Rádió

Vágni vagy nem vágni

Faápolás a Kossuth rádióban

Interaktív

Az utóbbi évtizedekben úgy alakult a fákhoz való viszonyunk, mint valami fűrészporos kis polgárháború; a végletesen megosztott nép egyik fele, ha kellett, a fatörzsekhez láncolta magát, míg a másik láncfűrésszel hadonászva járta be az országot. Bár lehet, hogy az egész nem annyira drámai, mint inkább tragikomikus, az mindenesetre biztos, hogy ha megkérdeznék, akármelyikünk kapásból fel tudna sorolni néhány emlékezetesen értelmetlen fapusztítást a közelmúltból.

És hát a jelen sem kutya, hogy a feltételezhetően nem túl távoli jövő kilátásairól inkább ne is beszéljünk. A szombat kora délutánonként jelentkező A tudomány hangjai a maga ártatlan módján ebbe a darázsfészekbe nyúlt bele.

A műsor némiképp a régi időket idézi: jól lassú és üdítően unalmas. Már legalábbis azok számára, akik még csak nem is érdeklődő laikusként, de, mondjuk, sima hétvégi ebéd utáni lazsálókként csöppennek bele. Mert ez a fajta tudományos ismeretterjesztés mintha már nem lenne igazán a közszolgálati médiahorizont zenitjén. Jó, van még Oxigén meg Szonda is, de ezek A tudomány hangjaival összeadva egész heti percmennyiségükben sem teszik ki egy rendes napi politikai műsor adásidejét, hogy a körkapcsolásokat meg sporthíradókat, pláne a reggeli napindító magazinokat ne is említsük. Elképzelhető, hogy ez szezont a fazonnal típusú összevetés, de akárhogy is, biztosan nem tenne rosszat a hallgatók idegeinek (pláne a tájékozottságuknak) több tudományos rezdülés.

A Bicsák Eszter vezette magazin legutóbb tehát a fákról szólt, pontosabban a fák védelméről, még pontosabban egy új szakmai diszciplína, a tudományos faápolás megjelenéséről és előretöréséről. De még mielőtt a kérdéskör gyökeréig eljutottunk volna, egy rövid bejátszáson át egy pillanatra ismét bekukkantott a mai Magyarország rögvalósága: hirtelen a három évvel ezelőtti Siklóson találtuk magunkat, ahol két helybeli (név szerint Hamburger Gáborné, valamint Marika néni) került összetűzésbe a mikrofon előtt egy meg nem nevezett szomszéd hölggyel. A gyorsan elfajuló vita tárgya az utcabeli platánsor volt, hogy vágni vagy nem vágni, és ha már vágni, mennyire. Mire azonban a megszólalók rendesen egymásnak eshettek volna, döntöttek a gépek, és szépen derékban elmetszették az évtizedes törzseket.

Ebből a mélységből indult tehát a faápolás tudományának (egyben művészetének) a bemutatása, mintegy jó erősen aláhúzva a téma létjogosultságát. Az ügy kapcsán megszólaló szakértőtől közben azt is megtudjuk, hogy ma már vannak kifinomultabb módszerek is, mint a radikális csonkolás. Ott van rögtön a metszés: még egy nagyra növő fát is kordában lehet tartani, ha minden évben precízen („mint a szőlőt”) visszametszik az ágait. Na, hát ez az a körültekintő hozzáállás, tennénk hozzá rögtön, amire szélesebb körben (vö. kerületek, városok, községek) semmi esélyt nem látunk, de ez ne törje le senki lelkesedését. És nem is töri. A következő etapban megtudjuk, hogy van már OKJ-s, sőt, az erdészeti és kertészeti egyetemekre építő szakmérnöki képzés is faápolásból. A Szent István Egyetem dendrológusa, Sütöriné dr. Diószegi Magdolna pedig azt is elárulja, hogy elkészült a Közterületi Sorfák Jegyzéke, amire ajánlattételként érdemes tekinteni, egyfajta étlapként, amiről ki-ki a maga belátása szerint választhatja ki a neki legmegfelelőbb, de legalábbis legszimpatikusabb fát.

A tudomány hangjai nagyjából harmincperces menetideje jóval többnek érződik, ami akár kritikaként is hangozhat, de lényegében nem az. Tény, hogy első hallásra vannak fülbemászóbb kérdések is, mint hogy szokás-e még betonnal kitölteni az odúkat (nem), vagy, hogy mikorra készül el a főváros teljes fanyilvántartása (a fasoroké már kész, a parkoké hamarosan). Ám elég csak egy pillanatra elképzelni az életünket fák nélkül (képzelőerő híján sétálni egyet a Rákóczi úton), hogy belássuk, sok fontosabb biztosan nincs ennél.

Az adás legvégét a műsorkészítők is mintha ehhez az emelkedettséghez hangolták volna: a makkosmáriai búcsújáró képesfák példáján keresztül igyekeztek megvillantani a faápolás misztikáját. „Az egyik tölgyön egy kis abroncs is van – mondja a riporter –, feltételezem, az erdészeknek úgy kell vigyázniuk rá, hogy mindez rajta maradjon, hiszen ez a szent hely lényege.” Mire az erdész: „Eredetileg nem erre a fára került ki a szentkép, többször is áthelyezték, és Budakeszin egy templomban is őrizték egy ideig.” Ez nem jött be, mondhatnánk, de talán úgy a pontosabb, hogy kinek a fa, kinek a szentkép.

A tudomány hangjai, Kossuth rádió, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.