Kapuőrzési pánik – Cenzúráz a Google

  • Barta Judit
  • Zagyi Veronika
  • 2014. szeptember 14.

Interaktív

A francia baloldali online újság, a Rue89 a címoldalán hozza, hogy a Google, az Európai Unió Bíróságának idén májusban beiktatott, „elfeledéshez való jog” nevű törvényére hivatkozva eltávolította a találati listájáról egy cikküket. A törvény lehetővé teszi, hogy magánszemélyek kérvényezzék a róluk szóló tartalmak visszavonását, amennyiben azok „pontatlanok, irrelevánsak, elévültek vagy túlzók”. De ki vagy mi dönti el, hogy valóban azok-e?

A felrótt esetben a Rue89 Pénztárca rovatának 2012-es cikkét rejtette el a Google. A rovat különböző foglalkozású emberek jövedelmi viszonyait és költekezéseit tárgyalja, az ilyesmi amúgy tabu a francia társadalomban. Természetesen nem csupán a francia lapot érinti az új uniós törvény, a példák számosak. A Libération, a Figaro, az angol Telegraph, az Independent, sőt a BBC anyagait is távolította már el a Google, vagy épp a spanyol El Mundóét, derül ki a Rue89 cikkéből és a hiddenfrom­google.com oldalról, amit a törvényre reagálva hozott létre egy amerikai fejlesztő.

Kiből lesz a cenzor?

Vajon az unió miért tartja fontosnak a keresőmotorok szabályozását? Mintha a 20. században a lapterjesztőket kötelezték volna arra, hogy bírálják el újságjaik tartalmát. Hogyan lehet értelmezni azt a médiakörnyezetet, ahol a tartalommegosztó platformok ilyen fontos cenzúrajogokat kapnak? Nos, a hírszerkesztőségek munkafolyamata tagadhatatlanul nagyot változott, mióta az interneten publikálnak. A címkefelhők ma már kötelező toldalékai a cikkeknek, a keresőoptimalizálás a cím­adástól kezdve a kulcsszavakig áthatja az újságírás folyamatát.

Rebecca McKinnon internetes szabadságjogokkal foglalkozó elemző-aktivista, a CNN kínai hírügynökségeinek egykori vezetője és a Global Voices társalapítója szerint azzal a szuverenitással, amivel egykor a nemzetállamok rendelkeztek, mára a magánkézben lévő és profitorientált közösségi platformok (Face­book, Twitter, Youtube); a keresőmotorok (Google, Bing, Ask.com vagy épp a kínai Baidu) és a szoftvergyártók (Microsoft, Apple) rendelkeznek. „Az internetes vállalatok szoftverkódolásról,
-fejlesztésről, -dizájnról, szolgáltatási feltételekről hozott döntései együttesen egyfajta határokon átnyúló, globálisan egymásba fonódó törvényként szabályozzák a digitális életünket. Ezek a »törvények« hol megkérdőjelezik a nemzetállamok alkotmányos törvényeit, hol kiterjesztik, erősítik őket” – mondta McKinnon egy 2011-es TED-előadásában. Szerinte ezek a vállalatok nem számoltathatók el a döntéseikért, működési feltételeikért, és nem is kaptak semmiféle politikai felhatalmazást a netező állampolgároktól minderre. A vállalatok cenzori, algoritmusfejlesztési döntéseinek hatalmas súlya van, hiszen e mamutcégek hol diktatórikus rezsimekben, hol fejlett demokráciákban, hol a kettő közti szürke zónákban szabályozzák az emberek digitális életét.

A nyugat-európai szerkesztőségek vezetői rendre felteszik a kérdést, hogy az internetes vállalatok vajon rendelkeznek-e olyan tudással, hogy ők dönthessenek a személyes adatvédelem, a magánélethez fűződő jogok, illetve a tájékoztatás és a szólásszabadság közti kényes egyensúly kérdéseiben. Szerintük erre sokkal inkább ők maguk hivatottak, hiszen
mióta nyomtatott sajtó létezik, naponta kell dönteniük a szerkesztőknek ilyen kérdésekben. Ráadásul „egy sztori akkor sztori, ha van valaki, aki nem szeretné nyomtatásban látni” – a professzionális újságírót szakmai tudása vezeti az ilyen döntéseknél. Ha hibázik, a cikk a bíróságon.

