Rádió

Vágni vagy nem vágni

Faápolás a Kossuth rádióban

Interaktív

Az utóbbi évtizedekben úgy alakult a fákhoz való viszonyunk, mint valami fűrészporos kis polgárháború; a végletesen megosztott nép egyik fele, ha kellett, a fatörzsekhez láncolta magát, míg a másik láncfűrésszel hadonászva járta be az országot. Bár lehet, hogy az egész nem annyira drámai, mint inkább tragikomikus, az mindenesetre biztos, hogy ha megkérdeznék, akármelyikünk kapásból fel tudna sorolni néhány emlékezetesen értelmetlen fapusztítást a közelmúltból.

És hát a jelen sem kutya, hogy a feltételezhetően nem túl távoli jövő kilátásairól inkább ne is beszéljünk. A szombat kora délutánonként jelentkező A tudomány hangjai a maga ártatlan módján ebbe a darázsfészekbe nyúlt bele.

A műsor némiképp a régi időket idézi: jól lassú és üdítően unalmas. Már legalábbis azok számára, akik még csak nem is érdeklődő laikusként, de, mondjuk, sima hétvégi ebéd utáni lazsálókként csöppennek bele. Mert ez a fajta tudományos ismeretterjesztés mintha már nem lenne igazán a közszolgálati médiahorizont zenitjén. Jó, van még Oxigén meg Szonda is, de ezek A tudomány hangjaival összeadva egész heti percmennyiségükben sem teszik ki egy rendes napi politikai műsor adásidejét, hogy a körkapcsolásokat meg sporthíradókat, pláne a reggeli napindító magazinokat ne is említsük. Elképzelhető, hogy ez szezont a fazonnal típusú összevetés, de akárhogy is, biztosan nem tenne rosszat a hallgatók idegeinek (pláne a tájékozottságuknak) több tudományos rezdülés.

A Bicsák Eszter vezette magazin legutóbb tehát a fákról szólt, pontosabban a fák védelméről, még pontosabban egy új szakmai diszciplína, a tudományos faápolás megjelenéséről és előretöréséről. De még mielőtt a kérdéskör gyökeréig eljutottunk volna, egy rövid bejátszáson át egy pillanatra ismét bekukkantott a mai Magyarország rögvalósága: hirtelen a három évvel ezelőtti Siklóson találtuk magunkat, ahol két helybeli (név szerint Hamburger Gáborné, valamint Marika néni) került összetűzésbe a mikrofon előtt egy meg nem nevezett szomszéd hölggyel. A gyorsan elfajuló vita tárgya az utcabeli platánsor volt, hogy vágni vagy nem vágni, és ha már vágni, mennyire. Mire azonban a megszólalók rendesen egymásnak eshettek volna, döntöttek a gépek, és szépen derékban elmetszették az évtizedes törzseket.

Ebből a mélységből indult tehát a faápolás tudományának (egyben művészetének) a bemutatása, mintegy jó erősen aláhúzva a téma létjogosultságát. Az ügy kapcsán megszólaló szakértőtől közben azt is megtudjuk, hogy ma már vannak kifinomultabb módszerek is, mint a radikális csonkolás. Ott van rögtön a metszés: még egy nagyra növő fát is kordában lehet tartani, ha minden évben precízen („mint a szőlőt”) visszametszik az ágait. Na, hát ez az a körültekintő hozzáállás, tennénk hozzá rögtön, amire szélesebb körben (vö. kerületek, városok, községek) semmi esélyt nem látunk, de ez ne törje le senki lelkesedését. És nem is töri. A következő etapban megtudjuk, hogy van már OKJ-s, sőt, az erdészeti és kertészeti egyetemekre építő szakmérnöki képzés is faápolásból. A Szent István Egyetem dendrológusa, Sütöriné dr. Diószegi Magdolna pedig azt is elárulja, hogy elkészült a Közterületi Sorfák Jegyzéke, amire ajánlattételként érdemes tekinteni, egyfajta étlapként, amiről ki-ki a maga belátása szerint választhatja ki a neki legmegfelelőbb, de legalábbis legszimpatikusabb fát.

A tudomány hangjai nagyjából harmincperces menetideje jóval többnek érződik, ami akár kritikaként is hangozhat, de lényegében nem az. Tény, hogy első hallásra vannak fülbemászóbb kérdések is, mint hogy szokás-e még betonnal kitölteni az odúkat (nem), vagy, hogy mikorra készül el a főváros teljes fanyilvántartása (a fasoroké már kész, a parkoké hamarosan). Ám elég csak egy pillanatra elképzelni az életünket fák nélkül (képzelőerő híján sétálni egyet a Rákóczi úton), hogy belássuk, sok fontosabb biztosan nincs ennél.

Az adás legvégét a műsorkészítők is mintha ehhez az emelkedettséghez hangolták volna: a makkosmáriai búcsújáró képesfák példáján keresztül igyekeztek megvillantani a faápolás misztikáját. „Az egyik tölgyön egy kis abroncs is van – mondja a riporter –, feltételezem, az erdészeknek úgy kell vigyázniuk rá, hogy mindez rajta maradjon, hiszen ez a szent hely lényege.” Mire az erdész: „Eredetileg nem erre a fára került ki a szentkép, többször is áthelyezték, és Budakeszin egy templomban is őrizték egy ideig.” Ez nem jött be, mondhatnánk, de talán úgy a pontosabb, hogy kinek a fa, kinek a szentkép.

A tudomány hangjai, Kossuth rádió, szeptember 30.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.