákról szólt, pontosabban a fák védelméről, még pontosabban egy új szakmai diszciplína, a tudományos faápolás megjelenéséről és előretöréséről. De még mielőtt a kérdéskör gyökeréig eljutottunk volna, egy rövid bejátszáson át egy pillanatra ismét bekukkantott a mai Magyarország rögvalósága: hirtelen a három évvel ezelőtti Siklóson találtuk magunkat, ahol két helybeli (név szerint Hamburger Gáborné, valamint Marika néni) került összetűzésbe a mikrofon előtt egy meg nem nevezett szomszéd hölggyel. A gyorsan elfajuló vita tárgya az utcabeli platánsor volt, hogy vágni vagy nem vágni, és ha már vágni, mennyire. Mire azonban a megszólalók rendesen egymásnak eshettek volna, döntöttek a gépek, és szépen derékban elmetszették az évtizedes törzseket.

Ebből a mélységből indult tehát a faápolás tudományának (egyben művészetének) a bemutatása, mintegy jó erősen aláhúzva a téma létjogosultságát. Az ügy kapcsán megszólaló szakértőtől közben azt is megtudjuk, hogy ma már vannak kifinomultabb módszerek is, mint a radikális csonkolás. Ott van rögtön a metszés: még egy nagyra növő fát is kordában lehet tartani, ha minden évben precízen („mint a szőlőt”) visszametszik az ágait. Na, hát ez az a körültekintő hozzáállás, tennénk hozzá rögtön, amire szélesebb körben (vö. kerületek, városok, községek) semmi esélyt nem látunk, de ez ne törje le senki lelkesedését. És nem is töri. A következő etapban megtudjuk, hogy van már OKJ-s, sőt, az erdészeti és kertészeti egyetemekre építő szakmérnöki képzés is faápolásból. A Szent István Egyetem dendrológusa, Sütöriné dr. Diószegi Magdolna pedig azt is elárulja, hogy elkészült a Közterületi Sorfák Jegyzéke, amire ajánlattételként érdemes tekinteni, egyfajta étlapként, amiről ki-ki a maga belátása szerint választhatja ki a neki legmegfelelőbb, de legalábbis legszimpatikusabb fát.

A tudomány hangjai nagyjából harmincperces menetideje jóval többnek érződik, ami akár kritikaként is hangozhat, de lényegében nem az. Tény, hogy első hallásra vannak fülbemászóbb kérdések is, mint hogy szokás-e még betonnal kitölteni az odúkat (nem), vagy, hogy mikorra készül el a főváros teljes fanyilvántartása (a fasoroké már kész, a parkoké hamarosan). Ám elég csak egy pillanatra elképzelni az életünket fák nélkül (képzelőerő híján sétálni egyet a Rákóczi úton), hogy belássuk, sok fontosabb biztosan nincs ennél.

Az adás legvégét a műsorkészítők is mintha ehhez az emelkedettséghez hangolták volna: a makkosmáriai búcsújáró képesfák példáján keresztül igyekeztek megvillantani a faápolás misztikáját. „Az egyik tölgyön egy kis abroncs is van – mondja a riporter –, feltételezem, az erdészeknek úgy kell vigyázniuk rá, hogy mindez rajta maradjon, hiszen ez a szent hely lényege.” Mire az erdész: „Eredetileg nem erre a fára került ki a szentkép, többször is áthelyezték, és Budakeszin egy templomban is őrizték egy ideig.” Ez nem jött be, mondhatnánk, de talán úgy a pontosabb, hogy kinek a fa, kinek a szentkép.

A tudomány hangjai, Kossuth rádió, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.