Az MIT Technology Review főszerkesztője, Jason Pontin szerint az amerikai internetvállalatok zöme nem rendelkezik sem a megfelelő tudással, sem a kellő erkölcsi háttérrel erre a feladatra. Jó példa erre egy francia fotóriporter, Camille Courcy esete. Az „elfeledés jogának” beiktatása után kérvényezte, hogy vegyék le azt a közép-afrikai újságcikket, ami tévesen a halálhíréről tudósít, ám a Google „közérdekű információra” hivatkozva nem tett eleget a kérésnek. Pontin szerint a Google
és más amerikai internetvállalatok is „vidám, kompromisszumos megoldásokat” kötnek: az olyan kormányzatoknak, amelyek nem az amerikai szólásszabadság mércéjét prefe­rálják, megígérik, hogy idomulnak a helyi törvényeikhez, míg az olyan közösségeknek, amelyek ártalmasnak vélik a gyűlöletbeszédet, azt ígérik, hogy cenzúrázni fogják azt. Pontin szerint ez nem egyéb, mint a Szilícium-völgy programozóinak és ügyvédeinek hackje a világ ellen.

Noha az internetes vállalatoknak többnyire a kereskedelmi érdekeik diktálják, hogy engedjenek-e a kormányzatok nyomásának, a különféle civil szervezetek és saját jó hírnevük megőrzésének a vágya arra sarkallják őket, hogy legyen egyfajta konzisztens, demokratikus, emberi jogokat tiszteletben tartó eljárásrendjük. A Twittert például a „Szabad Tibetet” támogató civil szervezet értesítette, hogy az oldalán hamis (angolszász hangzású neveket és amerikai színészek, modellek, gimnazisták képét használó) profilokról Kína-párti propagandát terjesztenek. A civil szervezet javaslatára a Twitter erre megszüntetett mintegy 100 gyanús oldalt. Igaz, ehhez kellett az is, hogy a The New York Times megírja az esetet.

Az algoritmusok tévedhetősége

 

Az egykori „Ne légy gonosz!” Google-mottó vagy a korlátok nélküli azonnali információ-megosztás ígérete a Twitteren ismerős szlogenek, de ma már a lózungoknál többre van szükség. Ezt állítja Rebecca McKinnon mellett a Cornell Egyetem kommunikációs tanszékének a tanára, Tarleton Gillespie, aki régóta foglalkozik az online platformok kulturális szo­ciológiájával. Csakhogy az internetes vállalatok többnyire speciális algoritmusok fejlesztésével vagy előzetes/utólagos (flagging) eseti elbírálásokkal tesznek eleget a rájuk rótt információkurátori feladatoknak, márpedig az efféle automatizált technológiák sokszor kudarcot vallanak. Gillespie egyik megszívlelendő gondolata, hogy a közkeletű elképzelésekkel szemben az algoritmusok nem absztrakt, hideg technológiai képződmények, hanem törékeny vívmányok, amik mögött emberi és intézményi döntések húzódnak meg. Tehát mind a felhasználók, mind a törvényalkotók, mind a médiaelemzők részéről nagy hiba lenne fekete dobozként kezelni őket. Fontos feladat átláthatóvá tenni, hogy ezek az eszközök hogyan és milyen egyezkedések révén jönnek létre, és hogyan szolgálják a tudásra és tudottra vonatkozó kollektív erőfeszítéseinket.

Bill Ristow, a Seattle Times egykori szerkesztője egy 2013-as tanulmányában (The New
Gatekeepers. Controlling Information in the Internet Age)
egy magyar esetet is idéz annak illusztrálására, hogy az automatizált cenzúra könnyen kontraproduktív lehet. Két éve, 2012-ben állt elő Gyöngyösi Márton jobbikos képviselő a parlamentben azzal az indítvánnyal, hogy listázni kellene a zsidó származású magyar képviselőket, mert nemzetbiztonsági veszélyt jelenthetnek. Egy Facebook-csoport szervezői azt kérték a tagjaiktól, hogy a neonáci beszéd elleni tiltakozó tüntetésen viseljenek sárga csillagot. A Facebook gyűlöletbeszédet szűrő algoritmusa azonban letiltotta a csoportot. A Twitter azért távolította el az egyik új­ságíró profilját, mert az kritizálta az NBC londoni olimpiáról szóló tudósítását, és közzétette az NBC egyik menedzserének az e-mail címét, viszont a Twitternek üzletpartneri megállapodása volt az NBC-vel. A YouTube szerzői jogi problémákra hivatkozva törölte az oldaláról a NASA Marson készített felvételeit, noha a NASA közpénzből finanszírozott intézmény.

Egyelőre úgy tűnik, a fékek és ellensúlyok sokkal átgondoltabb és finomabb kiépítésére van szükség a mostaniaknál. „Ám ehhez hiábavaló volna az internetvállalatok önkéntes belátására várni, hiszen a Magna Chartát sem Földnélküli János angol király találta ki, hanem a bárók és polgárok kényszerítették ki belőle” – mondja McKinnon.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."